کاربرد اینورتر شبه سینوسی

کاربرد های اینورتر شبه سینوسی

اینورتر خورشیدی وظیفه تبدیل برق DC به AC و بلعکس را انجام می دهد. در یک سیستم خورشیدی اینورتر ها مانند قلب سیستم عمل می کنند و برق DC تولید شده را به AC تبدیل می کنند. انتخاب اينورتر يكی از موضوعات مهم در سيستم برق خورشيدی است. اينورترهای سينوسی خالص بهترين نوع اينورتر برای سيستمهای جدا ازشبكه هستند ولی بدليل قيمت بالا می توان در بسياری از كاربردها از اينورترهای شبه سينوسی استفاده كرد. استفاده از اينورترهای شبه سينوسی بايد با دقت به نوع مصرف كننده ها انتخاب گردد و دستگاههای موتوری نمی توانند عملكرد درستی با اينورترهای شبه سينوسی داشته باشند.

?گروه مهندسی تک اینورتر تامین کننده انواع اینورتر خورشیدی شبه سینوسی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می باشد.

کاربرد های اینورتر خورشیدی

از نظر کاربرد اینورترها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برای راه اندازی پمپ ها، فن ها،آسانسور،جرثقیل، نوارهای نقاله ، دستگاههای اکسترودر و…… از اینورتراستفاده می شود. برای پمپ و فن از اینورترهای با گشتاور متغیر و برای آسانسورونوار نقاله و جرثقیل از اینورتر با گشتاور ثابت و برای اکسترودرها از اینورتر با فیدبک PG بهره برداری میکنند.دیگر کاربردهای آن به صورت زیر است:

منبع تغذیه

اینورتر برق DC را از منابعی مانند باتری، پانل های خورشیدی، یا سلولهای سوختی به برق AC تبدیل می کند. برق خروجی را می توان به هر ولتاژی که لازم باشد تبدیل کرد. میکرو اینورترها مستقیما جریان را از پانل های خورشیدی به جریان متناوب تبدیل می کنند.

منابع برق اضطراری

استفاده از باتری و اینورتر بعنوان منبع تغذیه اضطراری (یو پی اس) جهت تامین برق AC زمانی که برق اصلی در دسترس نیست. وقتی که برق اصلی مجددا برقرار شد ، از یکسو کننده برای شارژ کردن باتری ها استفاده می شود.

گرمکن القائى

از اینورتر ها برای بالا بردن فرکانس برق اصلی جهت استفاده در گرمکن القائى استفاده می شود. برای اینکار ابتدا برق اصلی با به DC تبدیل کرده و سپس بوسیله اینورتر برق DC را به AC با فرکانس بالاتر تبدیل می کنند.

مزیت اینورتر شبه سینوسی

اینورتر شبه سینوسی (modifiedsine waveinverters) این نوع اینورتر یک موج متناوب تولید می کنند؛ که شکل این موج مابین شکل موج مربعی و شکل موج سینوسی کامل قرار می گیرد. مزیت این نوع اینورترها قیمت پایین آنهاست و در کل کارایی خوبی دارند و بیشتر وسایل برقی مانند لوازم روشنایی، رادیو، بسیاری از تلویزیون ها و کامپیوترها و …. را می توان با این اینورترها راه اندازی کرد ولی بعضی از وسایل الکتریکی مانند بیشتر موتورها توانایی کار با این اینورترهارا ندارند.

  • در جدول زیر کاربرد اینورتر شبه سینوسی قابل مشاهده است.

 

 

 

انواع اینورتر شبه سینوسی

اینورتر شبه سینوسی برق باتری را به برق 220 ولت شهری تبدیل میکند اما برق 220 ولت شهری را دقیق شبیه سازی نمیکند. پس اینورتر شبه سینوسی مناسب وسایل موتوری نیست. زیرا تجهیزات موتوری به تغییرات ولتاژ حساس هستند و اگر ولتاژ بالا و پایین شود دچار مشکل میشوند.

برند های معتبر مبدل شبه سینوسی

از مبدل های شبه سینوسی با برند های معتبر میتوان به برند هایی هم چون اشاره کرد.

  • کارسپا (carspa) سری car
  • پیرکس  (perx)
  • کوانتوم (quantum)

البته ناگفته نماند اینورتر های ششبه سینوسی بسیاری در بازار موجود هست.از این رو قبل از تهیه اینورتر حتما به برند و توان واقعی آن توجه کنید. ما در تک اینورتر به عنوان نماینده اینورتر های کارسپا و ای پی اور سعی بر این داریم تا با کیفیت ترین اینورتر های بازار را با مناسب ترین قیمت به بازار عرضه کنیم.

 

 

 

مثال

اینورتر شبه سینوسی اصلاح‌شده ۸۰۰ وات کارسپا

اینورتر شبه سینوسی اصلاح‌شده ۸۰۰ وات کارسپا که نام مدل آن CAR800 است، با توان لحظه‌ای (راه‌اندازی) ۱۶۰۰ وات یک انتخاب بهینه و باکیفیت مناسب برای بیشتر مصارف شماست. موج خروجی این اینورتر چیزی بین اینورتر های موج مربعی و اینورترهای تمام سینوسی است. این اینورتر برای اکثر مصارف برقی قابل ‌استفاده است.
ابعاد اینورتر ۸۰۰ وات CAR کارسپا ۲۱۵ در ۱۵۵ در ۸۰ میلی متر است و وزنی تقریبا ۱.۵ کیلوگرمی دارد. این دستگاه ولتاژهای ورودی ۱۲ و ۲۴ ولت را گرفته، ولتاژ خروجی ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت AC را در فرکانس ۵۰ یا ۶۰ هرتز تحویل مصرف‌ کننده می ‌دهد.
برای دریافت برق متناوب از این اینورتر کافی‌ست پریز وسیله‌ای که به برق نیاز دارد را به اینورتر متصل کنیم. می توانید انواع دیگری از این سری اینورتر را با توان های مختلف را در این صفحه مشاهده بفرمایید.

اینورتر خورشیدی شبه سینوسی ۱۲۰۰ وات Darda

ویژگیهای اینورتر شبه سینوسی ۱۲۰۰ وات Darda :

  • راه اندازی آسان برنامه ریزی شده برای کاربر
  • کنترل تغییرات خروجی توسط برنامه
  • شکل موج شبه سینوسی بصورت PWM
  • دارای SERGE RATING (توان راه انداری برای موتور های DC) تا ۲۴۰۰ وات
  • دارای بیشینه توان خروجی پیوسته ۱۲۰۰ وات
  • اینورتر خورشیدی ۱۲ ولت به ۲۲۰ ولت ۱۲۰۰ وات
  • دارای مدار قطع کن
  • حداکثر بازده خروجی ۸۳%
  • دارای ضمانت نامه معتبر با ۲۴ ماه گارانتی
  • فن خنک کننده
  • دارای مدار کاهنده صدا
  • مصرف داخلی ناچیز خود دستگاه
  • سازکار با شرایط اب و هوایی از ۲۵- تا ۷۶ درجه سانتیگراد

قابلیت های دستگاه اینورتر خورشیدی ۱۲ ولت به ۲۲۰ ولت ۱۲۰۰ وات :

  • محافظت از اضافه بار
  • محافظت در مقابل تغییرات دمائی خود دستگاه
  • محافظت از ولتاژ بالا و پایین
  • اژیر و لامپ هشدار دهنده

توصیه های فنی برای جربان باتری و سیستم شارژ کننده:

  • بهبود کیفیت سیستم شارژ کننده منجر به افزایش طول عمر باتری می شود.
  • باتری نامناسب یا دستگاه های شارژی کم کیفیت، باعث تسریع در تخریب باتری می شود.
  • باتری ۱۲ ولت باید قبل از رسیدن به (۱۰٫۵~۱۱) ولت شارژ شود همچنین (۲۰٫۵~۲۱٫۵)ولت برای باتری ۲۴ ولت و (۴۲~۴۳) ولت برای باتری ۴۸ ولت. طرز صحیح شارژ موجب افزایش طول باتری می شود.

 

سخن پایانی

شاید بتوان گفت که اقتصادی ترین و معمول ترین اینورتر همین نوع می باشد. این نوع اینورتر یک موج متناوب تولید می کنند که شکل این موج مابین شکل موج مربعی و شکل موج سینوسی کامل قرار می گیرد. در بسیاری موارد به این نوع اینورترها، اینورتر شبه سینوسی (Quasi-Sine Wave inverters) نیز گفته می شود. مزیت این نوع اینورتر ها قیمت پایین آنهاست و در کل کارایی خوبی دارند و بیشتر وسایل برقی مانند لوازم روشنایی، رادیو، بسیاری از تلویزیون ها و کامپیوترها و … را می توان با این اینورترها راه اندازی کرد ولی بعضی از وسایل الکتریکی مانند بیشتر موتورها توانایی کار با این اینورترها را ندارند. پس نتیجه می گیریم که این اینورتر برای مصارف کوچک کاربرد دارد.

 

سوالات متداول

 

کاربرد اینورتر شبه سینوسی چیست؟

بیشتر وسایل برقی مانند لوازم روشنایی، رادیو، بسیاری از تلویزیون ها و کامپیوترها و … را می توان با این اینورترها راه اندازی کرد ولی بعضی از وسایل الکتریکی مانند بیشتر موتورها توانایی کار با این اینورترها را ندارند.

مزیت اینورتر شبه سینوسی؟

مزیت این نوع اینورتر ها قیمت پایین آنهاست و در کل کارایی خوبی دارند.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *