بهترین راه کاهش دمای پنل های خورشیدی چیست؟

ویژگی های انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر در بسیاری از کشورها به عنوان منبع تولید برق پذیرفته شده است. عوامل اصلی موثر بر راندمان پنل های خورشیدی، نوع سلول، شدت تابش خورشید و دمای عملکرد پنل است. به ازای هر درجه سانتی گراد افزایش دما بازدهی پنل بین ٣تا ۵ درصد کم می شود. حتی اگر بتوانید به اندازه 1 درصد راندمان پنل خورشیدی خود را افزایش دهید از نظر اقتصادی سود بالایی کرده اید. در ادامه با فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر همراه باشید تا شما را با بهترین راه های کاهش دمای پنل های خورشیدی آشنا کنیم.

تاثیر دما بر عملکرد پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی از سلول های خورشیدی مجزا تشکیل شده اند که می توانند نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل نمایند. سلول های خورشیدی عمدتا از سیلیکون (ماده ای که در ماسه هم یافت میشود ) ساخته شده اند. هنگامی که نور خورشید به سلول خورشیدی سیلیکونی برخورد می کند، باعث حرکت الکترون های موجود در سیلیکون می شود. اما در دماهای بالاتر، با گرم شدن PV، حرکت الکترون افزایش می یابد. بنابراین، راندمان پانل و ولتاژ کاهش می یابد. دماهای بالا مقاومت الکتریکی مدار را افزایش می دهد که بار خورشیدی فتوولتاییک را به برق AC تبدیل می کند. استفاده از پنل های خورشیدی مدرن می تواند ایده خوبی باشد زیرا گرمای زیاد بازدهی آن ها را کم نمیکند.

اهمیت بهبود راندمان تولید برق خورشیدی

صنعت انرژی خورشیدی و به ویژه تولید برق خورشیدی امروزه جایگاه منحصر به فردی را در جهان به خود اختصاص داده است. زمان هایی که تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی تنها به چشم پژوهش ها و ایده های جالب و نوآورانه دیده می شد، گذشته است، اما اکنون این حوزه به عرصه صنعت نیز رفته و اکثر کشورها به تولید برق خورشیدی روی آورده اند. علاوه بر این، سال هاست که بسیاری از کشورها وارد صنعت جدید خورشیدی شده اند. به طوری که تولید انرژی خورشیدی سهم معین و مهمی در تولید برق این کشورها خواهد داشت. در کشورهای اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا، اسپانیا و آلمان، برق خورشیدی بخش مهمی از برق تولیدی در کشور را تشکیل می دهد و البته این موضوع در کشورهای مختلف بر اهمیت آن افزوده می شود. امروزه ایده های انرژی خورشیدی در کشورهای خاورمیانه در حال گسترش است و بسیاری از افراد باهوش و جاه طلب متوجه شده اند که کار در بخش انرژی خورشیدی می تواند برای آنها بسیار مفید باشد.

 


 

راه کارهای خنک کردن پنل های خورشیدی

راه حل هایی برای افزایش بهره وری از طریق خنک کننده پنل خورشیدی در نظر گرفته شده است. جدیدترین روش ها در خنک سازی پنل ها استفاده از مواد تغییر فاز دهنده و ژل های پلیمری می باشد.

1.خنک کردن پنل‌ با مواد تغییر فاز

استفاده از پلی اتیلن گلیکول 1000 به عنوان بخشی از کنترل کننده دمای پنل خورشیدی باعث کاهش دمای پنل خورشیدی و افزایش 8 درصدی پنل خورشیدی می شود. زاویه پنل نسبت به افق ارتباط مستقیمی با کاهش دما دارد، افزایش زاویه پنل نسبت به افق باعث کاهش دما می شود.

2.خنک کردن پنل‌ با ژل پلیمری

یک ژل پلیمری جدید می تواند پنل های خورشیدی را بدون استفاده از برق خنک کند. ژل یک ماده بسیار چسبنده حاوی کلرید کلسیم و نانولوله های کربنی است که به راحتی پشت پنل ها به ضخامت یک سانتی متر قرار می گیرد. در این روش بخار آب هوای مرطوب در شب به داخل ژل کشیده شده و به صورت مایع ذخیره می شود. این ژل با جذب آب منبسط می شود و قدرت آن را دو برابر می کند. انتقال حرارت به ژل، آب ذخیره شده در داخل آن را به بخار تبدیل می کند و گرما را به بیرون منتقل می کند. با این روش می توان دمای پنل را 10 درجه کاهش داد و میزان برق تولیدی پنل های خنک شده را 19 درصد افزایش داد.
 


 

نحوه کاهش اثرات منفی گرما

✅روش های صحیح نصب را اجرا کنید

با پیروی از شیوه های نصب خوب، می توانید اثرات منفی حرارتی را بر روی سیستم فتوولتائیک خورشیدی خود به حداقل برسانید. برای میکرواینورترهای سطح پنل، ایجاد فضای کافی در زیر پانل جریان هوا را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. در زیر این پنل ها میکروکامپیوترهایی با مدارهای حساس قرار دارند که به دمای بالا بسیار حساس هستند. اگر در آب و هوای گرم تر زندگی می کنید، می توانید از تنظیمات اینورتر رشته ای سنتی استفاده کنید. می توانید پنل های خورشیدی و اینورترها را در مناطق سایه دار نصب کنید تا ساییدگی ناشی از نور مستقیم خورشید و گرما را کاهش دهید.

✅پنل های خود را زاویه دهید

برای اینکه پانل های خود را برای مدت طولانی خوب نگه دارید، باید اقداماتی را برای محافظت از آنها در طول موج گرما انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که پانل های شما برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نمی گیرند. اگر برایتان مقدور است، پنل های خود را کمی زاویه دهید تا آنها را محکم کنید و در گرم ترین ساعات روز از نور مستقیم خورشید برخوردار بشوید.

✅بهترین پنل های خورشیدی را تهیه کنید

انتخاب یک برند و پانل های قابل اعتماد یکی از فاکتورهای مهم در راه اندازی سیستم فتوولتائیک است. شما باید نوع پنل مناسبی را انتخاب کنید که بتواند به طور مداوم در آب و هوای محلی کار کند. شما باید پانل های مناسب را انتخاب کنید. زیرا گرمای تولید شده توسط سیستم خورشیدی فتوولتائیک شما به ضریب دمای پانل بستگی دارد. پنل‌های خورشیدی رتبه‌بندی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند که تعیین می‌کند در آب و هوای نامساعد چگونه عمل می‌کنند.

✅با یک تامین کننده قابل اعتماد انرژی خورشیدی هماهنگ کنید

صاحبان خانه هایی که قصد استفاده از انرژی خورشیدی را دارند باید برای پیدا کردن یک تیم خورشیدی قابل اعتماد و با کیفیت وقت بگذارند. تیم باکیفیت خدمات متنوعی مانند قیمت های منصفانه و خدمات عالی به مشتریان ارائه می دهد. آنها قادر خواهند بود به هر یک از سؤالات و نگرانی های مربوط به خورشیدی کردن شما پاسخ دهند. در نهایت، می توانید با پیدا کردن یک تامین کننده قابل اعتماد و کارآمد انرژی خورشیدی، سرمایه گذاری خوبی انجام دهید. تیم فنی و مهندسی تک اینورتر یکی از معتبر ترین شرکت های فعال در زمینه سیستم های برق خورشیدی می باشد و دارای نمایندگی برند های معتبر و مطرح در این زمینه است که در قطعا در این زمینه میتواند پشتیبان و مشاور شما عزیزان باشد.

4.6/5 - (5 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *