نحوه اتصال پنل های خورشیدی به یکدیگر

وصل کردن پنل های خورشیدی به یکدیگر

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که برای افزایش قابلیت سیستم برق خورشیدی چگونه و از چه طریقی باید پنل های خورشیدی را به یکدیگر متصل کنیم؟ وصل کردن پنل های خورشیدی به یکدیگر روشی ساده و مؤثر در افزایش قابلیت برق خورشیدی است.

نکته مهم هنگام اتصال پنل های خورشیدی با هم این است که یک روش اتصال را انتخاب کنید، که قرار است به بهترین شکل برای تنظیمات مورد نیاز برای شما مفید باشد. اتصال پنل های خورشیدی با هم می تواند به عنوان یک کار دشوار به نظر می رسد، اما اتصال پنل های خورشیدی به یکدیکر کار چندا دشواری نیست، هرچند پیشنهاد ما این است که از کارشناسان تک اینورتر مشاوره تخصصی دریافت کنید:

مشاوره خرید پنل خورشیدی از تیم تک اینورتر

5525 3391 021​
09125009901

در اتصال پنل های خورشیدی به یکدیگر روش هایی متعددی وجود دارد که در این مقاله از سایت تک اینورتر (مرجع ترین وبسایت خرید و فروش پنل خورشیدی) به بررسی این روش ها میپردازیم.

اتصال پنل خورشیدی به صورت موازی

اتصال پنل‌های خورشیدی به طور موازی به منظور تقویت جریان کل سیستم استفاده می‌شود و برعکس اتصال سری است که در بخش بعدی به آن پرداختیم. در پنل‌های خورشیدی با سیم کشی موازی، تمام پایانه‌های مثبت را به یکدیگر متصل می‌کنید (مثبت به مثبت) و تمام پایانه‌های منفی را با هم (منفی به منفی) وصل می‌کنید تا اینکه تنها به یک اتصال مثبت و منفی برای اتصال به تنظیم کننده و باتری باقی بمانید. وقتی پنل‌های خورشیدی را به طور موازی وصل شوند، ولتاژ کل خروجی برابر با ولتاژ یک پنل می‌شود، اما جریان خروجی همانطور که نشان داده شده به مجموع مقدار خروجی هر پنل می‌رسد.

پنل‌های موازی با مشخصات مشابه:

در این روش ولتاژ کل آرایه همان ولتاژ یک پنل است، ولی جریان آرایه به مجموع جریان پنل‌ها ۹ آمپر می‌رسد و توان در این حالت ۵۴ وات است.

 

پنل‌های موازی با ولتاژ‌و جریان متفاوت

در این حالت جریان موازی مانند گذشته افزایش می‌یابد، اما ولتاژ به کمترین مقدار تنظیم می‌شود، در این حالت ۳ ولت می‌شود. پنل‌های خورشیدی در حالت موازی باید ولتاژ خروجی یکسانی داشته باشند. اگر یک پنل ولتاژ بالاتری داشته باشد.
ولتاژ خروجی آن به مقدار پنلی که کمترین ولتاژ را دارد افت پیدا می‌کند. در شکل می‌توانیم ببینیم که پنلی که ولتاژ ۹ ولت و ۵ آمپردارد، تنها با حداکثر ۳ ولت کار می‌کند، زیرا عملکرد آن تحت تاثیرپنل کوچکتر قرار می‌گیرد که باعث کاهش کارایی و هدررفت پول بدلیل خرید پنل با ولتاژ می‌شود. اتصال موازی پنل‌ها با ولتاژ‌های متفاوت توصیه نمی‌شود، زیرا پنل با کمترین ولتاژ، ولتاژ آرایه را تعیین می‌کند. در روش اتصال موازی پنل‌ها مهم این است که ولتاژ پنل‌ها یکسان باشد، ولی لازم نیست جریان یکسانی داشته باشند.

 

 

اتصال پنل های خورشیدی به صورت سری

در این برای اتصال پنل های خورشیدی با هم است که به عنوان ” سیم کشی سری ” شناخته می شود. اتصال پنل های خورشیدی به صورت سری به منظور افزایش ولتاژ کل سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. پنل های خورشیدی سری به طور کلی زمانی استفاده می شود که شما یک درگاه یا کنترل کننده شارژ وصل شده به شبکه دارید که نیازمند ۲۴ ولت یا بیشتر است. برای سیم سری از پانل ها با هم شما ترمینال مثبت را به ترمینال منفی هر پانل وصل می کنید تا زمانی که با یک اتصال مثبت و منفی تنها باقی بمانید.

پنل‌های سری با مشخصات یکسان

در این روش تمام پنل‌ها از یک نوع و توان هستند. ولتاژ کل خروجی از مجموع ولتاژ خروجی هر پنل بدست می‌آید. در شکل زیر از سه پنل ۶ ولت و ۳ آمپر استفاده شده است که وقتی با هم سری می‌شوند ولتاژ آرایه ۱۸ ولت و توان آن ۵۴ وات می‌شود.

پنل‌های سری با ولتاژ متفاوت

در این روش از پنل‌ها با ولتاژ متفاوت، ولی جریان یکسان استفاده شده است. با سری کردن پنل‌ها آرایه به ولتاژ ۲۱ ولت می‌رسد  که  توان به ۶۳ وات می‌شود. در این حالت جریان همان ۳ آمپر است، اما خروجی ولتاژ به ۲۱ ولت می‌رسد.

 

 

پنل‌های سری با جریان متفاوت

تمام پنل‌ها ولتاژ و جریان متفاوتی دارند و در این حالت جریان کل به جریانی پنلی که جریان کمتری دارد محدود می‌شود در تصویر زیر جریان کل به ۱ آمپر محدود می‌شود ولتاژ هم مثل روش قبل حساب شده و ۱۹ ولت می‌شود و توان آن به ۱۹ وات می‌رسد که باعث کاهش کارایی آرایه می‌شود.

در پنلی که ولتاژ ۹ ولت و جریان ۵ آمپر دارد تنها از ۲۰ ٪ حداکثر پتانسیل آن استفاده شده است که باعث کاهش راندمان و هدر رفتن سرمایه در خرید این پنل می‌شود. اتصال سری پنل‌ها باجریان متفاوت فقط به صورت موقت استفاده می‌شود بخاطر اینکه پنل خورشیدی با کمترین جریان ٫ خروجی کل آرایه را تعیین می‌کند.

 

 

سوالات متداول

اتصال پنل ها به یکدیگر به چه طریقی انجام میشود؟ دو مورد را نام ببرید؟

سری و موازی

هدف از اتصال پنل ها به یکدیگر چیست؟

افزایش قابلیت سیستم برق خورشیدی

3.5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *