آشنایی با ماشین پایه کوب خورشیدی

 
در فرآیند ساخت نیروگاه خورشیدی، اولین مرحله پس از آماده سازی زمین نیروگاه خورشیدی و حصار آن، مرحله مهم پایه کوبی زمین از طریق ماشین پایه کوب خورشیدی است. با توجه به محاسبات شرکت سازنده و گزارش مکانیک خاک سازه های خورشیدی موجود، باید سازه ها را به داخل زمین نصب کرد. ماشین های پایه کوب در مدل ها و ظرفیت های مختلف به صورت خود کشنده و قابل نصب بر روی انواع ماشین می باشند. از این ماشین ها برای حفاری و سوراخ کاری انواع انواع زمین و بتن مسطح استفاده میشوند. ماشین پایه کوب خورشیدی برای کوبیدن پایه صفحات نیروگاهی خورشیدی کاربرد دارد. از این دستگاه برای نیروگاه های خورشیدی در مقیاس بزرگ استفاده می شود. در واقع این دستگاه به سرعت پایه های سازه های پنل خورشیدی را در زمین فرو میکند.

روش های اتصال سازه خورشیدی به زمین

همان طور که در مطالب قبلی هم گفته شد، برای تثبیت سازه خورشیدی و نصب پنل های خورشیدی بر روی آن، باید خود سازه را به پی یا فوندانسیون متصل کرد.  که برای این کار از زمین به عنوان یک سطح ثابت و محکم استفاده می شود. علاوه بر سازه های سطحی سقف نصب شده بر روی سقف های ورقه ای یا سفالی و سازه های قابل نصب بر روی سطح آب، روش های نصب سازه های انرژی خورشیدی بر روی سطح زمین عبارتند از:

  1. استفاده از وزنه یا بلوک های بتنی برای سنگین کردن سازه
  2. استفاده از روش بتن درجا و قرار دادن پایه سازه در بتن
  3. استفاده از رول بولت جهت اتصال کوبشی به فوندانسیون
  4. کوبیدن پایه سازه در زمین

در ادامه میخواهیم شما را با روش استفاده از ماشین پایه کوب خورشیدی آشنا کنیم.

 


 

روش استفاده از ماشین پایه کوب خورشیدی

اگر می خواهید نیروگاه مگاواتی راه اندازی کنید، اجاره یا خرید این دستگاه یکی از الزامات این کار میباشد. توصیه تک اینورتر برای نیروگاه های با ظرفیت 500 کیلووات به بالا استفاده از این دستگاه به جای حالت نصب دستی است. در یک نیروگاه خورشیدی با حجم زیاد، سرعت و هزینه اجرا از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین ترتیب با کاهش میزان سیمان مصرفی و همچنین عملیات اجرایی، علاوه بر کاهش هزینه ها، سرعت اجرا نیز افزایش می یابد. در روش کوبشی با ماشین پایه کوب خورشیدی در ابتدا و قبل از راه اندازی نیروگاه، خاک منطقه مورد بررسی قرار می گیرد. به این ترتیب چاهی در زمین حفر می شود و از لایه های مختلف خاک نمونه برداری می شود.

در آزمایشگاه پس از بررسی لایه های مختلف خاک، مجوز استفاده از روش کوبیدن و همچنین طول و ضخامت پایه ای که در زمین کوبیده میشود، مشخص می شود. پس از آن، پایه های استراکچر خورشیدی با استفاده از ماشین پایه کوب خورشیدی به زمین کوبیده می شود. این روش را می‌توان سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش در نظر گرفت که معمولاً نیازی به فوندانسیون ندارد و در چند روز، پایه های تمام سازه ها در زمین کوبیده می شود. یکی دیگر از روش های تست استحکام در این روش، تست کشش است؛ که توسط یک ماشین، پایه کوبیده شده در زمین به عقب کشیده شده و مقدار مقاومتش اندازه گیری می شود.

مزایا

  • سرعت بالا نسبت به روش های دیگر
  • هزینه اجرای پایین در مقایسه با روش های دیگر
  • امنیت در شرایط آزمایش خاک و اطمینان از کیفیت آن

معایب

  • این فقط برای نیروگاه های خورشیدی با حجم بالا به ویژه بالای 500 کیلو وات مناسب است.
  • فقط برای محیط هایی با خاک خوب و تست شده مناسب است.
  • قیمت بالاتر سازه به دلیل استفاده از پایه محکم تر و بلند تر

 

 
در ادامه به بررسی و معرفی چند نمونه از این ماشین های پایه کوب خورشیدی می پردازیم.

1.ماشین حفاری پر قدرت مخصوص سازه خورشیدی Hanfa

مقدار فاصله های اندازی گیری این ماشین از 5cm آغاز می شود و ما بقی را به صورت اتوماتیک حفاری می کند که قابل تنظیم است. برای محاسبه مقدار دقیق فاصله بین ستون ها، باید با استفاده از نرم افزار سیستم PV یک شبیه سازی سه بعدی انجام دهید. ابعاد این دستگاه حفاری برای نیروگاه های خورشیدی 2680*1970*6500 و وزن آن حدود 6 تن می باشد. سرعت این خودرو به 2.5 کیلومتر در ساعت می رسد. ویژگی منحصر به فرد این دستگاه حفاری ظرفیت بالای آن در حفاری و حفاری عمیق است که باعث کاهش سرعت آن می شود. اما برای خاک هایی با مقاومت نسبتاً بالا، این دستگاه انتخاب مناسبی برای آنهاست. لازم به ذکر است شرکت هفنا جز با سابقه ترین تولید کننده های ماشین های حفاری میباشد. همچنین  دارای مدل های مختلفی برای سیستم های فتوولتائیک است.

2.ماشین حفاری سریع مخصوص استراکچر خورشیدی کمپانی Henan

این خودرو بیشترین گشتاور را در بین رقبای مشابه خود در بازار دارد. برای نیروگاه های زیر 7 مگاوات بهترین گزینه به شمار  می آید. این خودرو دارای موتور توربوشارژ نیز می باشد. سرعت این خودرو 13 کیلومتر در ساعت و وزن آن 4.5 تن است. همچنین ابعاد آن 4000*2200*2600 می باشد. این مدل توانسته از نظر جمع و جور بودن از سایر رقبا پیشی بگیرد. این دستگاه به طور متوسط ​​3 متر را در 6 دقیقه حفر میکند. همچنین گزینه های زیادی برای تنظیم زاویه حفر و نحوه قرارگیری کاتر وجود دارد که در سایر رقبا نیز وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *