کنترل کیفی پنل های خورشیدی تولید شده در شرکت تابان

کنترل کیفی پنل های تولید شده در شرکت تابان

 
انرژی یکی از نیازهای اساسی بشر به خصوص در عصر جدید میباشد. به طوری که دسترسی راحت و آسان به آن به عنوان اساسی ترین نیاز سخت افزاری برای توسعه ملل به حساب می آید. امروزه رویکرد جهانی به استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک به عنوان راه حلی بلندمدت برای رفع مشکل انرژی به طور گسترده ای افزایش پیدا کرده است. نوشتار پیش رو که گامی اولیه جهت بهره مندی از انرژی پاک خورشیدی در کشور عزیزمان می باشد با توجه به موارد ذیل دارای توجیه اقتصادی و ملی است.

استفاده از انرژی الکتریکی با توجه به مزیت های متعددی که دارد روز به روز در دنیا در حال افزایش است. در کشور ما نیز که از لحاظ تولید و مصرف انرژی برق در رده 20 کشور اول دنیا قراردارد (هنگام نگارش این محتوا). این افزایش نیاز به شدت احساس شده و افزایش ظرفیت شبکه برق از اولویت های ملی است. با وجود بهره مندی از منابع غنی نفت و گاز گسترش و تنوع بخشی به سبد انرژی کشور سالهاست که در اولویتهای اصلی نظام جمهوری اسلامی قرار دارد؛ از این رو استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در کنار انرژی هسته ای همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

مقدمه

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) انرژی خورشیدی ارزانترین روش برای تولید انرژی الکتریکی بوده و به همین دلیل نیروگاه های خورشیدی بیشترین توسعه را درمیان انواع نیروگاههای برقی داشته اند به طوری که برآورد میشود در این سال 90 گیگاوات نیروگاه خورشیدی جدید وارد مدار شده باشد. هزینه راه اندازی 1000 مگاوات نیروگاه خورشیدی حدود یک میلیارد یورو است و این نیروگاه در طول یک سال حدود 1900 گیگاوات ساعت برق تولید می.کند در حالی هزینه راه اندازی 1000 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی حدود 600 میلیون یورو است و برای تولید میزان برق مشابه باید سالانه معادل حدود 100 ميليون يورو گاز مصرف کند که در یک دوره 25 ساله به حدود 3 میلیارد یورو میرسد.

این موضوع نشان دهنده توجیه بالای اقتصادی نیروگاه های خورشیدی میباشد و تنها اشکال آنها سرمایه اولیه بالای آنها میباشد که در همه جای دنیا به صورت وام های کم بهره 20 ساله در اختیار سرمایه گذاران این حوزه قرار می گیرد.

بر اساس تحقیق که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه های استنفرد برکلی و برلین در مورد 140 کشور جهان انجام شده است؛ کشور ما ایران با توجه به ظرفیت بالای تابش خورشیدی این امکان را دارد که تا 67 % از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تولید نماید.
 
کنترل کیفی پنل های تولید شده در شرکت تابان
 
با توجه به موارد فوق تولید برق از انرژی خورشیدی در اولویت های اصلی وزارت نیرو قرار گرفته است. به طوری که نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه های خورشیدی بالاترین نرخ خریداری برق را در میان انواع نیروگاه ها به خود اختصاص داده است و سرمایه گذاری در این حوزه را توجیه پذیر نموده است.

در حال حاضر سرمایه گذاران خارجی تمایل زیادی برای فعالیت در این حوزه در کشور نشان داده اند که البته مدل پیشنهادی آنها عموما به صورت EPCF و یا Turnkey بوده و دانش و تجربه لازم به کشور منتقل نخواهد شد. در حالی که برای توسعه ملی در این حوزه ما نیازمند بومی سازی دانش و فناوری ساخت این نیروگاه ها در کشور هستیم. این موضوع تنها در صورتی ممکن خواهد بود که سرمایه گذار داخلی در پروژه تصمیم گیر باشد و رویکرد انتقال فن آوری در آن وجود داشته باشد. این مهم در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در جمع کارگزاران نظام به صورت عمومی طرح و توسط دفتر ایشان به وزارت نیرو متذکر گردید. از این رو شرکت تابان خط تولید پنل های خورشیدی را با آخرین فن آوری روز دنیا در کشور راه اندازی کرده است.

اشتغال

حدود 15 تا 20 درصد هزینه احداث نیروگاه خورشیدی را در عملیات اجرایی و نصب و راه اندازی آنها تشکیل می دهد که عمدتا شامل عملیات خرد میباشد. این موضوع باعث میشود راه اندازی این نیروگاه ها اشتغال بالاتری را نسبت به سایر انواع نیروگاه با ظرفیت مشابه داشته است.

محیط زیست

بخش برق از مهمترین منابع انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان است. طبق محاسبات به عمل آمده، حدود ۳۷٫۵ درصد انتشار کربن در سطح جهان ناشی از فعالیتهای تولید برق است. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از بخش برق مستلزم استفاده از الگوهای مختلف انرژی برای تولید برق است. مقایسه میزان انتشار گازهای گلخانه ای از فناوری های مختلف برق به انتخاب روشهای مؤثر در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک میکند.

در کنار همه موارد فوق و مهمتر از همه اثرات مثبت محیط زیستی نیروگاه های خورشیدی می باشد. برای مثال نیروگاه های پیاده سازی شده توسط متخصصات شرکت تک اینورتر علاوه بر مزایای که در جهت عدم گرم شدن کره زمین دارد، در طول 25 سال مانع از انتشار حدود 1310 هزار تن گاز CO2 می شود.
 

پنل خورشیدی 325 وات پلی کریستال تابان انرژی ایرانی


 

تاریخچه شرکت تابان

شرکت تامین انرژی برق ایرانیان تابان در راستای سیاستهای حمایتی دولت در گسترش انرژی های تجدیدپذیر در سالهای اخیر و با توجه به پتانسیل بالای کشور در بهره گیری از انرژی خورشیدی با سرمایه گذاری بانک حکمت و جمعی از نخبگان المپیادی و دانشگاهی در اردیبهشت سال 95 تاسیس گردید.

اهداف این شرکت

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در راستای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و اشتغال زایی جوانان این مرز و بوم، از دلایل اصلی سرمایه گذاری این شرکت در احداث کارخانه تولید پنلهای خورشیدی و نیروگاه های خورشیدی بوده است.

که در همین راستا شرکت تامین انرژی برق ایرانیان برای 200 نفر در قسمتهای مختلف مانند کارخانه، دفتر مرکزی، پروژه های نیروگاه های خورشیدی به صورت مستقیم ایجاد اشتغال نموده است. همچنین این شرکت سعی نموده با بکار گیری از پتانسیل تولید کننده های داخلی در زمینه تامین تجهیزات مختلف از قبیل استراکچرهای فولادی، کابل های مورد نیاز نیروگاه، ترانسفورماتورها، سیستم ارتینگ سیستم مانیتورینگ و… استفاده نماید.

تولید پنل فتوولتائیک

کارخانه تولید پنل خورشیدی این شرکت که براساس بهینه تابش خورشید و شرایط اقلیمی به دلیل نزدیکی به نیروگاههای این شرکت در استان فارس واقع شده است. با ظرفیت بیش از 390 مگاوات در سال و مجهز به دستگاه های پیشرفته و خط تولید اتوماتیک که در تیر ماه سال 96 به بهره برداری رسید که علاوه بر تولید پنل های تک کریستالی و چند کریستال در نظر است در تکمیل زنجیره تولید، نسبت به راه اندازی کارخانه تولید شیشه نیز اقدام گردد.

قابلیت های تولید

  • تولید با سلهای 4، 5 یا 6 باس بار
  • تولید با سلهای استاندارد یا Half Cell
  • تولید Glass-Glass یا تولید Glass-Back sheet
  • تولید با سلول های پلی کریستال یا منوکریستال

 

پنل خورشیدی 330 وات پلی کریستال تابان انرژی ایرانی

 

کنترل کیفی پنل های خورشیدی تابان

در کارخانه تابان پنل ها در حین تولید و پس از تولید مورد آزمایش هایی در جهت کیفیت بالاتر محصول نهایی قرار میگیرند. اولین ایستگاه تست بازرسی چشمی پنلها در آینه میباشد که بررسی ظاهری پنلها و فواصل استرینگ ها و بارکد گذاری را شامل می شود.

دومین ایستگاه کنترل کیفی دستگاه Electroluminescence میباشد که به ایستگاه EL معروف است. در این بخش به بررسی مشکلات غیر قابل شناسایی با چشم مانند میکرو کرکها عدم اتصال ریبون ، معیوب بودن سل ها همچنین ارجاع پنل به بخش Rework در صورت وجود عیب در پنل پرداخته می شود. پس از طی شدن مراحل تولید پنلها به ایستگاه تست iPot (تست شبیه ساز صاعقه) بررسی عایق بودن اجزای داخلی نسبت به اجزای خارجی پنل همچنین اعمال ولتاژ بالا به فریم (4800 ولت)

ایستگاه تست بعدی ایستگاه شبیه ساز نور خورشید I-V tester میباشد که برای اندازه گیری مشخصات الکتریکی پنل مثل توان جریان ولتاژ بکار گرفته میشود که با استفاده از لامپ زنون شدت تابش 1000 وات بر متر مربع را اعمال میکند و بازدهی پنلها اندازه گیری و بر اساس آن توان خروجی دسته بندی می شود. در آخر تمامی پنل ها مجددا در دستگاه EL تست نهایی می گردد و درجه کیفی پنل مشخص می شود.

شرکت تابان پنل های تولید خود را با درجه کیفی A تولید میکند و 10 سال ضمانت تعویض و 25 سال ضمانت افت توان تا %20 را به مشتریان خود ارائه میدهد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *