فروش برق به اداره برق چگونه ممکن است؟

شاید این سؤال برایتان جالب باشد که چگونه می‌توانیم به اداره برق، فروش برق داشته باشیم؟

اما باید بگوییم این کار نه‌تنها شدنی است؛ بلکه انجام آن نیز بسیار ساده است. افراد می‌توانند در منزل و یا محل کار خود، با احداث پنل‌های خورشیدی، ۲ برابر ظرفیت اشتراک برق خود، در نیروگاه خورشیدی، برق تولید کرده و طی یک قرارداد ۲۰ساله، برق تولیدی را به دولت بفروشند.

سرمایه‌گذاری در این حیطه یکی از سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود. برنامه‌ریزی و مدیرت اقدامات انجام شده در حیطه نیروگاه خورشیدی و آگاهی از مراحل و فرایندهای این کار می‌تواند به شما در طی این مسیر کمک کند. به‌طورکلی این طرح توسط اداره برق از سال 1394 در قالب امتیازی به علاقه‌مندان تولید و فروش برق خورشیدی در قالب 1 الی 20 کیلووات داده شده است.

در این مقاله از سایت تک اینورتر، می‌خواهیم در مورد چگونگی فروش برق خورشیدی به اداره برق و شرایط و نحوه انجام این کار صحبت کرده و موارد مرتبط به مراحل دریافت هزینه و سایر موضوعات مرتبط به این حوزه را بیان کنیم. اگر با خواندن این مقدمه برای شروع این کار علاقه‌مند شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. اصلاً نگران نباشد این کار خیلی آسان است!
 

 

مراحل و شرایط اخذ مجوز راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی خانگی

همان‌طور که می‌دانید برای انجام هر کاری به اخذ برخی مجوزها و ارائه برخی مدارک نیاز است. راه‌اندازی یک نیروگاه برق خورشیدی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای تأسیس آن باید برخی از شرایط لازم را داشته باشید؛ از جمله این شرایط:

  • فرد متقاضی باید مالک خانه‌ای باشد که قرار است نیروگاه را در آن راه‌اندازی کند.
  • فرد متقاضی برخوردار از امتیاز برق‌رسانی بوده و داری کنتور برق از سوی اداره برق باشد.

 
با داشتن این دو شرط فوق، شما می‌توانید به محل توزیع برق منطقه خود مراجعه کرده و نسبت به اخذ مجوز تأسیس نیروگاه خورشیدی برای فروش برق به اداره برق، درخواست دهید. اما برای درخواست مجوز باید یکسری مدارک را همراه خود داشته باشید؛ از جمله:

  • کارت ملی
  • قبض برق خانۀ مدنظر

 
با طی این مراحل، در خواست شما ثبت شده و عموماً ظرف یک یا دوهفته با آن موافقت می‌شود. بعد از موافقت با تقاضای شما، اداره برق یک لیست حاوی ابزار و تجهیزات موردنیاز برای راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در اختیار شما قرار می‌دهد که اغلب شامل موارد زیرند:

  • پنل‌های خورشیدی
  • کانکتورها
  • کنتور
  • اینورتر

 
با گرفتن این لیست، شما می‌توانید کارهای خرید نیروگاه خانگی خود را انجام دهید. با تمام کردن خرید تجهیزات و ادوات لازم، محیط و ابزارهای شما توسط کارشناسان اداره برق برسی شده و سپس نیروگاه توسط اداره برق راه‌اندازی و به شبکه وصل می‌شود.

قرارداد تضمینی ۲۰ساله ادارۀ برق

اگر یادتان باشد در مطالب فوق، یک اشاره کلی به قرارداد ۲۰ساله کردیم؛ در اینجا می‌خواهیم فلسفه این قرارداد را برای شما باز کنیم.

قرارداد ۲۰ساله توسط شرکت برق و شما بسته می‌شود؛ طی این قرارداد شرکت برق متعهد می‌شود که در طول 20 سال، هر مقدار برق تولیدی توسط شما را حتماً خریداری می‌کند.

اگر بخواهیم برای این نوع قرارداد مثالی ساده بیاوریم می‌گوییم، این قرارداد شبیه قرارداد تضمینی بسته شده با کشاورزان است که خیال آنان را جهت فروش گندم خود راحت می‌کند.

مراحل و قوانین خرید برق تضمینی ۲۰ساله انرژی خورشیدی

برای عقد قرارداد ۲۰ساله با اداره برق و در نهایت فروش برق به این اداره، باید مراحلی طی شده و نکاتی رعایت شود که به طور مختصر در ذیل آورده شده‌اند:

  • محل متقاضی باید برای نصب سامانه برق خورشیدی، دارای انشعاب برق باشد
  • برای ثبت در خواست، مراجعه به سامانه اینترنتی مهرسان و بارگذاری مدارک لازم مثل اسکن کارت ملی و شناسنامه در آن
  • فرد حداکثر دوبرابر ظرفیت انشعاب برق و تا سقف 200 کیلووات توان تقاضا دارد
  • اخذ مجوزهای احداث نیروگاه خانگی و عقد قرارداد ۲۰ساله
  • متقبل کردن تمام هزینه‌های خرید تجهیزات و ابزارآلات موردنیاز توسط متقاضی
  • متصل شدن نیروگاه خورشیدی به شبکه توسط شرکت توزیع برق و اندازه‌گیری و خرید انرژی تولیدی آن توسط کنتور جدا
  • احداث نیروگاه برق خانگی تأثیری در هزینه‌های مصرفی برق محل احداث ندارد.
  • در حال حاضر قیمت خرید برق از نیروگاه‌های خانگی تا حداکثر 20 کیلووات،14560 ریال به‌ازای هر کیلووات می‌باشد. برای آن دسته از نیروگاه‌ها با توان بیشتر از 20 تا حداکثر 200 کیو وات، قیمت خرید 12740 ریال به‌ازای هر کیلووات است. این مبالغ دو ماه یکبار به‌حساب فرد واریز می‌شوند. (به طور تقریبی درآمد یک نیروگاه 5 کیلوواتی در هر ماه به 10 میلیون ریال می‌رسد)

 

 

هزینه و فضای موردنیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی

اطلاع از هزینه‌های موردنیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی و همچنین فضای موردنیاز برای تأسیس، یکی از الزامات برای افرادی است که قصد فعالیت در این حوزه را دارند.

در حال حاضر حداقل سرمایه موردنیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی و در نهایت فروش برق به اداره برق، برای هر کیلووات حدود 160 میلیون ریال تخمین زده شده است. به‌ازای هر کیلووات برق تولیدی توسط نیروگاه‌های خورشیدی نیز، فضای حدود 12 مترمربع با موقعیت آفتاب خور نیاز است.

به‌عنوان‌مثال برای خانه‌های مسکونی که یک کنتور ۲۵ آمپر تک‌فاز داشته و فضای محدودی نیز دارند، مقدار فضای موردنیاز برای احداث نیروگاه ۵ کیلوواتی، حدود ۶۰ مترمربع بوده و مقدار سرمایه لازم نیز حدود ۸۰۰ میلیون ریال است. اگر به‌جای نیروگاه 5 کیلوواتی، یک نیروگاه 10 کیلوواتی تأسیس کنیم این ارقام به ۱۲۰ مترمربع فضا و سرمایه‌گذاری حدود ۱۶۰۰ میلیون ریال تغیر می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت تک اینورتر در باره یک روش سرمایه‌گذاری جالب صحبت کردیم. امروزه افراد زیادی به سمت احداث نیروگاه‌های خورشیدی و فروش برق به شرکت برق رو آورده‌اند. اما بسیاری از افراد نیز اصلاً با این روش آشنا نبوده و فکر می‌کنند این کار بسیار سخت است. در این مطلب سعی کردیم راه‌ها و نکات موردنیاز برای این کار را به‌صورت مختصر برای شما ذکر کنیم؛ اگر به دنبال مطالب بیشتر و تخصصی‌تر هستید از شما دعوت می‌کنم به سایت تک اینورتر مراجعه کرده و پاسخ پرسش‌های خود را از آنجا جویا شوید.

4.1/5 - (22 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *