آنچه که باید از ماشین های خورشیدی بدانید؟!

 
انرژی های نو و تجدیدپذیر این روزها توجه ها را به خود جلب کرده و استفاده از آنها به یک ضرورت تبدیل شده است. در این راستا برخی از خودروسازان در حال تحقیق و توسعه خودروهای خورشیدی هستند و برای این کار برنامه ریزی می کنند. و آنها قصد دارند تمام یا بخشی از انرژی مورد نیاز محصولات خود را در آینده از تابش نور خورشید تامین کنند. خودروهای خورشیدی در حال حاضر ناشناخته هستند، اما با افزایش استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، احتمال عرضه این خودروها در بازار و استفاده عموم افزایش می‌یابد.

خودروی خورشیدی چیست؟

ماشین های خورشیدی را می توان مدل های برقی دانست که انرژی خورشیدی را با استفاده از سلول های فتوولتاییک به الکتریسیته تبدیل و در نتیجه انرژی مورد نیاز خود را تامین می کنند. در این خودروها برق عرضه شده در باتری های مخصوص ذخیره می شود و در مواقع لزوم استفاده می شود. البته در خودروهای خورشیدی باید تا حد امکان از پنل های خورشیدی بر روی بدنه و سقف خودرو استفاده گردد. که این مسئله چالش های زیادی را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال نصب پنل های خورشیدی بر روی کل بدنه و سقف خودروها با کاربری روزمره آنها سازگاری ندارد. علاوه بر این حتی این کار نمی تواند انرژی مورد نیاز این خودروها را به طور کامل تامین کند.

خودروهای خورشیدی چگونه کار می‌کنند؟

معمولاً در خودروهای خورشیدی، انرژی جذب شده توسط پنل های خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود، و این انرژی نیز قوای محرکه برقی خودرو را به راه می‌اندازد. اما به شکلی خاص، پنل های نصب شده در خودروی خورشیدی، متشکل از تعداد زیادی سلول فتوولتائیک، تابش خورشید (فوتون) را جذب و به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کنند. در خودروهای هیبریدی خورشیدی، بقیه انرژی از باتری خودرو و برق شهری تامین می گردد.
 

 

برترین خودروهای خورشیدی موجود در جهان

به طور کلی هیوندای و تویوتا از جمله شرکت هایی هستند که به طور فعال در در زمینه تولید خودرو های خورشیدی فعالیت می کنند. از سری خودروهای عرضه شده توسط تویوتا و هیوندای می توان به خودروهای خورشیدی پریوس و سوناتا اشاره نمود. در سال 1955 شخصی به نام جنرال موتورز در شیکاگو نوعی ماشین خورشیدی به نام Sunmobile ساخت. خودروی سان متشکل از یک موتور الکتریکی کوچک و 12 سلول فتوولتائیک سلنیومی است که در فضای کوچک 38 سانتی متری قرار گرفته اند. اتومبیل سان خودروی خورشیدی جزو اولین خودروهای خورشیدی است که متاسفانه به دلیل کوچک بودن قابل رانندگی نیست.

یکی دیگر از خودروهای تجاری دنیا Sion نام دارد که توسط شرکت «سونو موتورز» معرفی شد. این خودرو به 248 سلول خورشیدی یکپارچه مجهز است که با یک بار شارژ می تواند مسافت 410 کیلومتری را طی کند. سریعترین خودروی خورشیدی جهان “سانسویفت IV” است. این خودرو توسط برخی از دانش آموزان “نیو ساوت ولز” برای مسابقات خورشیدی طراحی شده است.

مزیت خودروهای خورشیدی چیست؟

  • هزینه کم شارژ باتری
  • هیچ هزینه اضافی برای تعویض باتری وجود ندارد.
  • نداشتن آلودگی صوتی یا آلودگی هوا
  • یک انتخاب خوب برای رانندگانی که مسافت های کوتاه را در هوای آفتابی طی می کنند.
  • قابلیت شارژ حتی در هوای ابری و قابلیت رانندگی در شب
  • تحقیقات و نوآوری بیشتر در کاربردهای خورشیدی می تواند منجر به باتری های سبک تر و سلول های فتوولتائیک کارآمدتر شود.

 

 

مشکلات پیش روی ماشین های خورشیدی از دیدگاه کارشناسان تک اینورتر

دلایلی که خودروهای خورشیدی به تولید انبوه نرسیده اند و پیشرفت چشمگیری در بازار صورت نگرفته است، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل آن، راندمان پایین پنل های خورشیدی به کار رفته در این خودروها است. راندمان قوی ترین پنل هایی که در حال حاضر برای ساخت وسایل نقلیه خورشیدی استفاده می شود بین 20 تا 30 درصد است. اگر انتظار می رود خودرویی با انرژی خورشیدی با تکیه بر نور خورشید حرکت کند، باید فضای بسیار بزرگی برای پنل های داخل آن تعبیه شود. این شرایط به دو مشکل پیش روی خودروسازان منجر می شود: هزینه و وزن بالا. در عین حال ساخت پنل های خورشیدی به گونه ای است که وزن مشخصی دارند و قیمت بسیار بالایی نیز خواهند داشت.

اگر پنل ها در سرتاسر بدنه خودرو قرار گیرند، علاوه بر افزایش وزن، هزینه های زیادی را نیز برای افراد به همراه خواهد داشت. به طور کلی تحقیقات کارشناسی تک اینورتر نشان می دهد که در کوتاه مدت نمی توان از بهترین ایده برای ساخت خودروهایی با انرژی خورشیدی استفاده کرد.
 

 

✅کلام آخر

بدون شک پیشرفت در زمینه های مختلف باعث شده تا بسیاری از علاقه مندان به طراحی خودروهای خورشیدی، تمام تلاش خود را برای تولید این خودرو به کار گیرند. علاوه بر این، دوستداران محیط زیست از تولید گسترده خودروهای خورشیدی برای جلوگیری از آلودگی هوا حمایت کرده اند. در عین حال، خودروهای خورشیدی به مردم کمک می کنند تا به سوخت های دیگر وابسته نباشند و از مزایای اقتصادی آنها استفاده کنند.

4.8/5 - (5 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *