چالش های ساختاری بخش انرژی خورشیدی فتوولتاییک

چالش های ساختاری بخش انرژی خورشیدی فتوولتاییک 2

تحلیل ساختار کلان

تمامی بازیگران صنعت انرژی خورشیدی به سه دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول نهادهای سیاست گذار که خود به دو دسته سیاست گذار کلان و سیاست گذار پژوهشی تقسیم میشوند. در دسته دوم که دسته میانی نامیده میشود، نهادهای حاکمیتی که تنظیم کننده، تسهیل کننده و ارائه دهنده خدمات هستند، قرار دارند. در این دسته مراکز پژوهشی و دانشگاهی نیز قرار میگیرند و در دسته سوم که دسته عملیاتی می باشد زنجیره اصلی صنعت را در بر می گیرد.

طبق این دسته بندی نهاد رهبری (مجمع تشخیص مصلحت نظام)، مجلس، وزارت نیرو و ستاد توسعه فناوری انرژی های نو با توجه به عملکرد و وظایفشان در دسته سیاست گذاری کلان انرژی خورشیدی که خود زیر بخش انرژی های تجدیدپذیر میباشد قرار میگیرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی، علوم تحقیقات و فناوری (عتف) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دسته سیاست گذار پژوهشی قرار می گیرند.

در دسته میانی وزارت نیرو، شرکت توانیر، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست در دسته نهادهای تنظیم کننده قرار دارند و وزارت امور اقتصادی و دارائی، دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت در دسته نهادهای تسهیل کننده قرار دارند و وزارت بازرگانی و وزارت صنایع هم نقش تنظیم کننده و هم نقش تسهیل کننده دارند. به همین جهت در هر دو دسته قرار میگیرند.

سازمان توسعه برق و سازمان منابع طبیعی نیز در دسته ارائه دهنده خدمات قرار دارند و سازمان انرژیهای نو ایران (ساتبا) که کلیدی ترین سازمان در رابطه با انرژی خورشیدی میباشد هر سه نقش تنظیم کنندگی تسهیل کنندگی و ارائه دهندگی خدمات را به عهده دارد مراکز پژوهشی و دانشگاهی هم در رده میانی قرار دارند که این مراکز با نهادهای حاکمیتی و دولتی در تعامل میباشند.

چالش های ساختاری

به عنوان تحلیلی کلان از وضعیت نقش آفرینان این حوزه باید ذکر نمود که وجود مراکز متعدد موازی تصمیم گیری مانند شورای عالی، علوم تحقیقات و فناوری، ستاد انرژی های نو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موجب ایجاد ناهماهنگی در سیاست گذاری و بعضاً موازی کاری می شود.

همچنین در بدنه میانی نیز بازیگران متعدد مانند توانیر، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی های نو ایران و … در برخی از موارد با یکدیگر ناهماهنگ بوده که این موضوع باعث ایجاد مشکل بر سر راه کارآفرینان و متقاضیان احداث نیروگاه های فتوولتاییک می شود.

علاوه بر موارد فوق، تعداد مراکز آموزشی و پژوهشی درگیر در توسعه دانش انرژی های فتوولتاییک در داخل کشور محدود است. به طوریکه تعداد رشته موجود در حوزه انرژی خورشیدی در دانشگاه های مختلف پایین است و تنها در معدودی مرکز آموزشی مانند دانشگاه تهران و پژوهشگاه مواد و انرژی در سطح کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند.

 
چالش های ساختاری بخش انرژی خورشیدی فتوولتاییک

 
موضوعی که بسیار مهم و تأثیر گذار است جایگاه فعلی سانا به عنوان تنها متولی دولتی توسعه انرژیهای تجدیدپذیر است. اساساً در همه جای دنیا متولی توسعه فناوری های نوین و جدید دولتها بوده و دولت ها با توجه به اهداف بلندمدت و استراتژیک در مقوله فناوریهای نوین سیاست گذاریهایی را برای تشویق بخش خصوصی انجام میدهند و در مراحل اولیه توسعه از بودجه های دولتی برای شروع توسعه استفاده می نمایند.

انرژی خورشیدی نیز جزو فناوری های رو به رشد می باشد که در بدو توسعه نیازمند حمایتهای مالی و تشویقی و تنظیمی دولت هستند. در ایران نیز این امور سیاست پژوهی و تنظیم گیری و تسهیل گری بر عهده سازمان انرژی های نو ایران است. به دلیل اینکه این سازمان زیر نظر شرکت توانیر است و شرکت توانیر عمدتاً متولی توسعه نیروگاه های فسیلی بوده اند تمایلی به توسعه فناوری های انرژی خورشیدی و پنل های فتوولتاییک از خود نشان نمی دهند. لذا برای توسعه این موضوع بودجه های لازم مصوب را تخصیص نداده که این موضوع باعث دلسردی دیگر سازمانها و ارگانهای دولتی جامعه دانشگاهی و علمی و بخش خصوصی کشور شده است.

علاوه بر این در کشور ایران چندسالی است که سازمان انرژی های نو ایران در لیست فروش به بخش خصوصی است که در چنین حالتی در بدنه دولت هیچ سازمانی متولی سیاست- پژوهی تنظیم گری و تسهیلگری در حوزه انرژی خورشیدی نیست.

چالش های قانونی بخش انرژی خورشیدی

همانطوری که مرور، گشت قوانین و مقررات مختلف و متعددی در حوزه توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر در کشور وجود دارد ولی مشکل اینگونه قوانین و مقررات فقدان جامعیت و یکپارچگی مباحث مطروحه در قوانین مختلف است. به طوری که باید اذعان نمود قوانین کشور در بخش انرژی به صورت یکپارچه از توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور حمایت نمی کند.

چالشهای پیش روی نظام نوآوری بخش انرژی خورشیدی در کشور:

  • سیاست گذاری؛
  • آموزش و حفظ نیروی انسانی؛
  • تأمین منابع مالی؛
  • تولید انتقال انتشار و جذب علم و فناوری؛
  • کارآفرینی و ایجاد اشتغال؛
  • تجاری سازی فناوری؛
  • تأمین منابع مالی؛
  • ایجاد ارزش افزوده و کسب ثروت؛
  • تأمین و ساماندهی زیرساخت ها؛

چالش های ساختاری بخش انرژی خورشیدی فتوولتاییک

تیم فنی و مهندسی تک اینورتر

تیم فنی و مهندسی تک اینورتر یکی از معتبر ترین شرکت های فعال در زمینه سیستم های برق خورشیدی می باشد و دارای نمایندگی برند های معتبر و مطرح در این زمینه است. تک اینورتر به عنوان پیمانکار طرح، تأمین و اجرای (EPC) نیروگاه ­های خورشیدی متصل به شبکه و سیستم­ های برق خورشیدی جدا از شبکه، ﻃﺮاﺣﯽ، پیاده­ﺳﺎزی و اجرای ﻧﯿﺮوﮔﺎه­ﻫﺎی خود را کاملاً منطبق بر دستورالعمل­ های ابلاغ­ شده توسط وزارت نیرو، ساتبا، شرکت­ های توزیع برق و برق منطقه­ ای و با رعایت کلیه اﺻﻮل اﯾﻤﻨﯽ و ﺣﻔﺎﻇﺖ ﮐﺎر، اﻧﺠﺎم داده و پس از تأیید دستگاه ­های نظارت ذیصلاح، موضوع قرارداد را تحویل کارفرمایان محترم می­ نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *