چیلر جذبی خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

چیلر جذبی خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟1

 
چیلر جذبی خورشیدی یکی از چیلرهای کاربردی و ایمن برای طبیعت است که می تواند به تولید انرژی کمک کند. انرژی مورد نیاز این چیلر از خورشید است. چیلر جذبی خورشیدی نوع خاصی از چیلر جذبی است که گرمای مورد نیاز برای شروع چرخه آن توسط انرژی خورشیدی تامین میشود. عملکرد این سیستم با سایر مدل ها کمی متفاوت است و به دلیل استفاده از قطعات گران قیمت، قیمت بیشتری نسبت به سایر سیستم ها خواهد داشت. در ادامه، تیم فنی و مهندسی تک اینورتر به بررسی تخصصی و معرفی عمیق چیلر جذبی خورشیدی خواهد پرداخت، با ما همراه باشید.

چیلر جذبی خورشیدی چیست‌؟

همانطور که می دانید چیلر جذبی یکی از پرکاربردترین چیلرها در بین انواع چیلرها می باشد. چیلر جذبی خورشیدی عملکرد منحصر به فردی دارد. همان طور که در مقدمه هم گفته شد گرمای لازم برای شروع چرخه کار در چیلرجذبی خورشیدی از انرژی خورشیدی حاصل می شود. به عبارت دیگر انرژی حرارتی این دستگاه از خورشید تامین می گردد. یکی از بهترین کاربردهای انرژی خورشیدی تبدیل آن به گرما و انرژی الکتریکی در تهویه مطبوع است. چیلر جذبی خورشیدی وسیله ای است که برای این منظور طراحی شده و از طریق کلکتورهای خورشیدی انرژی خورشیدی را به گرما یا برق تبدیل می کند و هوای خنک و راحت را در اختیار ما قرار می دهد.

اجزای یک چیلر جذبی خورشیدی

  1. کلکتور
  2. ژنراتور
  3. کندانسور
  4. اواپراتور
  5. ابزوربر
  6. برج خنک کننده
  7. هیتر کمکی
  8. پمپ های جابجا کننده سیال بین این اجزا

 

چیلر جذبی خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟
 

عملکرد چیلر جذبی خورشیدی

اصول کار چیلر جذبی خورشیدی شبیه به سیستم برودتی معمولی است که در آن محلول سیستم خنک کننده خورشیدی با جذب گرما از محیط تبخیر می شود. اساس آن این است که از گرمای انرژی خورشیدی به جای تولید مستقیم برق استفاده می کند. آب از طریق لوله های پنل خورشیدی به گردش در می آید و گرم می شود. در بخش منبع ذخیره می شود. منبع و صفحه خورشیدی مداری را ایجاد می کنند که آب را در یک پمپ متوسط ​​به گردش در می آورد. مانند آب در سبب سرد شدن آن نمی شود. منابع آب گرم یک مدار با ژنراتور و چیلر جذبی تشکیل می دهند تا آب گرم تولیدی را به ژنراتور هدایت کنند.

آیا استفاده از چیلر جذبی خورشیدی سودآور است؟

مهمترین عامل توجیه کننده مقرون به صرفه بودن استفاده از این سیستم، مسئله دوره بازگشت هزینه است. قیمت چیلر جذبی خورشیدی به دلیل هزینه بالای کلکتور نسبت به سایر چیلرهای دارای چیلرهای جذبی و تراکمی معمولی بسیار بالاتر است. ضمناً هزینه سایر قطعات را نیز باید به آن اضافه کرد. این درحالی است که قیمت کل یک چیلر تراکمی 2.5 تبریدی حدودا 1000 دلار می شود. از طرفی انرژی در ایران ارزان است، بنابراین افراد بسیار کمی سراغ استفاده از این چیلر ها می روند؛ زیرا با هزینه های کم (اولیه و جاری) می تواند سرمایش مورد نیاز خود را تامین کند. دو عامل اصلی که در راندمان این چیلرها تاثیر بسزایی دارند، مدت زمان تابش آفتاب و درجه حرارت است. اگر یکی از این دو عامل در منطقه در حالت حداکثر و بهینه نباشد، راندمان سیستم کاهش یافته و قادر به استفاده از آن نخواهد بود.

مناطق اقلیمی مناسب برای استفاده از چیلر جذبی خورشیدی مناطقی با دمای گرم و خشک (شهرهای کویری ایران مانند یزد) هستند. در هوای گرم و مرطوب راندمان برج خنک کننده سیستم به دلیل رطوبت هوا به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و بازدهی کلی سیستم کاهش می یابد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *