منظور از پنل خورشیدی دو طرفه (Bifacial) چیست؟

 
اکثر پنل های خورشیدی امروزه فقط می توانند از یک طرف، آن هم طرفی که رو به خورشید است، برای تبدیل انرژی نور خورشید به الکتریسیته و در نهایت به برق استفاده کنند. بر اساس تحقیقات و آزمایشات اخیر، اگر طرف دیگر پنل خورشیدی نیز بتواند از نور خورشید ساطع شده از زمین در زیر سطح خود استفاده کند و تبدیل انرژی را انجام دهد، میزان الکتریسیته تولید شده توسط پنل خورشیدی به طور چشم گیری افزایش می یابد. پنل های خورشیدی دو دوطرفه (Bifacial) حدود 15 تا 20 درصد بیشتر از پنل های یک طرفه ای که در حال حاضر استفاده می شوند، انرژی خورشیدی را تبدیل می کنند.

سلول های خورشیدی دو طرفه به گونه ای طراحی شده اند که نور را از هر دو طرف به داخل راه دهند. صفحه جلویی پنل مشابه سلول های خورشیدی معمولی و استاندارد است که مهمترین تفاوت آن ها ساختار پشتی آنهاست. به جای اینکه تمام سطح پشتی را با یک سطح آلومینیومی بازتابنده بپوشانیم، از یک شبکه انگشتی (Finger Grid) استفاده می‌شود تا اجازه دهد نور خورشید به سطح پشتی برسد. برای اطلاعات بیشتر با تک اینورتر همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد به شما بدهیم.

پنل خورشیدی دو طرفه (Bifacial) چیست؟

پنل های خورشیدی دو طرفه (Bifacial) مزایای بیشتری نسبت به پنل های سنتی دارند. این پنل ها از دو طرف ماژول برق تولید می کنند و کل انرژی را افزایش می دهند. پنل های خورشیدی دو طرفه مزایای زیادی دارند. در این نوع برد از دو طرف دو ماژول برق تولید می شود و در نهایت انرژی کل اضافه می شود. هر دو طرف در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند و نگرانی در مورد تخریب القایی بالقوه PID زمانی که ماژول دو وجهی بدون قاب باشد کاهش می یابد. بنابراین آنها اغلب دوام بیشتری دارند. این پانل ها می توانند هزینه کلی یک سیستم خورشیدی BOS را کاهش دهند، در عین حال برق بیشتری را از ماژول های دو وجهی در یک آرایه کوچکتر تولید کنند.

ماژول های دو طرفه در طرح های مختلف موجود هستند. بعضی قابدار و برخی بدون قاب هستند. برخی از آنها شیشه ای و برخی دیگر از ورقه های شفاف استفاده می کنند. بیشتر آنها از سلول های تک کریستالی استفاده می کنند، اما طرح های پلی کریستالی نیز وجود دارد. تنها چیزی که در این نوع پنل ها ثابت است جذب انرژی از دو طرف است.

پنل خورشیدی 550 وات دوطرفه Bifacial مونوکریستال برند JA SOLAR

نصب پنل خورشیدی دوطرفه چگونه است؟

نحوه نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی دو طرفه  به نوع آن بستگی دارد. نصب پنل های خورشیدی دو طرفه قاب دار نسبت به نوع بدون قاب راحت تر است. فقط به این دلیل که نصب سنتی قبلاً با مدل‌های دارای قاب سازگار شده‌اند. اکثر تولیدکنندگان پنل خورشیدی دوطرفه، سازه ‌های نگه‌دارنده پنل مخصوص خود را تهیه می‌کنند؛ تا هرگونه تردید در نصب را از بین ببرند. برای پنل خورشیدی دوطرفه بدون قاب، سازه‌ های نگهدارنده ماژول اغلب از محافظ‌ های لاستیکی برای حافظت از شیشه استفاده می‌کنند و باید دقت ویژه ای داشت تا به شیشه آسیبی نرسد. پنل های خورشیدی دو طرفه که روی یک شیب قرار می گیرند می توانند نور بیشتری را که از سطح بازتاب می شود جذب کنند؛ بنابراین، برق بیشتری تولید می کنند.

پنل های خورشیدی دوطرفه چگونه کار میکنند؟

پاسخ منحصراً در فیزیک نهفته است! با توجه به ساختار این پنل های خورشیدی، می توان به جای یک طرف، از دو طرف پنل انرژی تولید کرد. پنلهای خورشیدی سنتی دارای ورقه های پشتی کدر یا سیاه هستند، و انرژی نوری که از آنها عبور می کند به اطراف پراکنده و هدر می رود. بنابراین انرژی تولیدی تنها در یک طرف پنل قابل تولید است. به همین دلیل به آنها پنل های خورشیدی یک طرفه یا تک وجهی می گویند. از سوی دیگر، پنل های خورشیدی دو طرفه دارای صفحه پشتی شفاف هستند. علاوه بر این، آنها سلول های خورشیدی در پشت خود دارند. بنابراین، هنگامی که نور از جلو وارد سلول های PV می شود، برهمکنش بین فوتون ها و الکترون ها جریان ایجاد می کند.
 

 
از آنجایی که پشت این پنل های خورشیدی با مواد شفاف پوشانده شده است، نور می تواند به راحتی از آنها عبور کند. پس از رسیدن نور به زمین، توسط پنل خورشیدی از طریق فرآیند بازتاب داخلی منعکس می شود. سلول‌های PV در پس‌زمینه، بازتاب، جذب و استفاده مجدد نور برای تولید انرژی را تضمین می‌کنند. با این حال، این اتفاق در مناطق انعکاسی مثل برف یا سایر سطوح سفید یا شدیدا انعکاسی سودند تر است.

مزایای پنل های خورشیدی دوطرفه

این پنل ها مزایای زیادی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

1.قدرت خروجی بیشتر

همانطور که می توانید تصور کنید اولین و واضح ترین مزیت افزایش سطح قدرت خروجی است. اگرچه این بسته به نوع پنل های خورشیدی دو طرفه، روش نصب و سطوح بازتابنده موجود متفاوت است. می توانید مطمئن باشید که قدرت خروجی افزایش می یابد.

2.PID

از نظر طراحی، این پانل های خورشیدی حداقل تا صفر “اتلاف انرژی بالقوه” دارند. بنابراین باعث افزایش کارایی می شوند.

3.کیفیت سیلیکون

این سلول های خورشیدی حاوی سیلیکون مونو کریستالی هستند. بنابراین، افزایش قابل توجهی در قدرت تولیدی وجود دارد و این برای هر دو طرف صدق می کند.

4.دوام

فریم شیشه ای دوبل این پنل نه تنها انرژی بیشتری تولید می کند بلکه باعث دوام بیشتر آن می شود. از آنجایی که شیشه های سکوریت این ماژول ها را تشکیل می دهند، ساختار را قوی تر از سلول های خورشیدی سنتی می کنند. از این رو از خطرات محیطی در امان هستند.

4.5/5 - (4 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *