راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان 1

 
یکی از نگرانی های کنونی ما کمبود ذخایر انرژی در کره زمین است. از این رو، از تکنیک های مختلفی برای کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی استفاده می شود. ساختمان ها به عنوان یکی از بزرگترین منابع اتلاف انرژی محسوب می شوند که در صورت مصرف بی رویه و مستمر انرژی، معضل بحران انرژی جهان و آلودگی محیط زیست را به همراه خواهند داشت. بخش ساختمان هر کشور بیش از یک سوم مصرف انرژی کشور را تشکیل می دهد که ارزش آن به قیمت های جهانی سالانه به شش میلیارد دلار می رسد. استفاده صحیح از انرژی وظیفه اصلی کشورهایی است که از انرژی فسیلی برخوردار نیستند و آنها را تشویق می کند تا در مورد مصرف انرژی در یکی از حوزه های اصلی استفاده از انرژی مانند ساختمان های مسکونی فکر جدی کنند.

بهینه سازی مصرف انرژی چیست و چرا یک امر ضروری است؟

مصرف بهینه انرژی در ساختمان به معنای انتخاب طرح و بکارگیری و بکارگیری روش ها و سیاست هایی برای اطمینان از مصرف صحیح انرژی است كه ازنظر اقتصاد ملی نیز مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حركت را تضمین كند‌. این استفاده صحیح و درست از انرژی نه تنها تضمین کننده طول عمر و توسعه پایدار جامعه است، بلکه منجر به وجود انرژی برای هر فرد و نسل های آینده می شود. همچنین می تواند مانعی برای ایجاد و انتشار آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف نامناسب انرژی باشد. با توجه به هزینه و هزینه بالای انرژی و منابع محدود برای اجرای اصول توسعه پایدار، طراحان و معماران فعال در صنعت ساختمان سازی ساختمان هایی با حداکثر و نزدیک به صفر مصرف انرژی را در نظر گرفته اند.
 

مدیریت مصرف انرژی چیست؟


 

ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

شاید بتوان گفت اولین و مهمترین عامل در بهبود استفاده از انرژی در خانه میزان پولی است که سالانه به هر کشوری برای تولید یا واردات انرژی اختصاص می یابد. از طرفی منابع انرژی همیشگی نیستند و محدود هستند، بنابراین اگر بدون توجه به بهبود انرژی ساختمان آنها را مصرف کنیم، کم کم تمام می شوند و عواقب این اقدام تا حد امکان بسیار شدید خواهد بود. بنابراین هر مکان جدیدی که ساخته می شود باید از نظر مصرف انرژی بهینه شود تا بتوانیم مصرف انرژی را کاهش داده و آن را کنترل کنیم. خوشبختانه با راهکارهایی که انجام شده راه حل های زیادی برای بهینه سازی انرژی وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

بهینه سازی ساختمان

اصل اصلی بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌های موجود، کاهش مصرف انرژی از راه اقدامات بهره وری است. در زمان افزایش قیمت انرژی، صرفه جویی در انرژی به وضوح در هزینه های عملیاتی منعکس می گردد. بنابراین سرمایه گذاری در بهینه سازی انرژی در ساختمان ها معمولا پس از مدت کوتاهی نتیجه بخش خواهد بود. علاوه بر صرفه جویی در هزینه های انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی همچنین انتشار دی اکسید کربن در جو را کاهش می دهد و کمک ارزشمندی به حفاظت از آب و هوا می کند.راهکار های زیادی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد.
 
راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان 2
 

بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

همانطور که اشاره کردیم راه های زیادی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان وجود دارد که به شرح موارد زیر هستند:

1. عایق‌ کاری در ساختمان

بهترین راه برای بهینه سازی مصرف انرژی استفاده از عایق حرارتی در ساخت ساختمان می باشد که می توان مصرف گاز را در زمستان کاهش و در تابستان باعث کاهش مصرف برق شود. این عایق ها از 50 سال پیش در دسترس بوده اند، اما متأسفانه همه کارفرمایان به استفاده از آنها توجه نمی کنند. اما امروزه با توجه به افزایش قیمت انرژی، این موضوع بیشتر مورد بحث قرار گرفته است. اگر ساختمان به درستی عایق بندی شود، می تواند مصرف انرژی ساختمان را 60 تا 70 درصد بهبود بخشد.

2. نقش پنجره در اتلاف انرژی ساختمان ها

بر اساس تحقیقات، 40 تا 50 درصد اتلاف انرژی از طریق پنجره های یک ساختمان اتفاق می افتد. پنجره ها که در واقع جزء لاینفک هر ساختمانی هستند، نقش مهمی در هدایت و انتقال حرارت هدایتی در هر مجموعه ساختمانی دارند.

3. استفاده از درزگیر درب و پنجره

اکثر درب ها و پنجره های تعبیه شده در ساختمان استانداردهای لازم را ندارند و به راحتی گرما و سرمای داخل را از طریق شیارهای خود به سمت بیرون هدایت می کنند. با استفاده از درزگیر می توانید درزها و شیارهایی را که منجر به خروج یا ورود هوا می شود مسدود کنید. در صورت امکان می توان پنجره ها و درب های استاندارد را با پنجره های دوجداره جایگزین کرد.

4. روشنایی

روشنایی ساختمان به طور متوسط ​​40 درصد از کل مصرف برق را تشکیل می دهد. راه حل های ساده و ارزان زیادی برای بهینه سازی سیستم روشنایی شما وجود دارد. بهینه سازی کردن مصرف انرژی لامپ های روشنایی بالا است و افزودن وسایل انعکاسی، کاهش دادن تعداد لامپ ها و استفاده از کنترلرهای روشنایی روز از جمله این راه حل ها هستند.

5. استفاده از تجهیزات تهویه مطبوع مناسب

خداروشکر با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌ های تهویه مطبوع از نظر مصرف انرژی روزانه بهینه تر می شوند. به نظر می رسد بسیاری از افراد یا کارفرمایان به دلیل هزینه اولیه بالا تمایلی به خرید این نوع تجهیزات ندارند. اما اگر به هزینه انرژی ناشی از دستگاه های ناکارآمد نگاهی بیاندازید، مطمئناً متوجه خواهید شد که استفاده از تجهیزات مدرن نه تنها باعث بهینه سازی انرژی در ساختمان می شود، بلکه هزینه های انرژی را نیز بسیار کاهش می دهد.

راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

کلام آخر

همان طور که گفته شد مصرف انرژی در منازل، ادارات، مراکز تجاری و صنعتی بسیار پر هزینه است. بنابراین یکی از مهمترین وظایف مهندسی و نظارت بر ساخت و ساز به ویژه در سال های اخیر، بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان ها و یافتن راه حل برای این مشکل بوده است. راه‌ کار های زیادی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها وجود دارد، که قبل از آن ابتدا باید ضرورت بهینه ‌سازی شناخته شود تا راهکارهای آن بهتر درک و اجرا شود.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *