مکان نصب پنل خورشیدی

محل نصب پنل خورشیدی

نصب پنل های خورشیدی در مناطقی که به شبکه برق دسترسی امکان پذیر نیست یکی از بهترین راهکار ها جهت تامین برق مصرفی آن مجموعه می باشد.‌ ‌⁩پنل های خورشیدی را می توان در کلیه مناطق کشور عزیزمان نصب کرد و از برق تولید شده تجهیزاتی مانند: پمپ آب، یخچال، کولر، ماشین لباسشویی، لامپ، هواکش، ماهواره، تلویزیون و … را در طول شبانه روز راه اندازی کرد.
‌‌
‌⁦⁩پنل های خورشیدی بدون تولید دود و صدا برق تولید میکنن . پنل های خورشیدی طول عمر بسیار بالایی دارند و حتی میتوان از آنها در مناطق بسیار سردسیر ایران استفاده کرد.

ارزیابی مکان نصب پنل خورشیدی

اولین قدمی که هنگام ارزیابی مکان موردنظر باید انجام داد، ترسیم یک کروکی  از زمین مورد نصب و موقعیت خورشید در آسمان است. در هنگام تهیه نقشه علاوه بر مشخص کردن محل درختان و سایر موانع موجود در داخل زمین، انواع مانع‌های مستقر در زمین‌های مجاور را هم باید در نظر بگیریم.

اگر در نیمکرۀ شمالی ساکن هستید، در قسمت شرق مکان موردنظر قرار گرفته و جنوب و در ادامه، غرب آنجا را ارزیابی نمایید و مطمئن شوید که موانع طبیعی و غیر طبیعی موجود از جمله درختان و ساختمان های اطراف، نمی توانند باعث سایه افکندن بر روی مکان نصب پنل‌ها گردند. فراموش نکنید که نهال درختان و سایر گیاهان جوان و کوچکی که در حال حاضر تأثیری در کور کردن مسیر تابش اشعه‌ی خورشید ندارند، ممکن است در آینده مشکل ساز گردند.

وقتی در پی یافتن موقعیت مناسب برای قرار دادن پنل‌ها هستید، در فکر آسان بودن نظافت و تنظیم و تعمیر و نگهداری آن‌ها هم باشید. از نقطه نظر پاکیزگی، پنل‌ها نیازی به نظافت بیش از حد ندارند ولی به هر حال باید پذیرفت که وجود گرد و غبار و لکه و جرم‌های مختلف بر روی سطح شیشه‌ای آن‌ها، بازدهی شان را کاهش می‌دهد و به این لحاظ در موقع مکان یابی و موقعیت دهی سلول باید به فکر نحوۀ دسترسی و تمیزکاری و بررسی‌های دوره‌ای آن بود.

آشنایی با نحوه نصب سیستم خورشیدی

نحوه نصب سیستم خورشیدی بدین گونه است که سلول های خورشیدی یا فتوولتاتیک که در تمامی این سلول های خورشیدی چندین میدان الکتریکی وجود دارد که می تواند انرژی خورشیدی را از طریق کریستال های سطح پنل های خورشیدی دریافت و از طریق میدان الکتریکی آنها را به ولتاژ تبدیل نماید. پنل های خورشیدی که اساس آنها متشکل از چهار قسمت اصلی است تا بتواند برای ما چراغی را در شب روشن کند و روز که شد برق را برای ما ذخیره کند.

 

 

نصب بر روی زمین

سیستم‌های فتوولتاییکی که روی زمین نصب می‌شوند، معمولاً بزرگ و در سطح یا مقیاس تجهیزات بزرگ خدمات رفاهی هستند. ماژول‌های خورشیدی آن‌ها به وسیله فرام‌ها یا میله‌هایی که به تکیه گاه‌های زمینی (نصب شده روی زمین) وصل هستند، نگه داشته می‌شوند. اگر می‌خواهید پنل‌های خورشیدی را روی زمین نصب کنید نیاز به سازه‌های نگهدارنده دارید.

نصب پنل‌ها بر روی زمین دو مزیت دارد؛ اول اینکه تمیز کردن سطح شیشه‌ای آن‌ها به سادگی صورت می پذیرد و دوم آن که در صورتی که قاب مزبور دارای جای رگلاژ و تنظیم زاویه باشد، در ماه‌های مختلف سال و با توجه به راستای تابش پرتوی خورشید، به سادگی می توان زاویه ی پنل‌ها را تغییر داده و آن‌ها را به سمت خورشید تنطیم کرد.

چون پایه‌های سازه نگهدارنده باید بر روی زمین قرار داده شود، باید  به شرایط زمین توجه کرده و برای قرار دادن پایه بر روی آن، فونداسیون یا شالودۀ مناسبی را در نظر بگیرید. همان طور که می دانیم ردیاب‌های خورشیدی هم وجود دارند که می توان از آن‌ها استفاده کرد و بازدهی نیروگاه خورشیدی را افزایش داد.

نصب بر روی پشت بام

سیستم‌های توان خورشیدی که در مکان پشت بام نصب می‌شوند، از ماژول‌هایی تشکیل شده‌اند که به وسیلهٔ میله‌ها یا فرام‌هایی که متصل با تکیه گاه‌های پشت بامی، نگه داشته می‌شوند. این متد نصب، امکان جابجایی سیستم پنل خورشیدی را بدون تأثیر مخرب بر ساختار پشت بام، فراهم می‌سازد.

تمام سیم پیچی‌هایی که ماژول‌های خورشیدی را به تجهیزات برداشت انرژی وصل می‌کنند، باید براساس کدهای الکتریکی محلی نصب شوند و در کانال‌ها یا لوله‌های مناسب برای شرایط آب و هوایی راه‌اندازی شوند.

قرار گیری پنل روی سقف ویلا

براي نصب پنل های خورشيدي بر روي منازل و محل هاي تجاري مي توان به چندين صورت عمل نمود. برخي از ساختمان ها بنا به شرايط محيطي (مانند شمال كشور) و از نظر طراحي ساختمان داراي سقف هاي به صورت شيب دار (شيرواني) هستند. در اينگونه از ساختمان ها پنل ها مستقيماً برروي سقف و با استراکچر مخصوصی نصب می شوند.
نكته اي كه بايد در اين حالت مد نظر داشت اين است كه فاصله پنل خورشیدی خورشيدي تا سقف حداقل 10 سانتي متر باشد. اين فاصله براي گردش هوا و خنك شدن پنل های خورشيدي است.

کلام آخر

زمانی که می خواهید محل قرار گرفتن پنل خورشیدی  را انتخاب کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان حداکثری نور خورشید ( معمولاً 9 صبح تا 4 بعد از ظهر ) نباید سایه ای بر روی پنل بیافتد زیرا راندمان پنل را کاهش می دهد یا حتی ممکن است به پنل اسیب برساند. باید پنل را در مکانی نصب کنید که بیشترین تابش نور خورشید را داشته باشد تا بیشترین توان را جذب کنید ولی این کار یک مشکل دارد و ان هم تولید گرما است. بدلیل اینکه هر چقدر دما بیشتر شود کارایی پنل خورشیدی کمتر می شود . پس باید در طراحی نصب پنل های خورشیدی حفره هایی را برای گردش هوا تعبیه کرد.

 

مشاوره خرید پنل خورشیدی از تیم تک اینورتر

5525 3391 021​
0935-400-8877

سوالات متداول پیرامون بهترین مکان نصب پنل خورشیدی

پارامترهای اساسی در انتخاب مکان مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی را نام ببرید؟

۱- تابش خورشید (Solar radiation)،۲- متوسط دمای سالانه (Mean annual temperature)،۳- متوسط بارش سالانه (Average annual precipitation)،۴- شیب زمین (Slope)،۵- جهت شیب زمین (Aspect)،۶- ارتفاع از سطح دریا (Elevation)،۸- رودخانه‌ها و دریاچه‌ها (Rivers and lakes)،۱۰ مناطق روستایی و شهری (Urban and rural areas)و...

استانداردهای ایمنی – امنیتی در مکان نصب پنل خورشیدی را نام ببرید؟

به‌منظور حفظ حریم مناطقی نظامی و امنیتی، در نظرگرفتن فاصله ۱۰۰۰ متری تا این مراکز جهت تعیین مکان احداث نیروگاه خورشیدی ضروری است. انبارها و مخازن ذخیره‌سازی سوخت نیز حاشیه ایمنی دارند که باید به آن توجه شود. برای حفظ ایمنی پرواز هواپیماها، ساخت‌وساز در حریم خصوصی نیروگاه ممنوع است. تحقیق‌ها نشان می‌دهد فاصله ۳۰۰۰ متری از فرودگاه جهت احداث نیروگاه خورشیدی باید رعایت شود.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *