پنل خورشیدی برای گلخانه

پنل خورشیدی برای انواع گلخانه

از دهه ی گذشته، گلخانه های خودکفای زیادی در کشورهای مختلف از جمله ایران عزیزمان شروع به کار کرده اند. گلخانه ی خود کفا به گلخانه هایی گفته می شود که انرژی و آب مورد نیاز را از طریق انرژی خورشیدی تامین می کنند. امید است این گونه طرح ها به همت گلخانه داران و سازنده های حرفه ای در کشورمان ایران هم کلید بخورد. تا در بحران آب و انرژی، به چرخه ی تامین غذای بشر کمک کنند.

گلخانه داران عزیز
میتوانید با نصب پنل های خورشیدی در گلخانه ها و زمین های کشاورزی خود، هزینه های برق مربوط به روشنایی ها، تهیه ی هوای مناسب، آبیاری و پمپ خود را با استفاده از انرژی رایگان خورشید کاهش دهید. لذا برای اطلاعات بیشتر تا تانتهای این مقاله تک اینورت را همراهی بفرمایید.

گلخانه خورشیدی چیست؟

گلخانه خورشیدی به طرحی از گلخانه‌ها گفته می‌شود که در آن از انرژی خورشید استفاده بهینه می‌گردد تا استفاده از سوخت فسیلی انرژی‌های فسیلی حذف یا کاهش یابد. گلخانه‌های خورشیدی برای مناطق سرد و جاهائی که گرمایش مهمتر از سرمایش است مناسب می‌باشد. انرژی خورشیدی توسط پنل های خورشیدی توسط گلخانه جذب و به درون خانه تزریق می‌شود و بدین ترتیب چرخش تهویه‌ای هوا انجام می‌گیرد.

انواع گلخانه‌های خورشیدی

گلخانه‌های خورشیدی الصاقی یا پیوسته مانند اتاقی می‌مانند که از یک خانه یا انبار غله بیرون زده باشد. این گلخانه‌ها فضای مناسبی را برای نشاء کردن؛ کاشت گیاهان علفی یا کاشت مقادیر محدودی از گیاهان خوراکی ایجاد می‌ کنند. گلخانه‌های پیوسته به طور مشخص دارای سیستم غیر فعال خورشیدی می‌باشند.

اما گلخانه‌های خورشیدی غیرپیوسته  گلخانه‌های بزرگی هستند که برای تولید تجارتی گیاهان زینتی، سبزیجات یا گیاهان علفی دارای فضای کافی می‌باشند. دو طرح عمده برای گلخانه‌های خورشیدی غیرپیوسته مطرح‌اند: مدل آلونکی و مدل قوسی شکل . جهت گلخانه‌های آلونکی به گونه‌ای است که محور طولی آن در امتداد شرق به غرب قرار می‌گیرد. دیوار رو به جنوب برای دریافت بهینه انرژی خورشید باید از مواد شفاف پوشیده شده باشد درحالی که دیوار رو به شمال جهت جلوگیری از پرت دما باید دارای عایق‌بندی مناسب باشد. این جهت‌بندی مغایر با آرایش گلخانه‌های عادی بوده که با داشتن سقف شمالی جنوبی موجب می‌شوند که نور یکسانی در طی روز به تمام قسمت‌های گیاهان بتابد. برای کم کردن اثر تابش غیر یکنواخت نور در گلخانه‌های شرقی غربی، باید دیوار شمالی را با مواد انعکاسی پوشاند یا رنگ کرد.

کاربرد پنل خورشیدی برای گلخانه

در نسل امروز به کمک پنل های خورشیدی می توان انرژی خورشید را به برق تبدیل کرد. این گزینه برای گلخانه های کوچک و بزرگ بسیار جذاب و کارآمد است. و می‌تواند به نوعی سرمایه‌گذاری برای این کسب و کار باشد، با توجه به اینکه فضای گلخانه ها بسیار زیاد است می توانیم تعداد بیشتری از این پنل های خورشیدی را مورد استفاده قرار دهیم تا برق بیشتری را تولید کنیم. یکی از مهمترین مزایای این صفحات این است که بعضی از آنها بسیار سبک، باریک و انعطاف پذیر هستند و برای سطوحی که صاف و مسطح نیستند کاربردی می باشند.

 

مزایای گلخانه خورشیدی

 

گلخانه خورشیدی هم در مقیاس کوچک و خانگی و هم در مقیاس بزرگ و تجاری، در طرحهای گوناگون و بوسیله اشخاص و یا گروههای مختلفی از کشورهای مختلف جهان طراحی و ساخته شده و بسیاری از این طرحها موفق بوده‌اند. با مطالعه انواع طرحهای مختلف و هزینه ساخت آنها میتوان چنین نتیجه گرفت، اگر بدون افزایش فاحشی در هزینه ساخت گلخانه ها، روشی برای کاهش اتلاف حرارتی در شبهای سرد پیدا شود تعداد بیشماری از گلخانه های خورشیدی طراحی و ساخته خواهند شد و کاربرد وسیعی در آینده در سطح کشور پیدا خواهند کرد.

داشتن گلخانه خورشیدی مزیت های زیر را به همراه دارد:

  • شفافیت پنل خورشیدی: شفافیت خوب و براق بودن سطح را است به گونه ای که انرژی خورشیدی در گلخانه را تا حد امکان مورد استفاده قرار گیرد.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • کاشت چندین محصول
  • برداشت محصولات طی بازه های زمانی مشخص
  • کیفیت محصولات
  • و….

 

 

آیین نامه گلخانه های خورشیدی

بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف و همچنین دستیابی به توسعه پایدار، کشاورزان و دامداران در بسیاری از موارد می توانند برق تولید کنند. کشاورزی با برق خورشیدی با نصب پنل خورشیدی بر روی زمین کشاورزی یا سقف گلخانه ها و دامداری ها به طرق مختلف قابل انجام است. کشاورزان و دامداران عزیز می توانند با فروش برق تولید شده به وزارت نیرو علاوه بر بهره وری بیشتر و حفظ محیط زیست، موجب در آمدزایی بیشتر برای خود شوند.

با توجه به برخورداری ایران از تابش مناسب مفید و داشتن ساعات آفتابی مناسب، مساحت قابل توجه زمین های کشاورزی در مناطق روستایی، فرصت جذابی را برای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم می آورد. بدین ترتیب یک منبع درآمد مناسب به مدت بیست سال در قالب قرارداد تضمینی خرید برق تجدیدپذیر به ویژه در شرایط کم آبی برای کشاورزان فراهم خواهد آورد.

اصول طراحی گلخانه با پنل خورشیدی

  • جهت گلخانه ها و شیب پوششهای شفاف آن برای دریافت حداکثر نور و گرمای خورشید
  • داشتن عایق بندی قوی در قسمت هایی که تابش مستقیم نور خورشید کم است
  • تکیه بر تهویه از طریق فن های دی سی خورشیدی برای خنک کردن گلخانه در تابستان
  • روشهای نصب مناسب پنل برای بالا بردن دمای مناسب گل خانه و..
  • و…

 

 

کلام آخر

با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش انواع پنل های خورشیدی پیشرفته، ذخیره سازی انرژی گرمایی در مواد، استفاده از شیشه‌های با تکنولوژی جدید و استفاده از برخی تکنیک های ساده و کار آمد دیگر میتوان گلخانه های خورشیدی سنتی را که سالهاست در کشورهای پیشرفته متداول میباشد به یک سطح راندمان و بهره وری مطلوب و مناسب رسانید و به کمک انرژی لایزال خورشید، بهبود چشمگیری را در کاهش مصرف سوختهای فسیلی در گلخانه‌ها ایجاد نمود.

 

سوالات متداول گلخانه خورشیدی

گلخانه خورشیدی چیست؟

گلخانه خورشیدی به طرحی از گلخانه‌ها گفته می‌شود که در آن از انرژی خورشید استفاده بهینه می‌گردد تا استفاده از سوخت فسیلی انرژی‌های فسیلی حذف یا کاهش یابد.

مزایای گلخانه خورشیدی را بگویید؟

گلخانه های خورشیدی بر خلاف گلخانه های معمولی، دیواره گلخانه را جهت گرفتن حداکثر گرمای خورشیدی حتی در زمستان، تنظیم کرده اند. مواد آن طوری طراحی شده است که از دست دادن گرما را به حداقل برساند و از مواد ذخیره گرما استفاده می کند. همچنین دارای عایق جهت هدر نرفتن گرما در زمانی که نور خورشید نمی تابد است. سیستم این نوع گلخانه برای خنک شدن در تابستان بستگی زیادی به تهویه طبیعی دارد. ذخیره سازی حرارت خورشیدی یکی از ویژگی های اصلی در طراحی گلخانه خورشیدی است.

5/5 - (4 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *