درآمد از برق خورشیدی چقدر است؟

 

درآمد از برق خورشیدی

درآمدزایی از برق خورشیدی از طریق تولید برق توسط پنل خورشیدی و تزریق آن به شبکه سراسری و فروش آن به شرکت ساتبا می توانید درآمد خوبی بدست آورید، البته که به شرایط متقاضی بستگی دارد؛ که اصطلاحا به آن نیروگاه متصل به شبکه می گویند.

انواع تولید برق از پنل خورشیدی و استفاده از آن

  • تولید برق و تامین برق مورد نیاز
  • جبران پیک مصرف با تولید
  • استفاده به عنوان BIPV با تولید برق

 


 

1.تولید برق و تامین برق مورد نیاز

تولید برق توسط پنل خورشیدی و ذخیره آن توسط شارژر درون باتری خورشیدی و تبدیل برق باتری توسط اینورتر خورشیدی به برق شهری ۲۲۰ ولت و استفاده آن که اصطلاحا به آن برق خورشیدی جدا از شبکه می گویند.

 2.جبران پیک مصرف با تولید برق

گاهی مشترک به دلیل بالا رفتن مصرف در طول روز در برخی از فصول سال، توسط شرکت توزیع برق به دلیل تجاوز از پیک مصرف مستلزم کم کردن و جبران آن می شود. که اصطلاحا به آن نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه می گویند.

3.استفاده به عنوان BIPV با تولید برق

استفاده از پنل خورشیدی به عنوان BIPV گاهی میتوان به جای متریال هایی برای ساخت ساختمان ، پنل خورشیدی را جایگزین نمود که هم میتوان از برق تولیدی آنها استفاده نمود هم قسمتی از ساختمان را با آن تکمیل کرد.

درآمد نیروگاه خورشیدی خانگی چقدر است؟

برای محاسبه درآمد نیروگاه خورشیدی خانگی باید به محل نصب و جغرافیای محل توجه شود. این به این دلیل است که میانگین انتشار نور پانل بر میزان انرژی تولید شده تأثیر می گذارد. درآمد ماهیانه ای که می توان از یک نیروگاه خورشیدی 10 کیلوواتی در خانه انتظار داشت حدود 1250000 توما ن(در زمان نگارش این محتوا) است. البته ممکن است این عدد در نقاط مختلف کشور با سطوح مختلف تابش متفاوت باشد. نیروگاه های 10 کیلوواتی ابعاد کوچکی دارند و در مقایسه با هزینه راه اندازی آنها درآمد خوبی دارند. وزارت نیرو برق مازاد تولید شده توسط نیروگاه های خورشیدی خانگی را برای مدت 20 سال خریداری خواهد کرد.
 

 

انواع درآمدهای نیروگاه های برق خورشیدی

1- درآمد انرژی تولیدی با نرخ پایه قرارداد

اصلی‌ترین منبع درآمد برق خورشیدی ناشی از انرژی تولیدی با احتساب مبلغ پایه قرارداد می‌باشد. در هر دوره دو ماهه میزان انرژی تولیدی نیروگاه قرائت شده و پس از اعمال در نرخ پایه قرارداد بهای این بخش از درآمد نیروگاه محاسبه می‌شود. انرژی تولیدی نیروگاه در کنتورهای جداگانه‌ای ثبت می‌شود که بدین منظور در زمان احداث نیروگاه شما نصب شده‌اند و این کنتورها ارتباطی با کنتور اصلی انشعاب برق شما ندارند.

در تمام دوره 20 ساله قرارداد خرید تضمینی، برق مصرفی ساختمان همچنان از کنتور انشعاب برق خود تامین خواهد شد نه کنتور نیروگاه. چنانچه برای قرائت کنتور نیروگاه شما مامور اداره برق مراجعه نکرد نگران نباشید، این کنتورها هوشمند بوده و از راه دور به صورت اتوماتیک قرائت می‌شوند.

2- درآمد ناشی از اعمال ضریب تعدیل

نوسانات نرخ ارز و تورم منجر به اعمال ضریب تعدیل در محاسبه صورتحساب نیروگاه خورشیدی می‌شود. نحوه محاسبه ضریب تعدیل در این مقاله ارائه شده است. ضریب α در واقع تعیین کننده میزان سهم هر یک از عوامل تورمی یا ارزی خواهد بود. این ضریب در زمان عقد قرارداد با مقداری بین 0.15 تا 0.3 مشخص شده و تا انتهای قرارداد قابل تغییر نخواهد بود. پس از محاسبه ضریب تعدیل، این ضریب در میزان درآمد نیروگاه اعمال خواهد شد. چنانچه قبلا اشاره شد، ضریب تعدیل به سال عقد قرارداد تعلق نگرفته و پس از سال اول در صورتحساب نیروگاه قابل اعمال خواهد بود.

3- درآمد ناشی از تزریق به شبکه توزیع

چنانچه نیروگاه‌های خورشیدی انرژی تولیدی خود را در شبکه توزیع تحویل شرکت برق نمایند، پاداشی با عنوان “تزریق به شبکه توزیع” به ازای هر کیلووات ساعت از انرژی تولیدی نیروگاه تعلق خواهد گرفت. از آنجاییکه تمامی نیروگاه‌های خورشیدی کمتر از 100 کیلووات انرژی تولیدی خود را در سطح شبکه توزیع تحویل شرکت برق می دهند این پاداش به تمامی نیروگاه های خورشیدی خانگی تعلق می‌گیرد. مقدار این پاداش با روابط خاصی محسابه می شود که خارج از بحث این مقاله است. این پاداش برای یک نیروگاه خورشیدی نمونه میتواند 150 الی 250 ریال به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی در نوسان باشد.

4- ضریب استفاده از تجهیزات ساخت داخل

در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، نیروگاه‌های خورشیدی که با استفاده از تجهیزات ساخت داخل احداث شومند تا 30 درصد بهای بیشتری بابت هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی دریافت خواهند کرد. این ضریب در نرخ پایه قرارداد اعمال خواهد شد و به سرجمع صورتحساب اضافه خواهد شد.

از آنجاییکه در یک نیروگاه خورشیدی تجهیزات متعددی شامل پنل، اینورتر، سازه، کابل و تاسیسات برقی و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل محدودیت تولید برخی از این اقلام و یا سلایق سرمایه‌گذاران ممکن است بخشی از تجهیزات نصب شده ساخت داخل و بخش دیگر وارداتی باشند، در زمان بهره‌برداری از نیروگاه، سهم تجهیزات داخلی نصب شده در نیروگاه شما محاسبه شده و میزان ایرانی بودن نیروگاه تعیین می‌شود. بر همین اساس شما معادل این میزان از ضریب 30 درصد را دریافت خواهید کرد.

هزینه‌های حین بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی

نیروگاه‌های خورشیدی مشروط بر انشعاب که به عنوان نیروگاه‌های خورشیدی خانگی یا پشت بامی (roof top) نیز شناخته می‌شوند به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند که در زمان بهره‌برداری فاقد هر گونه هزینه‌ای باشند. بنابراین به دلیل اینکه این ینروگاه بر پشت محل سکونت، کسب و کار یا واحد صنعتی نصب می شود، هزینه‌هایی بابت نگهبانی و حفاظت آنها پرداخت نمی‌شود.

تنها هزینه قابل توجهی که در طول دوره بهره‌برداری متصور است هزینه های نظافت پنل های خورشیدی است که البته این هزینه در نقاط مختلف کشور و بر مبنای میزان آلایندگی محیط متفاوت خواهد بود که البته در اغلب موارد این امر از طریق مالک نیروگاه انجام می‌شود.
 

فروش برق به اداره برق چگونه ممکن است؟

 

سوالات متداول پیرامون کسب درآمد پنل و برق خورشیدی

فروش برق خورشیدی به دولت و درآمد از آن امکان پذیر هست؟

امکان فروش برق خورشیدی به دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور تنظیم شده است. طبق این قانون در راستای توسعه مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی کشور و به منظور صیانت از منابع انرژی سوخت ها فسیلی، محافظت از محیط زیست، تنوع بخشی به منابع انرژی و پدافند غیرعامل، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی خرید تضمینی برق تولید شده توسط انرژی های پاک را در راس برنامه های خود قرار داده است.

کسب درآمد از برق خورشیدی چگونه یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری هاست؟

کسب درآمد از نیروگاه خورشیدی شخصی یکی از راه ها سرمایه گذاری مطمئن در کشور ایران است که از طریق فروش برق خورشیدی به شرکت توزیع نیرو، از طریق قرارداد تضمین خرید برق به دولت امکان پذیر می باشد. این کار علاوه بر درآمد برای افراد تاثیرات مثبتی نیز بر محیط زیست داشته و زندگی آسوده تر را در آینده به ارمغان می آورد.

4.6/5 - (29 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *