مدیریت مصرف انرژی چیست؟

مدیریت مصرف انرژی

مدیریت مصرف انرژی در همه جهان امری پذیرفته شده است. اما اینکه در کشورمان علیرغم وجود انرژی هسته ای ( که یکی از دلایل تحریم ها است) و نیروگاه ها و… با کمبود و بحران برق مواجه هستیم امری تامل برانگیز است. شاید مشکل بیشتر از اینکه از مصرف کننده باشد از مدیریت است.

از آن جایی که استفاده درست و به جا از انرژی، متضمن توسعه پایدار در هر جامعه ای است، حفظ منابع با ارزش انرژی و مدیریت صحیح مصرف آن یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار تمامی کشورهای جهان بوده و کلیه سیاستگذاران، دولتمردان و دست اندر کاران بخش انرژی را بر آن داشته تا چاره ای جهت رویارویی با مشکل افزایش بی رویه مصرف و در نتیجه کنترل هزینه های انرژی بیاندیشند.

از مهمترین موضوعاتی که می تواند کل چرخه تولید، توزیع تا مصرف انرژی را تحت کنترل داشته و به بهترین نحو ممکن از این منابع گرانبها استفاده نمود« مدیریت انرژی» است که امروزه مهمترین ابزار جهت مواجهه با افزایش بی رویه مصرف و جلوگیری از هدررفتن میباشد، بطوریکه که استقرار و به کار گیری آن متضمّن بهینه سازی مصرف و به معنای انتخاب الگوی صحیح و عملیه سیاستهای درست در مصرف انرژی است که علاوه بر اینکه میتواند تضمینی بر استمرار رشد اقتصادی باشند، موجب کاهش تخریب منابع انرژی و نیز کاهش اثرات سوء ناشی از استفاده ناصحیح از آن بر محیط زیست و جامعه می گردند.

وظیفه ما در خصوص مصرف انرژی چیست؟

بسیاری از مردم مدیریت انرژی را با مدیریت ساختمان، بهسازی تجهیزات یا ممیزی انرژی اشتباه می گیرند. این یک تصور غلط رایج است. مدیریت انرژی همیشه شامل تجزیه و تحلیل پیچیده یا سرمایه گذاری بزرگ نیست. می توانید با تجمیع و تجزیه و تحلیل مشخصات مصرف انرژی خود در طول زمان شروع کنید. اگر بودجه دارید، حتی می توانید یک مدیر انرژی اختصاصی برای نظارت بر داده های انرژی داشته باشید.

در هر شرایطی، مدیریت انرژی در مورد ایجاد مبنایی از اطلاعات برای تصمیم گیری خوب و سپس اقدام بر اساس آن اطلاعات برای کاهش مصرف انرژی است. این را می توان با تخصص و جمع آوری و تجزیه و تحلیل دستی داده ها انجام داد، اما راه های مقرون به صرفه تری وجود دارد. سیستم مدیریت انرژی مناسب می‌تواند فرآیند از جمع‌آوری داده‌ها تا تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی را خودکار کند.

 

چگونه مصرف انرژی خود را به بهترین نحو مدیریت کنید؟

ما 3 مرحله را برای فرآیند مدیریت انرژی به شما معرفی خواهیم کرد:

1. اندازه گیری مصرف انرژی و جمع آوری داده ها

رویکرد قدیمی برای جمع آوری داده های انرژی، خواندن دستی کنتورها یک بار در هفته یا یک بار در ماه است. این یک کار طاقت فرسا است، و داده های هفتگی یا ماهانه تقریباً به خوبی داده هایی نیستند که به راحتی و به طور خودکار از رویکرد مدرن به دست می آیند.

رویکرد مدرن برای جمع‌آوری داده‌های انرژی، متناسب کردن سیستم‌های اندازه‌گیری بازه‌ای است که به طور خودکار مصرف انرژی را در فواصل زمانی کوتاه و منظم مانند هر 15 دقیقه یا نیم ساعت اندازه‌گیری و ثبت می‌کنند. اطلاعات بیشتری در مورد این در صفحه ما در مورد داده های فاصله وجود دارد.

داده‌های مصرف انرژی بازه‌ای دقیق، مشاهده الگوهای اتلاف انرژی را ممکن می‌سازد که در غیر این صورت مشاهده آنها غیرممکن است. برای مثال، هیچ راهی وجود ندارد که خوانش هفتگی یا ماهانه کنتور بتواند به شما نشان دهد که در زمان‌های مختلف روز یا در روزهای مختلف هفته چقدر انرژی مصرف می‌کنید. و دیدن این الگوها پیدا کردن زباله های معمولی در ساختمان شما را بسیار آسان تر می کند.

2. یافتن و کمی کردن فرصت ها برای صرفه جویی در انرژی

داده‌های دقیق متری که جمع‌آوری می‌کنید برای کمک به شما در یافتن و تعیین کمیت فرصت‌های صرفه‌جویی در انرژی بسیار ارزشمند خواهد بود. ساده‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین فرصت‌های صرفه‌جویی در انرژی معمولاً نیاز به سرمایه‌گذاری کم یا بدون سرمایه‌گذاری دارند.

به عنوان مثال، تعداد باورنکردنی از ساختمان‌ها دارای سیستم‌های کنترل پیشرفته هستند که می‌توانند و باید تهویه مطبوع را به خوبی کنترل کنند، اما، بدون اطلاع کارکنان مدیریت تأسیسات، معیوب هستند یا پیکربندی نادرست دارند، و در نتیجه مرتکب گناهانی مانند گرم کردن یا خنک کردن یک ساختمان خالی می‌شوند. هر شب و هر آخر هفته

نگاه کردن به داده‌های انرژی بازه‌ای دقیق، راه ایده‌آلی برای یافتن اتلاف انرژی معمول است. می‌توانید بررسی کنید که آیا کارکنان و تایمرها بدون نیاز به گشت‌زنی شبانه‌روز در ساختمان، کارها را خاموش می‌کنند یا خیر، و با کمی کارآگاهی، معمولاً می‌توانید بفهمید چه کسی یا چه چیزی باعث هدر رفتن انرژی شده است که به ناچار خواهید یافت.

3. هدف گذاری فرصت ها برای صرفه جویی در انرژی

فقط یافتن فرصت هایی برای صرفه جویی در انرژی به شما در صرفه جویی در انرژی کمکی نمی کند – باید برای هدف قرار دادن آنها اقدام کنید…

برای آن دسته از فرصت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی که نیاز به ایجاد انگیزه در افراد ساختمان خود دارند، مقاله ما در مورد آگاهی از انرژی باید مفید باشد. ممکن است کار سختی باشد، اما اگر بتوانید مردم را در کنار خود قرار دهید، می‌توانید بدون سرمایه‌گذاری در هیچ چیز دیگری صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشید.

در مورد فرصت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی که نیاز به ارتقای تجهیزات یا عایق‌ها دارند: با فرض اینکه آنها را شناسایی کرده‌اید، چیز بیشتری برای گفتن وجود ندارد. فقط انگشتانتان را کنار بگذارید تا پس‌اندازهای پیش‌بینی‌شده‌تان را انجام دهید، و سپاسگزار باشید که برای سازمانی کار نمی‌کنید که با دوره بازپرداخت بیش از 6 ماه روی چیزی سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

مدیریت انرژی پاک با نرم افزار رت اسکرین (RET Screen)

مدیریت مصرف انرژی در خانه هوشمند

یکی از بزرگترین مزایای یک خانه هوشمند، مدیریت مصرف انرژی می باشد که در چند دهه اخیر مورد توجه اکثر کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. با بکارگیری سیستم های هوشمندسازی ساختمان، می توان به راحتی مصرف انرژی اعم از روشنایی، سرمایش، گرمایش و تجهیزات الکتریکی را پایش و مدیریت نمود. سناریو تعریف کرد و با زمانبندی بر روی تجهیزات به صورت کاملا بهینه مصرف انرژی را کاهش داد.

 

 

نقش هوشمند سازی در مدیریت مصرف انرژی

بیش از 40 درصد از انرژی الکتریکی ورودی ساختمان، در مصارف روشنایی صرف میشود، درحالی که معمولا نور مناسب تامین نمیگردد. سیستم روشنایی هوشمند امکان کنترل انرژی الکتریکی و تامین روشنایی مناسب را فراهم می آورد. منطق این کنترل براساس شدت نور مورد نیاز و متناسب با هر فضا تعریف میشود.

حدود یک سوم از انرژی مصرفی در روشنایی هدر میرود، به دو دلیل :

1) فراموشی در امر خاموش کردن روشنایی 2) روشنایی دایمی راهروها وسایر فضاها

فواید سیستم روشنایی هوشمند در مصرف انرژی

از مزایای پیاده سازی سیستم روشنایی هوشمند می توان به :

1) برنامه ریزی مبتنی بر زمان

2) کنترل روشنایی به وسیله کلید هوشمند و اپلیکیشن موبایل بدون محدودیت زمانی و مکانی

3) تنظیم میزان روشنایی به وسیله کلید دیمر و اپلیکیشن

مدیریت مصرف انرژی در اتحادیه اروپا

عملکرد اتحادیه اروپا، فراتر از انتظار برنامه سال 2020: کاهش قابل توجه مصرف انرژی در قاره سبز

? به گزارش “فینلنددیلی” به نقل از اداره آمار اروپا، مصرف انرژی اروپا در سال 2022-2020 به پایین ترین سطح خود از سال 1990 رسید، به طوری‌که مصرف انرژی اولیه در اتحادیه اروپا با کاهش قابل توجه به 1236 میلیون تن معادل نفت (Mtoe) رسید که 5.8 درصد از هدف برنامه‌ریزی شده برای سال 2020 بهتر بوده است.

? البته بخش قابل توجهی از کاهش شدید به دلایل مرتبط با COVID-19 است. با این وجود، هنوز 9.6 درصد با هدف 2030 فاصله دارد، که نشان می دهد برای بهبود کارایی باید در سال های آینده برنامه‌ریزی شود.

? در این راستا، بیشترین کاهش‌ها به ترتیب برای کشورهای استونی (-21.2%)، اسپانیا (-14.8%)، قبرس (-13.4%)، لیتوانی (-0.7%)، مجارستان (-2.5%) و رومانی (-4.5%) ثبت شده است.

? اتحادیه اروپا یک هدف بهره وری انرژی برای کاهش مصرف انرژی به میزان 20 درصد تا سال 2020 داشته به این صورت که، مصرف انرژی اولیه باید به بیش از 1312 Mtoe و مصرف انرژی نهایی به بیش از 959 Mtoe در سال 2020 می رسید. همچنین هدف بهره وری انرژی اتحادیه اروپا برای سال 2030 مصرف اولیه انرژی بیش از 1128 Mtoe و مصرف نهایی انرژی بیش از 846 Mtoe است.

? قابل ذکر است، مصرف انرژی اولیه کل مصرف انرژی داخلی را اندازه گیری می کند، در حالی که مصرف انرژی نهایی به آن چیزی است که کاربران واقعاً مصرف می کنند. تفاوت‌ها در مورد نیاز بخش انرژی و تلفات تبدیل و توزیع می‌شود.

 

 

نتیجه گیری

مدیریت مصرف انرژی برای مقابله با افزایش هزینه ها و الزامات نظارتی ضروری است. هر چه زودتر شروع کنید بهتر است. برای انجام درست و هوشمندانه آن، باید یک سیستم مدیریت انرژی برای خودکارسازی و بهینه سازی داشته باشید. حداقل باید به طور مرتب داده های انرژی خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که اوضاع بدتر نمی شود. اما در حالت ایده آل، مدیریت انرژی را به عنوان تلاشی مداوم برای یافتن فرصت های پس انداز جدید، مشارکت دادن کارکنان و پیگیری پیشرفت خود در نظر می گیرید.

 

سوالات متداول مدیریت مصرف انرژی

مدیریت مصرف انرژی چیست؟

مدیریت انرژی فرایند جمع آوری اطلاعات در مورد مکان، زمان، چگونگی و چرایی مصرف انرژی در یک سازمان است، و به کمک آن می توان کارآیی را افزایش و هرینه ها را کاهش داد و همچنین از محیط زیست حفاظت نمود.

اهمیت مدیریت مصرف انرژی چقدر است؟

همان طور که گفته شد از آن جایی که استفاده درست و به جا از انرژی، متضمن توسعه پایدار در هر جامعه ای است، حفظ منابع با ارزش انرژی و مدیریت صحیح مصرف آن یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار تمامی کشورهای جهان بوده و کلیه سیاستگذاران، دولتمردان و دست اندر کاران بخش انرژی را بر آن داشته تا چاره ای جهت رویارویی با مشکل افزایش بی رویه مصرف و در نتیجه کنترل هزینه های انرژی بیاندیشند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *