پروژه سانروف گوگل چیست و عملکرد آن چگونه است؟

پروژه سانروف گوگل چیست و عملکرد آن چگونه است؟ 2

 
به لطف پروژه سانروف گوگل، می توانید مشاهده کنید که آیا همسایگان شما پنل های خورشیدی را روی سقف خود نصب کرده اند یا خیر. پروژه (Project Sunroof) در سال 2015 راه اندازی شد و در اوایل سال 2017 فراتر از ایالت متحده و در کشور های دیگر مورد استفاده قرار گرفت. این ابزار به شما می گوید که چه مقدار نور خورشید به سقف شما می تابد و چقدر می توانید با نصب پنل های خورشیدی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. همچنین اطلاعاتی در مورد تامین کنندگان پانل های خورشیدی محلی برای نصب این پنل ها در اختیار شما قرار می دهد. ویژگی جدید سانروف گوگل این است که در صورت وجود پنل های خورشیدی بر روی پشت بام خانه های اطرفتان به شما اطلاع می دهد.

پروژه سانروف گوگل چیست؟

پروژه سانروف گوگل ابتکاری است که توسط کارل الکین، مهندس گوگل در کمبریج لانچ شده است. این ابزار آنلاین در سال 2015 راه اندازی شد تا به صاحبان خانه کمک کند تا مشخص کنند خانه آنها برای انرژی خورشیدی مناسب است یا خیر و آیا ارزش سرمایه گذاری بالقوه را دارد یا ندارد. یکی از ویژگی های اصلی پروژه Google Sunroof که کاملاً قابل توجه است، ابزار ماشین حساب خورشیدی آن است. این ابزار آنلاین از داده‌های زیادی استفاده می‌کند تا مشخص کند یک خانه چقدر می‌تواند از نصب انرژی خورشیدی بر روی سقف خود بهره ببرد. این سیستم تصاویر دیجیتالی با کیفیت بالا را از تصاویر ارائه شده توسط Google Earth تهیه می کند که شکل سقف، شیب آن و وجود اشیاء سایه مانند درختان را نشان می دهد.

پروژه سانروف گوگل چیست و عملکرد آن چگونه است؟ 3

با استفاده از این اطلاعات، گوگل از مدل سازی سه بعدی و یادگیری ماشینی برای تعیین میزان تابش نور خورشید به سقف در طول روز استفاده می کند. پروژه سانروف با استفاده از داده‌های مدل‌های آب‌وهوای محلی آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر (NREL) و میانگین آن‌ها در طول یک سال، تخمین جامعی از پتانسیل انرژی خورشیدی یک خانه ارائه می‌کند.در این مورد، برای تعیین هزینه تخمینی سفارش سیستم انرژی خورشیدی برای یک خانه، تنها به چند محاسبه نیاز است.

علاوه بر این، وب‌سایت پروژه Sunroof یک نمایشگر داده ارائه می‌کند که به کاربران کمک می‌کند داده‌های جمع‌آوری‌شده برای مناطق مختلف ایالات متحده و پورتوریکو را مشاهده کنند و تخمین کلی بازده انرژی خورشیدی را در یک منطقه خاص ببینند. در این صورت کافی است نام شهر یا کد پستی محل مورد نظر را وارد کنید تا درصد ساختمان های آن منطقه که از انرژی خورشیدی استفاده می کنند و میانگین مساحت سقف های دارای سیستم خورشیدی در آن منطقه را مشاهده کنید.

الگوریتم های یادگیری ماشین گوگل پنل های خورشیدی را شناسایی می کند اما چگونه؟!

سرویس جدید گوگل از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای شناسایی پنل های خورشیدی از طریق تصاویر ماهواره ای با کیفیت بالا استفاده می کند. در حال حاضر این اطلاعات برای بیش از 60 میلیون خانوار در آمریکا ارائه شده است و گوگل قول داده در ماه های آینده 40 میلیون خانوار دیگر را نیز به این مجموعه اضافه کند. شایان ذکر است که هدف گوگل از این قابلیت جدید تشویق و ترغیب مردم به استفاده از انرژی خورشیدی است. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر مردم بدانند همسایگانشان پنل‌های خورشیدی نصب کرده‌اند، به احتمال زیاد از این کار پیروی می‌کنند، به‌خصوص اگر پنل‌ها قابل مشاهده باشند. اکنون، تنها با چند کلیک، گوگل به شما می گوید که کجا پنل خود را نصب کنید.

پروژه سانروف گوگل چیست و عملکرد آن چگونه است؟ 3

سخن پایانی

طی دهه گذشته، هزینه نصب و استفاده از انرژی خورشیدی بیش از 70 درصد کاهش یافته است. با این حال، بسیاری هنوز بر این باورند که انرژی خورشیدی فقط یک کالای لوکس برای مصرف کننده آگاه است و هنوز آن را به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت هوشمند و مقرون به صرفه تلقی نمی کنند. اما چرا؟! یکی از دلایل اصلی این بی توجهی، نبود اطلاعات مفید و لازم در زمینه بهره وری انرژی است. هدف پروژه سانروف گوگل حل این مشکل با ایجاد دسترسی و درک آسان داده های خورشیدی است.

سوالات متداول

عملکرد این پروژه چگونه است؟

این پروژه خورشیدی از تصاویر سه بعدی Google Earth و Google Maps برای ایجاد یک مدل دیجیتال استفاده می کند. در این مدل ساخته شده، بازدهی سیتم خورشیدی در پشت بام خانه با توجه به جنبه جغرافیایی سقف، شیب سقف و سایه اطراف تعیین می شود.

چقدر دقیق است؟

زیرا Project Sunroof در درجه اول یک ماشین حساب خورشیدی است و ارزشی که ارائه می دهد به اندازه ارزش تخمینی یک شرکت دارای مجوز در این زمینه دقیق نیست. بنابراین می توان انتظار داشت هزینه هایی که ارائه می کند با هزینه های واقعی سیستم خورشیدی 20 درصد متفاوت باشد.

آیا گوگل می تواند به کاربر بگوید که آیا خانه آنها برای انرژی خورشیدی مناسب است؟

عوامل زیادی پاسخ این سوال را تعیین می کنند. ابتدا توصیه می شود سایت پروژه سانروف را بررسی کنید تا مشخص شود مکان مورد نظر تحت پوشش پروژه است یا خیر و در این صورت باید نتایج این سیستم را بررسی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *