۷ نکته فوق العاده در مراقبت از پنل‌های خورشیدی

توجه به پنل‌های خورشیدی و مراقبت از آن‌ها می‌تواند موجب افزایش طول عمر و عملکرد بهتر آن‌ها شود. بی‌توجهی به آن‌ها احتمال به‌وجود آمدن مشکلات مختلف در عملکرد آن‌ها و کاهش کارایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. با آشنایی و رعایت نکات و روش‌های مراقبت از پنل‌های خورشیدی می‌توانید از بهترین عملکرد آن‌ها بهره‌مند شوید؛ فقط کافی است تا انتهای این مقاله با تک اینورتر همراه باشید.

نکات مهم در مراقبت از پنل‌های خورشیدی

1. جلوگیری از پرت شدن پنل خورشیدی از ارتفاع

در‌هنگام حمل‌و‌نقل باید مراقب باشید تا سیستم خورشیدی شما از ارتفاع پرت نشود. این پنل‌ها در حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند و با افتادن از ارتفاع صفحه‌های شیشه‌ای آن‌ها می‌شکند. در صورت به وجود آمدن شکستگی در صفحه پنل امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد زیرا تمام روند ذخیره انرژی توسط این صفحه‌ها انجام می‌شود.

2. جلوگیری از ایجاد ترک

باید تا حداکثر توان از ایجاد ترک‌خوردگی در صفحه‌ها جلوگیری کنید. یکی از دلایل ایجاد این ترک‌ها خال‌های دستگاه جوشکاری در هوای سرد است. فرض کنید که در هوای سرد یک خال جوشکاری بر روی این پنل‌ها بیافتد، این اتفاق راندمان و کارایی سیستم خورشیدی را کاهش می‌دهد.

3. نصب پنل خورشیدی زیر نور آفتاب

در هنگام نصب پنل‌های خورشیدی به موقعیت قرار‌گیری آن توجه کنید؛ پنل‌ها نباید در سایه قرار بگیرند و باید در معرض نور خورشید باشند. قسمتی که در سایه قرار می‌گیرد به حالت off در‌می‌آید و هیچ نوری دریافت نمیکند؛ در این هنگام به مصرف‌کننده‌ تبدیل می‌شود. اگر در ساختار خود دیود‌بای پس نداشته باشد امکان ایجاد هات اسپات و آسیب فیزیکی به صفحه پنل وجود دارد. بنابراین قسمتی که در سایه قرار دارد کمکی به تولید انرژی نمی‌کند و موجب کاهش عملکرد پنل خواهد شد.

4. عدم راه رفتن بر روی پنل‌های خورشیدی

باید به این مورد توجه کنید و بر روی صفحه خورشیدی راه نروید زیرا با راه رفتن بر روی آن سلول‌های خورشیدی از داخل می‌شکنند. در نتیجه پنل خورشیدی نمی‌تواند انرژی لازم را تولید و ذخیره کند.

5.استفاده از آب و جارو برای شست‌و‌شو

اگر قصد شست‌و‌شوی پنل خورشیدی خود را دارید نیاز به تجهیزات و وسایل پاک‌کننده خاصی نیست و فقط کافی است یک جارو و سطل آب داشته باشید. برای تمیز کردن پنل‌ها فقط باید گرد و غبار آن‌ها را پاک کنید و نیازی به برق انداختن آن‌ها با استفاده از وایتکس، اسید و… نیست.

6. کنترل اتصالات سیستم خورشیدی

تصمیم برای انتخاب یک نمره مناسب از کابل برای عملکرد صحیح پنل خورشیدی مهم است. این کابل باید با‌توجه به جریان آرایشی پنل و ولتاژی که بین تجهیزات وجود دارد انتخاب شود.

7. مصرف مناسب

استفاده از سیستم خورشیدی باید متناسب با مقداری باشد که برای آن در‌نظر گرفته شده است. برای مثال نباید از سیستم خورشیدی‌ای که برای تامین انرژی کولر یا یخچال نصب کرده اید برای تامین برق پمپ استفاده کنید. در صورت استفاده پنل خورشیدی بیش‌تر از ظرفیت آن‌ها، عمر مفید باتری‌ها کاهش می‌یابد و پنل توانایی شارژ کردن باتری را نخواهد داشت.

نحوه شست‌و‌شو و تمیز کردن پنل‌های خورشیدی

به این منظور می‌توانید با تهیه یک بسته‌ تمیز‌کننده با خیالی راحت به شست‌و‌شوی آن بپردازید. این بسته‌ها شامل یک فرچه در ابعاد کوچک، یک طی کوچک و مایع شوینده هستند؛ در برخی مواقع علاوه‌بر این موارد یک طی دیگر با دسته‌ای بلند‌تر نیز وجود دارد. ابزار‌های داخل این بسته‌ها همانند ابزار‌های مورد‌نیاز برای شست‌و‌شوی خودرو‌ها است؛ بنابراین اگر نتوانستید این بسته را تهیه کنید از ابزار‌های شست‌و‌شوی خودرو استفاده کنید.
 

 
در اولین مرحله مواد شوینده را با آب مخلوط کنید اما در‌هنگام مخلوط کردن میزان ماده شوینده را با میزان روی جلد آن کنترل کنید. سپس طی را داخل سطل آب و ماده شوینده کنید و به آرامی بر سطح پنل خورشیدی بکشید. اگر اندازه قطعات پنل خورشیدی شما کوچک باشد باید از طی کوچک‌تر استفاده کنید. بنابراین اندازه طی را با‌توجه به اندازه پنل خورشیدی خود انتخاب کنید. پس از این مرحله با استفاده از یک طی خشک پنل‌های شسته شده را پاک کنید؛ تلاش کنید تا مواد شوینده بر روی صفحات پنل باقی نمانند. پاک شدن مواد شوینده از این جهت مورد اهمیت است که از رسیدن نور خورشید به پنل‌ها جلوگیری می‌کند.

قسمت‌هایی در پنل‌ها وجود دارند که شما به آن‌ها دسترسی ندارید یا لکه‌هایی بر روی پنل خورشیدی وجود دارد که شما نمی‌توانید آن‌ها را پاک کنید. در این هنگام می‌توانید از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید تا به پنل شما آسیبی وارد نشود. برای مراقبت از سیستم‌های خورشیدی خود می‌توانید اقدامات دیگری را انجام دهید؛ یکی از این اقدامات اطمینان از روشن بودن چراغ سبز چشمک‌زن است. اقدام بعدی یادداشت و ثبت عملکرد روزانه سیستم‌ها است، باید بدانید که یادداشت روزانه و ثبت میزان انرژی‌ای که پنل‌ها تولید کرده اند بسیار مهم است.

کنترل و بررسی عملکرد سیستم‌های خورشیدی

می‌توانید با نصب یک سیستم نظارتی از عملکرد پنل خورشیدی خود آگاه شوید. در مواقعی که راندمان سیستم خورشیدی کاهش می‌یابد این سیستم با اطلاع‌رسانی به شما از خسارت‌های سنگین‌تر جلوگیری می‌کند. این سیستم‌ها باید توسط افراد متخصص نصب شوند تا احتمال وقوع اشکالات رایج در آن‌ها کاهش یابد و به صفر برسد.
 

 

مزایا نصب سیستم نظارت بر راندمان پنل خورشیدی

  • امکان اطلاع از میزان انرژی تولیدی توسط پنل خورشیدی در هر روز وجود دارد.
  • برخی از این سیستم‌ها با نشان دادن محل خرابی به شما در پیدا کردن مشکلات کمک می‌کنند. نیازی به اتلاف وقت برای یافتن محل خرابی نیست.
  • با استفاده از یک کامپیوتر یا موبایل می‌توانید اطلاعات مربوط به پنل خورشیدی خود را مشاهده کنید.
  • یکی دیگر از مزایای این سیستم‌ها این است که به شما میزان تولید گاز کربن دی اکسید و کمک به محیط زیست را اطلاع رسانی می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله درباره نکات مراقبت از پنل‌های خورشیدی و نحوه شست‌و‌شوی آن‌ها صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله و نکات برای مراقبت از سیستم‌های خورشیدی شما مفید باشد. اطمینان داشته باشید که با رعایت نکات گفته شده می‌توانید از پنل خود مراقبت کنید و در ادامه طول عمر آن‌ها را افزایش دهید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید. ممنونیم که تک اینورتر را تا انتهای این مقاله همراهی کردید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *