به دلیل نواسانات ارزی لطفا قبل از هرگونه ثبت سفارش با شماره 02133915525 تماس بگیرید تا هماهنگی لازم برای جزئیات محصول، اقلام سفارش و... صورت بگیرد. در غیر این صورت سفارش ابطال میگردد.

حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

روش سیم کشی پنل خورشیدی

 عملکرد و سیم کشی پنل خورشیدی

وقتی فوتون ها به یک سلول خورشیدی برخورد می کند، الکترون ها را از اتم هایشان جدا می کنند. اگر کنداکتور ها به مثبت و منفی سلول وصل شوند، یک مدار الکتریکی را تشکیل می دهند. وقتی الکترون ها در یک مدار شناور می شوند، الکتریسیته تولید می کنند. چند سلول خورشیدی یک پنل خورشیدی را تشکیل می دهند و چند پنل (ماژول) میتوانند از طریق سیم کشی به هم متصل شوند، تا یک آرایه خورشیدی را تشکیل دهند. هر چه پنل بیشتری به کار ببرید، انرژی بیشتری تولید خواهد شد.

در این مقاله مراحل نصب و سیم کشی پنل خورشیدی را بررسی می کنیم.

سیم کشی پنل خورشیدی

سیم کشی در پنل های خورشیدی در صورتی که بیش از یک پنل داشته و تصمیم تان استفاده از یک سیستم برق خورشیدی ۱۲ ولتی است، باید پنل ها را به طور موازی به هم وصل کنید تا ضمن ثابت نگهداشن ولتاژ خروجی، توان کلی سیستم را بالا  ببرید.

اما اگر قصد استفاده از ولتاژهای بالاتر را دارید به بیش از یک پنل نیاز داشته و برای کسب ولتاژهای بالاتر باید آنها را به صورت سری به یکدیگر اتصال دهید تا به ولتاژ موردنظر دست پیدا کنید. برای مثال، اگر هدفتان تأمین یک ولتاژ ۲۴ ولتی است، باید دو پنل ۱۲ ولتی را به صورت سری به  یکدیگر وصل کنید و در صورتی که منظورتان ایجاد یک سیستم ۴۸ ولتی است، ناچارید چهار پنل ۱۲ ولتی را به صورت سری به هم ارتباط دهید.

وقتی هدف، تأمین این ولتاژهای بالاتر است، ابتدا باید تعدادی پنل را به صورت سری به هم متصل  کنید تا به ولتاژ موردنظر دست یابید و در مرحلۀ بعد، اگر توان بالایی مورد نظرتان می باشد، ناچارید از گروه های سری شدۀ بالا استفاده کرده و آن ها را به صورت موازی به هم پیوند دهید تا به توان دلخواه برسید.

سیم کشی سیستم برق خورشیدی متصل به شبکه

از جهت پنل های خورشیدی و کنترل کننده و باتری ها، طراحی یک سیستم متصل و متکی به شبکه، شباهت های زیادی به سیستم های مستقل از شبکه داشته و تنها تفاوت موجود در چیدمانی است که پس از باتری ملاحظه می شود.

مهمترین مزیت این گونه سیستم ها در این است که آن ها را به سه روش می توان مورد استفاده قرار داد؛ از برق تولیدی برای تأمین نیازهای الکتریکی کل ساختمان بهره گرفت، خروجی آن ها را در مدارهای خاصی از ساختمان به جریان انداخت و یا با بهره گیری از آن، فقط مدار خاصی از ساختمان را تغذیه کرد.

سیم کشی در حالت سری

در اتصالات سری پنل های خورشیدی، سلول ها به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک می شوند که دیگر نیاز به کابل اضافی نباشد.  پنل های خورشیدی معمولاً یک جفت کانکتور MC4 نر و ماده، با خود دارند  و در صورت اتصال سری، ترمینال منفی (ماده) مستقیماً به ترمینال مثبت (نر) وصل می شود، البته پنل ها باید به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک باشند.

 

 

سیم کشی در حالت موازی

اما در مورد سیم کشی موازی، هر پنل به یک جفت  کانکتورهای MC4  آزاد احتیاج دارد. فاصله بین پنل ها مهم نیست اما این مهم نبودن نباید باعث افزایش فاصله پنل ها از شارژکنترلر (در سیستم آفگرید) و یا از اینورتر (در سیستم آنگرید) شود. با توجه به تصویر زیر، می توان نتیجه گرفت که اتصال موازی به تجهیزات و کانکتور بیشتر از اتصال سری نیاز دارد بنابراین در اتصالات پارالل(موازی) هزینه بیشتری برای نیروگاه خواهد داشت، اما به این قضیه هم باید دقت نمود که نیروگاههای خورشیدی پارالل فقط در شرایط خاصی ایجاد می شوند که به سطح جریان بالایی نیاز باشد.

 

 

کانکتورهای چند انشعابی (MC4 (mc4 multi-branch در آرایه پنل های خورشیدی به کار گرفته می شوند. شکل زیر توپولوژی سیم کشی موازی و کاربرد کانکتورهای چند انشعابی MC4 را نشان می دهد.

محافظت از مدار سیستم خورشیدی

در کلیۀ سیستم های معرفی شده، حفاظت از مدار نقش بسیار مهمی را ایفا می کند تا کاربر اطمینان پیدا کند که در صورت بروز اتصال کوتاه در قسمتی از سیستم، مدارات مربوطه به صورت ایمن قطع می شوند. رعایت این شرط در همه سیستم های با ولتاژهای پایین یا بالا، الزامی است.

مهمترین مشکلی که سیستم های با ولتاژ پایین، مثل نمونه هایی که با یک باتری ۱۲ ولتی عمل می کنند، با آن مواجهند، بالا بودن جریان مدار است. در این صورت عبور یک جریان ۱۰۰ آمپری، ولو در یک زمان بسیار کوتاه، به راحتی قادر به ایجاد یک شوک الکتریکی قابل ملاحظه است که می تواند منجر به مرگ یا آسیب دیدگی کاربر شود.

انتخاب کابل در سیم کشی

پس از مشخص شدن روش سیم کشی سیستم برق خورشیدی، بهتر است طول کابل های قسمت های مختلف نقشه را معلوم کرده و قطر کابل مناسب برای هر قسمت از آن را تعیین نمود.

در ارتباط با نصب و بهره برداری از سیستم های برق خورشیدی، باید سه گروه کابل مختلف را مورد توجه قرار داد:

  • کابل های متصل به آرایۀ خورشیدی
  •  کابل های متصل به باتری یا باتری ها
  • کابل های منتهی به مصرف کننده ها

در تمام موارد مطمئن شوید از کابلی استفاده می کنید که توانایی عبور دادن حداکثر جریان پیش بینی شده در سیستم را دارد. اگر در این مرحله قدری آینده نگری کنید، مدتی بعد که بخواهید سیستم خود را گسترش داده و توان آن را بالا ببرید، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

  • تعیین طول کابل

اگر هدفتان این است که مصرف کننده های متعددی را در فواصل قابل ملاحظه ای از هم تغذیه کنید، بجای این که برق همۀ آن ها را از یک خط واحد بگیرید، برای کاهش طول کابل هر شاخه از مدار، بهتر است از مسیرهای موازی گوناگونی استفاده نمایید. انجام این کار دو مزیت دارد؛ اول اینکه طول کلی هر کابل کاهش می یابد و دوم، بار مصرفی را به مدارات متعددی تقسیم و سرشکن می کنید. با این روش، قطر هر کدام از کابل های مورد نیاز کاهش می یابد؛ عاملی که نصب و شکل دهی آن ها را ساده تر می سازد.

در این صورت و با صرف کمی وقت بیشتر و البته تقبل اندکی هزینه ی اضافی، اگر در ابتدای هر مدار مجزا در داخل تابلوی اصلی) یک کلید مینیاتوری قرار داده و در زیر آن به مشخصۀ مدار مزبور (مثلاً روشنایی بالا، پریزهای پایین، …) اشاره کنید، وقتی یکی از مدارات یاد شده با مشکل روبرو شوند، اولاً برق همۀ قسمت ها قطع نشده و ثانیاً، به محض باز کردن درب تابلو، می توان فیوز عمل کرده و به تبع آن، مدار مشکل دار را شناسایی نمود.

  • تعیین قطر کابل

انتخاب نادرست قطر کابل، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که کاربران معمولاً در هنگام طراحی سیستم های برق خورشیدی مرتکب می شوند.

همانطوری که می دانید، توان قابل توجه از سیستم های با ولتاژهای پایین، در طول کابل ها، به هدر می رود. علت این است که در این سیستم ها، شدت جریان جاری در مدار بسیار بالا بوده و تلفات توان هم که با مجذور شدت جریان متناسب می باشد، از میزان بالایی برخوردار خواهد گردید.

وقتی برای انتقال ولتاژهای پایین تر (برای مثال از سلول خورشیدی به کنترل کننده و همچنین تأمین برق DC دستگاه های با ولتاژهای پایین) از کابل های ضعیف تری استفاده می کنید، باید مطمئن باشید که قطر کابل به کار رفته با شرایط موجود تناسب دارد. در هیچ شرایطی از کابل های ضعیف تر استفاده نکنید چون در این صورت با افت ولتاژهای بالاتری روبرو گردیده و ممکن است عملکرد عادی برخی از دستگاه ها و مصرف کننده ها، با مشکل روبرو شود.

مرحله بعد

پس از تکمیل دیاگرام سیم کشی، نوبت به اضافه کردن: کابل ها، سر باتری ها، فیوزها، کلیدهای قطع و وصل (یا جداساز) میله یا میله های زمین و یک تابلوی توزیع به فهرست خرید می رسد. افزودن جزئیات بیشتری به دیاگرام سیم کشی، از قبیل مشخص کردن محل پریزها و طول کابل های مختلف، به تکمیل دیاگرام یاد شده کمک می کند.

 

مشاوره، اجرا و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی

5525 3391 021 | 5850 3391 021

 

نحوه اتصال پنل خورشیدی به باتری

باتری ها انرژی الکتریکی را به صورت شیمیایی ذخیره می کنند. در سیستم های خورشیدی، باتری ها وظیفه تامین پشتیبان در شب و روزهای ابری را بر عهده دارند. از آنجایی که انرژی تولید شده توسط پنل های فتوولتائیک در طول روز تغییر می کند، باتری ذخیره می تواند منبع نسبتاً ثابتی برای تولید انرژی باشد. تغییرات روشنایی صفحات را جبران می کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از باتری در سیستم های خورشیدی، تامین جریان راه اندازی برای موتورهای الکتریکی است. باتری های خورشیدی موجود در بازار دارای ولتاژهای 12، 24 و 48 ولت هستند. ویدئوی زیر نحوه اتصال پنل خورشیدی به باتری را نشان می دهد.