منابع اصلی انرژی تجدید پذیر

انرژی تجدید پذیر

سوخت های فسیلی هزینه ی بالا دارند و آلاینده بسیاری تولید میکنند و در مقابل آن انرژی های تجدید پذیر دوست دار محیط زیست بوده و آلاینده ای تولید نمیکنند. در نتیجه با برنامه ریزی و هدفمند کردن انرژی های تجدید پذیر می توان از قطعی برق، افزایش آلاینده ها و بیماری های تنفسی و… جلوگیری کنیم. دنیا مجبور به حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده است!

چرا انرژی تجدیدپذير؟

سوخت های فسیلی به عنوان منابع اصلی تامین انرژی در جهان با محدودیت هایی رو به رو هستند مثل : هزینه های بالا، آلودگی های زیست محیطی، پایان پذیربودن، پس باید بریم سراغ انرژی های تجدیدپذیركه كلید مقابله با تغییرات اقلیمی هستند.

انرژی تجدیدپذیر چیست؟

انرژی های تجدیدپذیر از منابعی تولید میشوند كه به طور طبیعی خود را بازسازی میکنند و هرگز تمام نمیشوند. متداول ترین آنها انرژی باد، خورشید و پتانسیل آبی، زمین گرمایی و زیست توده هستند. كه می توان از آنها به صورت پایدار و با کمترین آلودگی در تامین انرژی مورد نیاز جوامع بهره برد.

منابع انرژی تجدید پذیر

اصطلاح “انرژی پایدار” و “انرژی تجدیدپذیر” غالباً به جای هم استفاده می‌گردد. به‌طور کلی، منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و انرژی برق آبی به‌طور گسترده‌ای پایدار در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، پروژه‌های خاص انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند جنگل زدایی برای تولید سوخت‌های زیستی، می‌توانند منجر به آسیب محیطی مشابه یا حتی بدتر از استفاده از انرژی سوخت‌های فسیلی شوند. انرژی هسته ای یک منبع انرژی با تولید کربن کم است و از نظر ایمنی تاریخچه بهتری از سوخت‌های فسیلی دارد، اما ضایعات رادیواکتیو و خطر حوادث بزرگ، پایداری آن را زیر سؤال می‌برد. مفهوم انرژی پایدار با در نظر گرفتن تأثیرات زیست‌محیطی مشابه مفاهیم انرژی سبز و “انرژی پاک” است، با این حال در تعاریف رسمی انرژی پایدار، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی فرهنگی نیز مطرح می‌شود.
 
renewable energy

بهترین انرژی تجدید پذیر

انرژی خورشیدی منحصر به‌ فردترین و بهترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوری های خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و در حال حاضر کشورهای زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید به طرق مختلف هستند تا از آن به عنوان مثال برق تولید کنند.

مزایای انرژی های تجدیدپذیر

  • با تغییرات اقلیمی مقابله کنند، چرا که هیچ گاز گلخانه ای بطور مستقیم منتشر نمیكنند.
  • كاهش آلاینده ها و در نتیجه تهديدات سلامت ما را كاهش دهند.
  • انرژی های تجدیدپذیرمنابع نامحدود هستند.
  • در نتیجه هزینه های انرژی های تجدیدپذیر در طول زمان تمایل به تثبیت دارند.

معایب انرژی های تجدیدپذیر

  • برای یک منبع انرژی تجدیدپذیر بسیار مشکل است قدرت الكتریكی را به بزرگی مقیاس سوخت های فسیلی تولید کنند.
  • ساخت مزارع بادی و سدهامیتواند الگوهای حیات وحش و مهاجرت پرندگان را مختل كند.
  • هردو انرژی بادی و انرژی خورشیدی متناوب هستند یعنی فقط وقتی خورشید میدرخشد نیروی برق تولید میكنند. يادر شرايطي كه باد می وزد باتری ها می توانند انرژی مازاد برای استفاده های بعدی ذخیره كنند. بااین حال آن ها اغلب پرهزینه هستند.

انرژی تجدید پذیر در ایران

کشور ما ظرفیت های خیره کننده ای برای استفاده از انرژی های پاک داره؛ اما اونجور که باید و شاید از اونا بهره نمیبره. البته توی چن سال اخیر اوضاع یکم بهتر شده. بریم که یه سر به آمار بزنیم.

 

به گزارش دفتر روابط عمومی و امور بین الملل ساتبا، آخرین وضعیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور حاکی از اونه که در تیرماه سال جاری با تولید حدود 180 میلیون کیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر در کشور از انتشار 116 هزار تن گاز گلخانه ای و همچنین 800 تن آلاینده های محلی تا پایان این ماه جلوگیری شده.

تولید این میزان انرژی تجدیدپذیر باعث صرفه جویی 40 میلیون لیتری آب در ماه تیر شده که علاوه بر این، صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی به میزان 51 میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی رو محقق کرده. بریم ببینیم که هر کدوم از انرژی ها چه سهمی در تولید برق تجدید پذیر کشورمون دارن. (آمارها برای تیر1400 هست.)

  1. انرژی خورشیدی 50.41%
  2. انرژی بادی 34.26%
  3.   ”     برق آبی 11.59%
  4. توربین انبساطی 2.13%
  5. انرژی زیست توده 1.17%
  6. بازیافت حرارتی 0.44%

 

با وجود همه اینها، هنوز تا رسیدن به کشورهای پیشرفته از نظر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، خیلی فاصله داریم؛ که انشاالله روز به روز پیشرفت کنیم توی این زمینه.

چرا رشد تجدید پذیر ها در ایران پایین است؟

عدم برنامه ریزی دولتمردان جهت توسعه پایدار صنعت برق یکی از دلایل اصلی این موضوع است. به نظرم بایستی تمامی پروژه های دولتی مکلف به استفاده از انرژی تجدید پذیر در کنار منابع تامین و توزیع برق فعلی باشند که این امر میتواند علاوه بر فرهنگ سازی عمومی به رشد بخش خصوصی در راه اندازی و نگهداری مراکز تولید انرژی تجدید پذیر منجر شود. تصور بفرمائید در کنار هر پروژه مدرسه سازی یا بیمارستانی یک نیروگاه انرژی تجدید پذیر تاسیس شود در این حالت هم بخش خصوصی فعال خواهد شد و هم مردم خواهند دید که میتوان تمام یا دست کم قسمتی از انرژی مصرفی را از طریق این نیروگاهها تامین کرد.

نتیجه گیری

در حالی كه انرژی های تجدیدپذیر برخی چالش ها را دارند جایگزین های مناسب و دوستدار محیط زیست برای انتشارات گازهای گلخانه ای و آلاینده های ناشی از سوخت های فسیلی ارائه میدهند. از آنجا كه پیشرفت در فناوری باعث می شود انرژی های تجدیدپذیر در دسترس تر مقرون به صرفه ترو كارامدترشوند، پس پایان دادن به تغییرات اقلیمی می تواند در دسترس ما باشند.

 

سوالات متداول انرژی تجدید پذیر

انرژی تجدید پذیر چیست؟

انرژی سودمندی است که از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آید. نور خورشیدی منحصر به‌ فردترین و بهترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می آید.

منابع اصلی انرژی تجدید پذیر را نام ببرید؟

باد،انرژی خورشیدی،انرژی موج های دریا و...

5/5 - (5 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *