چراغ خورشیدی چیست؟

در نقاط مختلف و بسیاری، امروزه انواع چراغ‌های خورشیدی مشاهده می‌شود. این نوع چراغ‌ها با توجه به مزیت‌های زیادی که دارند، روز به روز به استفاده از آن‌ها افزوده می‌شود. همانطور که میدانید انرژی خورشیدی یک انرژی نامحدود بوده و برخلاف منابع دیگر انرژی، به کره زمین و محیط‌زیست، آسیبی وارد نمی‌کند؛ به خاطر همین موارد ذکر شده در فوق، سیستم ها و چراغ‌های خورشیدی، بسیار محبوب شده‌اند. این چراغ یکی از انواع ابزارهای روشنایی و قابل حمل است که متشکل از سلول خورشیدی، لامپ ال‌ئی‌دی و باتری قابل شارژ می باشد. در ادامه این مقاله همراه سایت تک اینورتر باشید تا موارد مرتبط به چراغ خورشیدی را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

انواع چراغ‌های خورشیدی از نظر محل به کارگیری

چراغ خورشیدی در دسته بندی به دو نوع چراغ‌های بیرونی و داخلی تقسیم می‌شود که نوع بیرونی آن برای تزیین محیط‌هایی مثل باغ، باغچه و چمن به کار برده می‌شود و نوع داخلی آن برای روشنایی اصلی محیط های داخل ساختمانی استفاده می‌شود؛ در این حالت خود چراغ از صفحه خورشیدی جداست.

کاربرد های چراغ خورشیدی

چراغ‌های خورشیدی بیش‌تر کاربرد تزئینی داشته و در شکل‌های گوناگونی به بازار عرضه میشوند؛ به عنوان مثال، گاهی طراحی آنان به شکل حیوانات است و گاهی به شکل های مثلث و مستطیل و… از کاربردهای دیگر و متداولی که چراغ خورشیدی دارد، می‌توان نشان‌گذاری مسیرهای گوناگون را نام برد.

 

 

این چراغ‌ها اغلب در صورت کاهش نور محیط، به صورت خودکار روشن می‌شوند. در برخی از این چراغ‌ها دکمه‌ای وجود دارد که برای جابجایی بین حالت دستی و خودکار به کار برده می‌شود. در طول شب، چراغ‌های خورشیدی روشن باقی می مانند و میزان روشنایی آن‌ها، وابسته به میزان نور دریافتی آن‌ها در طول روز است که به‌طور میانگین ۸ تا ۱۰ ساعت باقی می‌ماند. روشنایی چراغ‌های خورشیدی به اندازه چراغ‌های برقی نیست، اما در شیوه‌ای جایگزین و ارزان‌تر از این چراغ‌ها، آن‌ها نیازمند سیم‌کشی هستند.

معایب و مزایای چراغ‌های خورشیدی

قدیمی‌ترین منبع تامین انرژی برای ساکنین کره زمین، نور خورشید بوده است؛ اما اخیر استفاده هدفمند از نور خورشید و ذخیره سازی آن، رایج شده است، با توجه به نامحدود بودن انرژی خورشیدی که در فوق اشاره کردیم، این منبع موجب آلودگی نمیشود. مزیت‌های بی‌شماری که این منبع در مقایسه با سایر منابع انرژی دارد، موجب شده انرژی خورشید با پنل‌های خورشیدی زخیره سازی شود و در قالب چراغ خورشید یا لامپ های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد. در واقع تنها نقصی که می‌توان به چراغ خورشیدی گرفت قیمت گران آن است. البته این چراغ‌ها مزایای زیادی دارند که گرانی قیمت به چشم نمیاید. از جمله این مزیت ها عبارتند از‌‌:

مزایای چراغ‌های خورشیدی

  • سازگاری انرژی خورشیدی با محیط‌زیست
  • کاهش یافتن کربن تولیدشده از سوخت‌های تجدید ناپذیر
  • کاهش مشکلات ناشی از آلودگی زمین با سوخت‌های فسیلی
  • مقرون‌به‌صرفه بودن انرژی خورشیدی (شاید هزینه اولیه‌ای که در هنگام خرید یک چراغ خورشیدی پرداخت می‌شود زیاد باشد، اما هیچ هزینه برقی پس از نصب آن پرداخت نخواهید کرد. این امر در بلندمدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های پرداختی برای سیستم روشنایی، خواهد شد.)
  • نامحدود و پایان‌ناپذیر بودن منبع انرژی خورشیدی (تا هنگامی محل زندگی شما به‌گونه‌ای است که نور خورشید در آن تابیده می‌شود، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما آن را نتوانید در پنل ذخیره کرده و از آن استفاده نمایید. )
  • نیاز به نگهداری کم (نگهداری از چراغ خورشیدی بسیار آسان است. بعد از نصب چراغ، به‌غیراز تمیز کردن و چند بازرسی کلی، جهت اطمینان از عملکرد درست آن، نیاز به انجام کار خاص دیگری، نیست).
  • وجود مدل‌های متنوعی از چراغ خورشیدی در بازار (با توجه به مزیت‌های اشاره شده در بالا، چراغ‌های خورشیدی بسیار پرفروش و محبوب هستند. امروزه انواع این چراغ‌ها در ابعاد و اشکال مختلف در بازار موجود هستند. این تنوع به خریداران این اطمینان را می‌دهد که پنلی سازگار با مشخصات محیطی که قصد نصب چراغ خورشیدی در آن دارند را خریداری نمایند).

روش نگهداری از لامپ و چراغ‌های خورشیدی

در فضای بیرونی، هر نوع چراغی که نصب می‌شود، نیازمند تمیز کردن دوره‌ای و رعایت نکاتی است تا بتواند عملکرد درست خود، مثل جلوگیری از هزینه‌های اضافی و عدم کاهش شدت نور را حاصل نماید. حداقل سالی یک یا دو بار لامپ‌های LED و هالوژنی باید تمیز شوند؛ اما در نگهداری از یک سیستم روشنایی خورشیدی مثل چراغ خورشیدی نکات دیگری را نیز باید در نظر بگیرید مثل:

  • اگر در نزدیکی درختچه یا درختی چراغ خورشیدی نصب کرده‌اید، آن درخت رل به طور مرتب هرس کنید تا بر روی پنل سایه ایجاد نکند.
  • چراغ خورشیدی را به طور مرتب تمیز نمایید. اگر لایه‌ای از گردوغبار و… روی چراغ را بپوشاند، نمی‌تواند در طول روز باتری را به طور کاملاً شارژ نماید. در این صورت علاوه بر اینکه در شب، چراغ زود خاموش می‌شود، بعد از مدتی باتری نیز خراب می‌شود.
  • بازرسی کردن مرتب صفحه، چراغ یا پروژکتور سولار تا دچار آسیب یا شکستگی نشده باشند.
  • اگر باتری کاملاً شارژ نشود یا چراغ خورشیدی به درستی کار نکند، امکان دارد باتری سولفاته شده و یا زنگ زده باشد. برای جلوگیری از این امر، بهتر است مرتباً باتری را چک نمایید و اگر باتری زنگ زده شده بود، آن را تمیز کنید. اگر آسیب باتری جدی بود، باید برای آن، یک باتری قابل شارژ جدید جایگزین کنید.
  • معمولاً فاصله زیادی بین صفحه سولار و لامپ وجود ندارد. بهتر است در هنگام نصب، سیم‌کشی، از دسترس حیوانات و کودکان خارج باشد تا سیم‌ها دچار پارگی نشوند.

چگونگی کارکرد چراغ‌های خورشیدی

کار چراغ خورشیدی همان کاری است که یک لامپ معمولی نیز قادر به انجام آن است؛ با این تفاوت که این نوع چراغ، انرژی خود را از نور خورشید دریافت می‌کند، درحالی‌که لامپ برای ایجاد نور، نیازمند انرژی برق است. چراغ‌های خورشیدی دارای اجزای مختلفی هستند؛ اما انرژی موردنیاز خود را از باتری‌هایی دریافت می‌کنند که با بهره‌گیری از پرتوهای خورشید شارژ شده و این انرژی را در نهایت در درون خود به دام می‌اندازند.

غالباً کارکرد این چراغ‌ها بر اثر فتوولتاییک مبتنی است. سلول‌های خورشیدی هسته اصلی این چراغ‌ها را تشکیل می‌دهند که وظیفه آن‌ها تبدیل نور خورشید به برق است. پنل‌های تیره رنگی که در بالای چراغ‌های خورشیدی مشاهده می‌شوند همان سلول‌های خورشیدی هستند.

سلول‌های خورشیدی متشکل از لایه‌های سیلیکونی کریستالی و مواد شیمیایی مختلف می‌باشند؛ از این رو این سلول‌ها، لایه های حاوی فضاهای با بار مثبت و الکترون‌های با بار منفی دارند که وقتی نور خورشید وارد آن‌ها می‌شود موجب نیرو بخشیدن به الکترون‌ها می‌شود و آن‌ها را به سمت فضاهای با بار مثبت سوق می‌دهد.

سپس با استفاده از سیم‌هایی که قسمتی از سلول‌های خورشیدی هستند، جریان برق به باتری منتقل می‌شود؛ در واقع در این حالت به صورت جریان الکتریکی، جریان الکترونی منتقل می‌گردد؛ اما زمان تاریک شدن هوا که دیگر برای جمع‌آوری، نور خورشید وجود ندارد؛ توسط سلول‌های خورشیدی این فرآیند متوقف می‌شود. اگر یک سنسور نوری در چراغ خورشیدی تعبیه شود، می‌تواند با تشخیص تاریکی لامپ را به صورت خودکار روشن کند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت تک اینورتر، سعی کردیم تمام نکات مربوط به چراغ‌های خورشیدی را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌گونه که در فوق نیز اشاره کردیم، امروزه اکثر افراد جامعه به سمت استفاده این چراغ‌ها کشیده شده‌اند؛ پس کسب اطلاعات درباره این نوع چراغ‌ها می‌تواند در انتخاب صحیح وسیله روشنایی برای شما کمک کننده باشد. در صورت هرگونه سوال و ابهامی در این مورد، می‌توانید به سایت تک اینورتر سر زده و پاسخ سؤالات خود را از این سایت جست‌وجو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *