تجهیزات مورد نیاز نیروگاه خورشیدی

تجهیزات اساسی مورد نیاز نیروگاه خورشیدی

استفاده بیشتر از انرژی‌های پاک و مصرف کمتر سوخت‌های فسیلی، یکی از سیاست‌های اصلی هر کشور پیشرفته ای است. در همین راستا، ساخت نیروگاه های خورشیدی که انرژی را برای مصارف خانگی و صنعتی تامین می‌کند، رونق فراوانی در دنیا دارد. نیروگاه های خورشیدی با هدف توسعه انرژی‌های پاک، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، استفاده بهینه از انرژی سوخت مصرفی و بالا بردن بازده احداث میشوند.

تجهیزات مورد نیاز نیروگاه خورشیدی خانگی

قبل از احداث هر نیروگاه خورشیدی باید تجهیزات خورشیدی خودتونو باتوان های مصرفیشون مشخص کنید. به ساعت استفاده در طول روز و شب را هم نیاز داریم. با محاسبه توان همه وسیله های برقی در شبانه روز، توان کل سیستم مورد نیاز بدست میاد که با اون میشه نیروگاه خورشیدی خونگی تون رو طراحی کرد. البته مکان نصب خیلی مهمه.

حالا ببینیم برای به نیروگاه خونگی چی لازم داریم:

– پنل خورشیدی: کلیدی ترین عضو سیستم خورشیدی است که کار آن تبدیل انرژی خورشید به الکتریسیته است.

– باتری: کارش ذخیره انرژی تولیدی برای زمان هایی است که دیگر نور خورشید نیست.

– کنترل شارژ: وظیفه اش نظارت بر چگونگی شارژ شدن باطری هاست، افزایش عمر آنهاست.

– اینورتر: برق تولیدی پنل DC است درصورتیکه ما برق AC220 ولت استفاده می کنیم. این تبدیل را اینورتر انجام می دهد.

 

مشاوره خرید پنل خورشیدی از تیم تک اینورتر

5525 3391 021​
0935-400-8877

 

عملکرد نیروگاه­ های خورشیدی:

اساس کار نیروگاه ­های خورشیدی به این صورت است که نور به پنل­ های خورشیدی می‌تابد و در اثر آن انرژی فوتون به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. جریان برق تولید شده توسط پنل­ های خورشیدی، مستقیم (DC) است که برای استفاده وسائل برقی معمول در منازل و نیاز روزمره بایستی مشابه برق شهر به جریان متناوب (AC) تبدیل شود. این کار توسط دستگاهی بنام اینورتر انجام می‌گیرد.

نیروگاه­های خورشیدی نیز مانند سایر نیروگاه­های دیگر امکان اتصال به شبکه (On-Grid) و یا منفصل از شبکه (Off-Grid) را دارند.

 

 

نیروگاه­های خورشیدی متصل به شبکه (On-Grid):

انرژی الکتریکی حاصل از این نوع نیروگاه­ها، مستقیما به شبکه سراسری برق تزریق شده و می توان از مزایای شبکه برق نیز استفاده نمود. نیروگاه­های خورشیدی متصل به شبکه شامل تعدادی پانل خورشیدی، اینورتر، تابلوهایAC  و DC و شبکه برق مناسب می باشند.

نیروگاه­های خورشیدی منفصل از شبکه (Off-Grid):

اصولاً نیروگاه­های خورشیدی منفصل از شبکه مرکب از تعدادی پانل خورشیدی یا ماژول فتوولتائیک، اینورتر، شارژ کنترلر، مجموعه باتری، مصرف کننده DC و AC است.

خرید تجهیزات خورشیدی جهت تولید برق خورشیدی

تجهیزات خورشیدی بسته به این که در محیط های شهری یا غیر شهری به کار روند و نیز با توجه به این که از چه نوع منبع مورد نیازی استفاده کنند، دارای انواع متفاوتی جهت خرید، می باشند. افرادی که مایل به برقراری سیستم خورشیدی می باشند، می توانند با تهیه تجهیزات خورشیدی، از انرژی خورشیدی برای تولید برق نا محدود بهره ببرند.

 

 

ضمن این که باید گفت قیمت تجهیزات خورشیدی جهت خرید را می توان ابتدا به صورت لیستی از مراکز مختلف تهیه نمود و سپس به خرید این وسیله ضروری اقدام کرد.
در هر صورت با خرید تجهیزات خورشیدی، می توان آن ها در این محیط ها مورد استفاده قرار داد:

  • محیط های تجاری
  • مناطق مسکونی داخل شهر
  • محیط های مسکونی خارج از شهر

کیفیت تجهیزات خورشیدی

دوام تجهیزات خورشیدی، مساله بسیار مهمی به شمار می رود و این موضوع حتی در قیمت تجهیزات نیروگاه خورشیدی نیز تاثیر گذار می باشد.
به هر حال فردی که قرار است سرمایه خود را صرف خرید این تجهیزات و نصب آن ها نماید، می خواهد تا وسیله ای با کیفیت را تهیه کند تا بتواند از آن ها تا سال های سال بهره برده و به وسیله آن ها برق مورد نیاز خود را با استفاده از یک منبع طبیعی و پاک، تامین نماید.
تا زمانی که تولید کنندگان تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی اقدام به تولید ابزاری با کیفیت می کنند، نگرانی ای در این زمینه وجود نخواهد داشت.

قیمت تجهیزات نیروگاه خورشیدی

در واقع باید گفت که با توجه به اجزای تشکیل دهنده و به کار رفته در تجهیزات خورشیدی که هر کدام انواع متفاوتی را در بر می گیرند، تعیین کننده قیمت آن می باشند.

علاوه بر این می توان یادآور شد که قیمت خرید تجهیزات خورشیدی متاثر از این عوامل می باشد:

  • برند عرضه کننده تجهیزات خورشیدی
  • کشور سازنده تجهیزات خورشیدی
  • دوام مورد نظر دستگاه
  • جنس مورد نظر

کلام آخر

امید است باتوجه‌ به پتانسیل انرژی خورشیدی در کشور و برنامه‌ریزی مدون وزارت نیرو، در راستای تنوع‌بخشی به سبد تولید انرژی و بسترسازی توسعه و ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر، شرکت‌ بین المللی تک اینورتر بتواند با استفاده از نیروی بومی کلیه مراحل طراحی، مهندسی و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی را در داخل و خارج از کشور، با کیفیت بالا انجام دهد.

 

سوالات متداول پیرامون تجهیزات نیروگاه خورشیدی

تجهیزات اساسی یک نیروگاه خورشیدی را نام ببرید؟

پنل فتوولتائیک،اینورتر،تابلو برق،مترینگ توان تولیدی،شبکه توزیع،سیستم مانیتورینگ

نصب پنل نیروگاهی زمین کوبشی چگونه است؟

در این روش با دستگاه کوبش پس از صاف کردن زمین اقدام به کاشت استراکچر خورشیدی میشود و پنل ها نیروگاهی روی استراکچر پیچ خواهند شد.

3.7/5 - (3 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *