آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی

آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی-min

 

سوخت‌های فسیلی از جمله نفت، گاز طبیعی و زغال‌سنگ به‌عنوان منبع اصلی انرژی برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این منابع انرژی، با چالش ها و مشکلات جدی در زمینه های محیط زیست، تغییرات آب و هوا و پایداری انرژی همراه هستند. آلودگی هوا و آب، تغییرات اقلیمی، بازدهی کمتر نسبت به مقدار مصرف و… از مشکلات و چالش های استفاده سوخت های فسیلی می باشند. نگرانی‌ها در مورد اثرات منفی سوخت‌های فسیلی بر محیط‌زیست و تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر منجر به جستجوی منابع انرژی پایدار و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و آبی شده است. آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی روزانه 8 میلیارد دلار هزینه دارد. مطالعه جدید صلح سبز جنوب شرقی آسیا و مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک نشان می دهد که آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی، عمدتا زغال سنگ و نفت و گاز باعث حدود 4.5 میلیون مرگ زودرس در سال می شود. با ما در ادامه همراه باشید تا آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی و روش های جلوگیری از انتشار آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی را بررسی کنیم.

تاثیرات آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی

سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی شامل سوخت هایی هستند که از سنگ ها یا فسیل ها به دست می آیند. تاکنون بیشتر انتقادات به این نوع سوخت ها مربوط به اثرات بلندمدت آن‌ها بر سلامت کره زمین بوده است، اما نتایج مطالعات اخیر نشان‌دهنده تاثیرات کوتاه‌مدت آن‌ها بر سلامت انسان است. مطالعه دانشمندان دانشگاه هاروارد که بر ذرات کوچکتر از 2.5 میکرومتر متمرکز بود، نشان داد که بیش از نه میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2022 بر اثر آلودگی هوا با سوخت های فسیلی جان خود را از دست داده اند. این ذرات نیز توسط عوامل مختلفی مانند آتش سوزی جنگل ها، دود وسایل نقلیه و سوختن سوخت در هوا منتشر می شوند. علاوه بر این، این ذرات به دلیل اندازه کوچک خود وارد ریه و خون افراد می شوند و مشکلات متعددی مانند آسم، سرطان ریه، بیماری های قلبی و سکته را ایجاد می کنند.

تاثیر انرژی های تجدیدپذیر در کاهش آلودگی هوا

نتایج بررسی انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با انرژی های تجدیدناپذیر نشان می دهد که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به حل مشکلات ناشی از آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی کمک می کند. استفاده از انرژی های تجدیدپذیر انتشار SO2 را 17 تا 35 درصد در چین کاهش می دهد، استفاده از انرژی باد باعث کاهش 32 درصدی انتشار CO2 در تایوان و استفاده از انرژی خورشیدی باعث کاهش پدیده وارونگی هوا و به تبع کاهش آلودگی هوا در ایران شده است. با توجه به مزایا و اثرات مثبت زیست محیطی به ویژه کاهش آلودگی هوا و نقش موثر انرژی تجدید پذیر در حفظ ذخایر طبیعی و پایان ناپذیر بودن آنها، جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر با سوخت فسیلی پیشنهاد می شود.

انرژی خورشیدی چیست و چه مزایایی دارد؟

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

در جمهوری اسلامی ایران با توجه به افزایش مصرف انرژی و کاهش منابع انرژی فسیلی، نیاز به حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، برق رسانی به مناطق و روستاهای دورافتاده و محدودیت تامین سوخت، استفاده از انرژی های نو همچون باد، خورشید، هیدروژن، زیست توده و… از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شایان ذکر است که بازار در حال توسعه انرژی های تجدیدپذیر ایران با توجه به پتانسیل عظیم انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی، بادی، زیست توده و زمین گرمایی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه گذاران خارجی است و می تواند نقش مهمی در تولید انرژی پاک در منطقه داشته باشد. بسیاری از دانشمندان به بررسی انرژی خورشیدی پرداخته‌اند و آن را جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی معرفی کرده اند. لذا اگر شما هم می خواهید گامی در راستای کاهش آلودگی بردارید حتمن به فکر راه اندازی نیروگاه خورشیدی برای منزل، باغ و… خود باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *