مدیریت انرژی پاک با نرم افزار رت اسکرین (RET Screen)

مدیریت انرژی پاک با نرم افزار رت اسکرین (RET Screen) 3

 
در عصر حاضر، با کاهش سوخت های فسیلی و آسیب هایی که با آن مواجه هستیم، روی آوردن به استفاده از انرژی های پاک بسیار مهم شده است و انرژی خورشیدی جایگزین سوخت های فسیلی می شود. از این رو نرم افزار های مختلفی در زمینه مدیریت انرژی های پاک وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به برنامه RET Screen اشاره کرد. این نرم افزار امکان شناسایی و ارزیابی جامع را برای بهبود امکان سنجی فنی و مالی پروژه های انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی بالقوه فراهم می کند. در ادامه با فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد نرم افزار رت اسکرین (RET Screen) به شما بدهیم.

معرفی نرم افزار مدیریت انرژی پاک رت اسکرین

این نرم افزار تحت رهبری و حمایت مالی شرکت تحقیقاتی Canmet ENERGY Varennes، که یک آژانس مرتبط با دولت کانادا است؛ مدیریت می شود. تیم اجرایی نرم افزار از همکاری با طیف وسیعی از سازمان های دولتی و بین المللی و پشتیبانی فنی شبکه ای از کارشناسان صنعتی، دولتی و دانشگاهی بهره می برد. RET Screen Expert در سال 2016 در دپارتمان انرژی پاک در سانفرانسیسکو مورد توجه زیادی قرار گرفت. این نرم افزار فرصتی برای شناسایی کلی و ارزیابی و بهبود امکان سنجی فنی و مالی پروژه های بالقوه انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی و همچنین اندازه گیری و تایید عملکرد واقعی منابع و شناسایی روش های صرفه جویی / تولید انرژی بالقوه را فراهم می کند. نسخه فعلی این نرم افزار با نام RET Screen Expert در دسترس عموم است.
 
مدیریت انرژی پاک با نرم افزار رت اسکرین (RET Screen)
 
RET Screen Expert بسیاری از پایگاه‌های داده را برای کمک به کاربر ادغام می‌کند، از جمله پایگاه‌های اطلاعاتی آب و هوای جهانی از 6700 ایستگاه زمینی و داده‌های ماهواره‌ای ناسا، بانک های اطلاعاتی مبنا، هزینه، پروژه، هیدرولوژی و محصول. علاوه بر این، این نرم افزار شامل منابع یادگیری داخلی گسترده، از جمله کتابچه راهنمای الکترونیکی است. این نسخه جدید از نرم‌افزار Mouse Screen به شناسایی، ارزیابی و بهینه‌سازی قابلیت فنی و اقتصادی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی کمک می‌کند. نرم افزار رت اسکرین از پارامترهای پایگاه داده های مختلف استفاده می کند و و با افزایش آگاهی، هوش مصنوعی خود را افزایش می دهد.

کاربرد های نرم افزار رت اسکرین

برای درک بهتر شهرت جهانی این نرم افزار بد نیست نمونه هایی از کاربرد این نرم افزار را برشماریم. Ret screen به طور گسترده ای برای مدیریت و اجرای پروژه های انرژی پاک استفاده می شود. مهمترین کاربردهای این نرم افزار عبارتند از:

  • ارتقای ساختمان امپایر استیت برای استفاده از طرح‌های کارآمد انرژی برای تأسیسات تولیدی 3M کانادا
  • به طور گسترده توسط صنعت انرژی بادی ایرلند برای تجزیه و تحلیل پروژه های جدید بالقوه استفاده می شود.
  • صدها مدرسه را در سراسر انتاریو رصد میکند.
  • توسط طرح تولید همزمان برق و حرارت همزمان شرکت Manitoba Hydro (بهینه سازی انرژی زیستی) برای بررسی کاربرد های پروژه
  • برای مدیریت انرژی در پردیس های کالج و دانشگاه
  • در برآورد و ارزیابی عملکرد چند ساله پروژه های فتوولتائیک در تورنتو، کانادا
  • تجزیه و تحلیل فناوری گرمایش خورشیدی در پایگاه های نیروی هوایی ایالات متحده
  • برای خدمات شهری، از جمله شناسایی فرصت هایی برای افزایش بهره وری انرژی در مناطق مختلف شهری انتاریو
  • و…

نصب نرم افزار رت اسکرین چگونه است؟

Microsoft Windows Vista SP2، Windows 7، Windows 8، Windows 10 و Microsoft.NET، Framework 4.6 یا بالاتر از الزامات نصب این نرم افزار و استفاده موثرتر از آن است. این نرم افزار بر روی سیستم عامل های مکینتاش با استفاده از Virtual Box یا Parallels قابل استفاده است. اگر بخواهیم در مورد قابلیت‌های نسخه جدید نرم‌افزار ret screen صحبت کنیم، باید توجه داشت که این نرم‌افزار قابلیت شناسایی و ارزیابی جامع و بهتر کردن امکان سنجی فنی و مالی پروژه های انرژی تجدید پذیر و تایید عملکرد واقعی تاسیسات و شناسایی روش های ممکن ذخیره سازی را دارا میباشد.
 
مدیریت انرژی پاک با نرم افزار رت اسکرین (RET Screen)1
 

ویژگی های نرم افزار RET Screen

  • تشکیل پایگاه داده بزرگ شامل داده های مختلف به منظور محاسبات دقیق تر
  • پتانسیل تجزیه و تحلیل هوشمند انرژی های تجدیدپذیر با استفاده از چندین ویژگی نرم افزار Retscreen
  • تشکیل یک پایگاه داده بزرگ از داده های مختلف برای محاسبات دقیق تر
  • امکان آنالیز های هوشمندانه بر روی انرژی های تجدیدپذیر با استفاده از امکانات مختلف نرم افزار رت اسکرین
  • به پایگاه داده های سازمان هایی مانند ناسا متصل است.
  • تصمیم گیری هوشمندانه و ارزیابی شرایط
  • امکان ورود هرگونه جزییات و پارامترهای اقتصادی در نرم افزار
  • رسم خروجی های مربوطه به صورت جدول، گراف، نمودار و …
  • تحلیل اقتصادی کامل طرح توجیهی نیروگاه های فتوولتائیک

✅کلام آخر

اگرچه معیارهای زیادی برای مقایسه و محاسبه اقتصادی پروژه ها وجود دارد؛ اما امروزه نرم افزار به دلیل سرعت و دقت بالا در محاسبات راه حل مفیدتری به نظر می رسد. یکی از این نرم افزار ها، برنامه RETScreen کانادا است که با اعمال یک سری مقادیر ورودی فنی و اقتصادی از طرح موردنظر پارامترهای بااهمیتی نظیر دوره بازگشت سرمایه (Payback Period)، ارزش فعلی خالص (NPV)، نسبت سود به مخارج (B/C)، دیاگرام جریان نقدی پروژه (Cash Flow) و… را برای بررسی اقتصادی بودن هر پروژه نشان می دهد.

امروزه در کشور ما صحبت از سرمایه گذاری در نیروگاه های خورشیدی متصل به شبکه بر اساس قراردادهای خرید تضمینی 20 ساله برق و کسب سود از آنهاست که با توجه به پتانسیل عظیم ایران در زمینه تابش خورشید، به گزینه ای جذاب برای بسیاری از کارفرمایان و سرمایه گذاران تبدیل شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *