علت شارژ نشدن باتری در سیستم خورشیدی ؟

باتری‌ها از مهم‌ترین قطعات سیستم های برق خورشیدی به‌شمار می روند؛ وظیفه این بخش ذخیره انرژی تولیدی توسط پنل‌های خورشیدی است. نکته قابل‌توجه یکسان نبودن میزان انرژی خورشیدی تولیدی است که علت آن تابش نور خورشید به‌صورت متغییر است. به عبارت دیگر نور خورشید در زمان‌های مختلف یک روز در حالت‌های متفاوتی می تابد، برای مثال در شب خبری از نور خورشید نیست. کاربرد باتری‌ها در این زمان اهمیت پیدا می کند تا انرژی تولیدی توسط پنل‌ها را برای زمان‌هایی که نور خورشید وجود ندارد ذخیره کند. حال فرض کنید که باتری پنل خورشیدی شما شارژ نمی شود و در هنگام قطع شدن برق شما هم قطعی برق را تجربه می کنید زیرا باتری پنل خورشیدی شما وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی دهد. شارژ نشدن باتری سیستم خورشیدی دلایل مختلفی دارد که با استفاده از راه‌حل‌های ساده می توان آن‌ها را بر‌طرف کرد.
 

 

دلایل شارژ نشدن باتری‌های سیستم‌های خورشیدی

اگر پنل خورشیدی شما در هنگام قطعی برق با مشکل مواجه شد و مشکل از باتری آن بود؛ عامل تاثیر‌گذار در خرابی باتری جزو عوامل زیر است.

    1. نصب پنل خورشیدی با روشی غلط و نادرست
    2. وجود مشکل در قطعات و تجهیزات پنل خورشیدی
    3. پدید آمدن مشکلات داخلی برای باتری
    4. استفاده از باتری خراب و معیوب
    5. وجود مشکلاتی برای شارژ کنترلر
    6. و در مواردی نادر ممکن است شرایط محیطی نیز در شارژ نشدن باتری نقش داشته باشند

برای آخرین عامل شرایط آب‌و‌هوایی بسیار بدی را تصور کنید که اجازه تابش نور به پنل خورشیدی را نمی دهد؛ بنابراین نور کافی برای تامین انرژی الکتریسیته به پنل خورشیدی وارد نمی شود. پس از تابش نور کافی به سیستم خورشیدی خود اطمینان حاصل کنید.

راه‌کار‌هایی برای بر‌طرف کردن مشکل شارژ نشدن باتری

  • بررسی سیستم و اطمینان از عملکرد صحیح

برای بررسی عملکرد درست سیستم و اطمینان از سالم بودن آن باید با مراحل زیر گام به گام پیش بروید.

گام اول

در اولین مرحله باید با تهیه یک مولتی متر و اتصال آن به سیستم خورشیدی مورد‌نظر، ولتاژ برق پنل خورشیدی را اندازه‌گیری کنید. نکته قابل‌توجه در انجام این کار اندازه‌گیری ولتاژ برق در موقعیتی است که نور کافی و مناسب به سیستم خورشیدی وارد شود. اگر در موقعیت بالا موفق به اندازه‌گیری ولتاژ برق نشدید یعنی پنل خورشیدی شما با مشکل مواجه است.

دومین مرحله

قدم دوم بررسی ولتاژ برق اندازه‌گیری شده است، ولتاژ پنل خورشیدی نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد در غیر این صورت باتری پنل خورشیدی شما در هنگام شارژ معیوب است.

سومین مرحله

بررسی ولتاژ ترمینال شارژ کنترلر قدم بعدی است. در صورتی که ولتاژ ترمینال در محدوده مشخصی نباشد؛ شارژ کنترلر شما دارای اشکالاتی است که باید بر‌طرف شوند.

آخرین مرحله

قطعات و تجهیزات پنل را مورد بررسی قرار دهید تا از وجود مشکلات مختلفی مانند نا‌مناسب بودن باتری، نقص در سیستم، خرابی دینام و… اطلاع پیدا کنید. از محیطی که سیستم خورشیدی را در آن قرار می دهید نیز بازدید فرمایید تا از مناسب بودن شرایط برای پنل خورشیدی اطمینان حاصل کنید.

  • پنل خورشیدی و باتری معیوب

اگر سیستم خورشیدی شما خراب باشد در این صورت باتری پنل نمی تواند انرژی الکتریکی را برای مصرف در خود ذخیره کند. زیرا پنل انرژی خورشیدی مورد نیاز را در اختیار باتری قرار نداده است.

  • نقاط داغ

بعد از خرید و نصب سیستم خورشیدی و استفاده از آن در طولانی مدت، سایه‌هایی را در ظاهر آن مشاهده خواهید کرد. به این نقاط ظاهر شده در پنل خورشیدی نقاط داغ می گویند که از سایر نقاط پنل گرمای بیش‌تری را دریافت کرده اند. به وجود آمدن این نقاط نقش پر‌رنگی در کاهش کارایی پنل‌های خورشیدی ایفا می کنند.

  • ایجاد الگوی عجیب در سیستم خورشیدی

به علت آسیب‌پذیر و شکننده بودن این پنل‌های خورشیدی باید در نگهداری از آن‌ها دقت کافی را داشته باشید؛ زیرا امکان نفوذ آب از این شکستگی‌ها به داخل پنل وجود دارد. وجود ساختار شیمیایی در داخل سیستم خورشیدی باعث به‌وجود آمدن واکنش‌های شیمیایی بین آب و نور خورشید می شود که این الگو‌های عجیب نتیجه واکنش‌های شیمیایی هستند.

  • ترک خوردن پنل خورشیدی

ترک خوردگی‌های روی پنل بسیار کوچک و تقریبا غیر‌قابل تشخیص با چشم غیر‌مصلح هستند که زمینه کاهش توان خروجی و ذخیره انرژی در باتری را ایجاد می کنند.

  • شکستگی دیوید

اگر دیوید استفاده شده در پنل‌ها شکسته باشند جریان انرژی در هنگام شب بر‌عکس عمل می کند، بنابراین انرژی در باتری ذخیره نمی شود.

  • استفاده از پنل بی‌کیفیت

استفاده از پنل‌هایی با کیفیت پایین و قدیمی احتمال کاهش کارایی پنل را افزایش می دهد، سیستم‌های خورشیدی قدیمی یا بی‌کیفیت ممکن است دارای تجهیزات معیوب باشند. این تجهیزات و قطعات معیوب می توانند موجب مشکلاتی همچون شارژ نشدن باتری پنل‌های خورشیدی شوند.

  • استفاده از باتری معیوب

اگر مشکل شارژ نشدن باتری پنل خورشیدی شما پس از بررسی تمام موارد بالا به نتیجه‌ای نرسید پس زمان آن رسیده تا خود باتری را مورد بررسی قرار دهید. برخی از افراد به هر دلیلی از جمله نا‌آشنا بودن به انواع باتری پنل خورشیدی، از باتری خودرو برای سیستم خورشیدی خود استفاده می کنند که می تواند خسارت بزرگی به پنل خورشیدی شما وارد کند. به‌منظور شناسایی باتری‌های مشکل‌دار باید به نشتی، تکان و تغییر رنگ باتری توجه کنید تا بتوانید مشکل احتمالی را بیابید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باتری‌ها را برای مدت طولانی برای شارژ شدن قرار ندهید یا پس از شارژ کردن آن‌ها، آن‌ها را برای مدتی طولانی بدون استفاده قرار ندهید. این دو مورد نیز می توانند موجب ایجاد مشکل شارژ نشدن باتری شوند.

  •  راه‌اندازی نا‌درست باتری

اگر راه‌اندازی سیستم خورشیدی به‌صورت کاملا اصولی و توسط شخص ماهری انجام نشود و با روشی نا‌درست و غلط نصب شود باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد پنل خورشیدی می شود. از رایج‌ترین اشتباهات در نصب این پنل‌ها، متصل کردن پنل به باتری بدون قرار دادن شارژ کنترلر یا اینورتر است.
 

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم عوامل موثر در شارژ نشدن باتری را به شما معرفی کنیم؛ اگر پنل خورشیدی شما با مشکل شارژ نشدن باتری روبرو شد بهتر است که تمام عوامل گفته شده را مورد بررسی قرار دهید. امیدواریم که نکات بالا برای رفع مشکل شما کارآمد باشد، خوشحالیم که تک اینورتر را تا انتهای این مقاله همراهی کردید.

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *