پمپ خورشیدی چیست؟

پمپ خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

به هر نوع سیستم انتقال آبی که برق آن توسط پنل خورشیدی تامین می شود پمپ آب خورشیدی میگویند. به کمک پمپ آب های خورشیدی نیز می توان انواع روش های آبیاری را نظیر آبیاری قطره ای، غرق آب و… انجام داد و از لحاظ کاربرد و عملکرد تفاوتی با سایر انواع پمپ های مرسوم ندارند. بهتر است که برای کاهش استهلاک و هزینه سیستم پمپ آب خورشیدی معمولا به صورت روزکار مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم های پمپ خورشیدی به دو دسته اصلی سیستم های پمپ خورشیدی AC و سیستم های پمپ خورشیدی DC تقسیم بندی می شوند.

‌‌‌سیستم های پمپ آب خورشیدی بهترین جایگزین برای موتور های گازوئیلی در صنعت کشاورزی می باشد. سیستم پمپ آب خورشیدی را می توان در تمامی مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار داد و از کلیه چاه های عمیق و نیمه عمق در طول روز، بدون دغدغه و بدون هزینه جانبی استخراج آب را انجام داد. پمپ های آب خورشیدی نیاز به سوخت ندارند، صدا و دود‌‌ تولید نمی کنند، به محیط زیست صدمه نمی‌زنند، نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند، عملکرد کاملا اتوماتیک نیز دارتد

پمپ آب خورشیدی چگونه کار میکند؟

پمپ‌های آب خورشیدی می‌توانند آب را به مکان‌هایی که خارج از دسترس خطوط برق هستند، تامین کنند. معمولاً چنین مکان هایی برای تامین آب خود به نیروی انسانی یا حیوانی یا موتورهای دیزلی متکی هستند (Omer, 2001). پمپ‌های آب خورشیدی می‌توانند جایگزین سیستم‌های پمپ فعلی شوند و هم مزایای اجتماعی-اقتصادی و هم مزایای مرتبط با آب و هوا را به همراه داشته باشند. آب تامین شده توسط پمپ آب خورشیدی می تواند برای آبیاری محصولات کشاورزی، آبرسانی به دام و یا تامین آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم پمپ آب خورشیدی اساساً یک سیستم پمپ الکتریکی است که در آن برق توسط یک یا چند پنل فوتوولتائیک (PV) تامین می شود. یک سیستم پمپاژ خورشیدی معمولی از یک آرایه پنل خورشیدی تشکیل شده است که یک موتور الکتریکی را تغذیه می کند، که به نوبه خود یک پمپ سوراخ یا سطح را تغذیه می کند. آب اغلب از زمین یا جریان به یک مخزن ذخیره پمپ می شود که تغذیه گرانشی را فراهم می کند، بنابراین ذخیره انرژی برای این سیستم ها مورد نیاز نیست. یک نصب معمولی در شکل 1 نشان داده شده است.

چرا پمپ خورشیدی طول عمر بالایی دارد؟

برق تولیدی پنل های خورشیدی برق DC و بدون تبدیل حالت و نیاز به اینورتر پمپ روشن میکنه. چون پمپ با برق DC کار میکنه، گشتاور بهتری نسبت به موتورهای AC دارند. از طرفی چون فرکانسی وجود نداره استهلاک کمتری دارن و این یعنی طول عمر بیشتر، که از مزیت های پمپ خورشیدی محسوب می شود.

مزایای استفاده پمپ آب خورشیدی

☀️استفاده از پمپ هاي خورشيدي در مناطقي كه از شبكه انتقال برق فاصله زیادی دارند.
☀️عدم اطمينان از آينده قيمت برق (افزايش تعرفه برق با برداشتن يارانه ها)
☀️عدم استفاده از منابع سوخت هاي فسيلي
☀️افزايش هزينه ي سوخت هاي فسيلي مانند گازوئيل و بنزين
☀️با توجه به محدود بودن اجزاي سيستم، پمپ هاي خورشيدي به مراقبت و تعميرات كمتري در قياس با پمپ هاي ديزلي نياز دارند.
☀️با توجه به پاك بودن منابع انرژي تجديد پذير هيچ آسيبي به محيط زيست وارد نمي شود.
☀️عدم نياز به اجراي شبكه kv 20 جهت تامين برق پمپ

 

 

استفاده از پمپ خورشیدی در روز های ابری

برای اینکه بخواهیم شب ها نیز از پمپ آب خورشیدی استفاده کنیم، نیاز است که از تعداد زیادی باتری به همراه تجهیزات جانبی نیز استفاده شود و همانطور که اشاره شد سبب استهلاک و هزینه بالای سیستم می شود و چندان به صرفه نخواهد بود. پمپ آب های خورشیدی در شرایط ابری نیز عملیات انتقال آب را انجام می دهند، منتها حدود 30 درصد افت راندمان و کاهش فشار آب خواهند داشت.

بهترین و مناسب ترین پمپ های خورشیدی برای کشاورزی

پمپ خورشیدی مناسب کشاورز پمپی هست که علاوه بر اینکه برای کار به برق شهر و موتور برق و سوخت نیاز نداره، فشار و دبی خوب و مطلوبی هم داشته باشه و همه جا قابل استفاده باشه. خیلی از زمین های کشاورزی و باغات به برق دسترسی ندارن و از دردسرها و هزینه های موتوربرق خسته شدن. برای این عزیزان پمپ خورشیدی پاک و ارزون و با طول عمر بالا بهترین انتخابه.
این پمپ رو میشه داخل چاه (بصورت عمودی) و یا منابع آب سطحی مثل جوی و یا رودخانه(بصورت افقی) قرار داد. برای عمق چاه های مختلف می تونید پمپ های خورشیدی با هد نامی مختلفی انتخاب کنید. مثلا اگه عمق چاهتون تا 35 متر هست، پمپ خورشیدی مناسبتون پمپ 1 اینچ مدل 50 متره.

طراحی سیستم پمپاژ خورشیدی

فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر انواع مختلفی از پمپ ها را دارد، که می توانند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. اینکه کدام پمپ و تجهیزات مربوطه برای یک سیستم پمپاژ خورشیدی مورد نیاز است به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله اینکه منبع آب چیست، چه مقدار آب مورد نیاز است، چه زمانی به آب نیاز است، چقدر منبع آب از منبع برق دیگر فاصله دارد و غیره.

اگر چاه یا منبع آب دیگر نزدیک یک منبع برق موجود باشد، مانند شبکه برق یا سیستم برق یک خانه خارج از شبکه، معمولاً بهتر است به جای راه‌اندازی یک PV اختصاصی، پمپ را از آن منبع موجود تغذیه کنید. آرایه.

اگر برق شبکه در دسترس باشد، می توان از آن برای تغذیه پمپ آب استفاده کرد و در صورت تمایل، یک سیستم PV متصل به شبکه برای جبران هزینه برق شبکه نصب کرد.

در شرایط خارج از شبکه، اگر چاه یا منبع آب دیگر نزدیک به سیستم برق خارج از شبکه خانه باشد، معمولاً تغذیه پمپ با استفاده از سیستم برق خانه آسان‌تر است، یا مستقیماً از بانک باتری با DC یا با AC از اینورتر ممکن است به ماژول‌های PV اضافی برای پاسخگویی به نیروی مورد نیاز پمپ نیاز باشد، اما می‌توان آنها را به سیستم PV خانه اضافه کرد و برای کمک به شارژ باتری‌ها در زمانی که پمپ کار نمی‌کند، استفاده کرد.

 

 

کلام آخر

پمپ خورشیدی یکی از بهترین انتخاب ها برای روستا ها بخصوص روستا های دور افتاده است که از منابع و آب و البته سیستم برق رسانی دور هستند. مقرون به صرفه بودن، عدم نیاز به سوخت، سادگی کارکرد، عدم آلایندگی، طول عمر بالا و… همه و همه دلایلی هستند که فریاد می زنند، پمپ خورشیدی برای روستا میتواند، یک انتخاب فوق العاده باشد.
همین الان نیز در خیلی از روستا ها این محصول استفاده شده و دغدغه آب رسانی را پس از سال ها برطرف کرده. اگه میخوای بدونی پمپ خورشیدی مناسب روستای تو چیه و چجوری باید خریداری و ارسال بشه، یه تماس با تک اینورتر بگیر

 

سوالات متداول پمپ خورشیدی

آیا پمپ آب خورشیدی با سایر پمپ آب های موجود در بازار متفاوت است؟

پاسخ این سوال هم بله است و هم خیر. چرا که توسط پنل های خورشیدی هم می توان تامین برق پمپ آب های موجود و مرسوم در بازار را انجام داد و هم اینکه می توان از یکسری پمپ آب های مخصوص پنل های خورشیدی که به پمپ آب DC معروف هستند استفاده کرد.

کاربرد پمپ آب خورشیدی چیست؟

توسط پمپ آب های خورشیدی نیز می توان انواع روش های آبیاری نظیر آبیاری قطره ای، بارانی، غرق آب و… را انجام داد و از لحاظ کاربرد و عملکرد تفاوتی با سایر پمپ های مرسوم ندارند. منتها نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار داد این است که برای کاهش استهلاک و هزینه سیستم پمپ آب خورشیدی، معمولا به صورت روزکار مورد استفاده قرار می گیرند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *