با ضریب PSH در نیروگاه های خورشیدی آشنا شوید

یکی از مهمترین پارامترها در طراحی یک نیروگاه خورشیدی، ضریب PSH که به اختصار پیک ساعات خورشید نامیده می شود، معادل ساعات اوج خورشید است و به طراح کمک می کند حداکثر انرژی خورشیدی تولید شده توسط پنل خورشیدی را محاسبه کند. برای درک بهتر این پارامتر و نحوه استفاده از آن، با مجله آموزشی تک اینورتر همراه باشید.با تک اینورتر همراه باشید

حداکثر توان خروجی پنل خورشیدی

هر پنل خورشیدی دارای ویژگی توان خروجی بالا است که از هر پارامتر دیگری مهمتر است و قیمت پنل خورشیدی بر اساس آن به فروش می رسد. حداکثر توان خروجی یا Pmax برابر با حداکثر توانی است که یک پنل خورشیدی می تواند در شرایط محیطی مناسب به شما ارائه دهد و سازندگان پنل خورشیدی معمولاً این مقدار را از تست STC پنل خورشیدی محاسبه می کنند. تست STC و روش استاندارد زمانی اتفاق می‌افتد که توان تابشی برابر با 1000 وات بر متر مربع باشد. دمای محیط باید 25 درجه سانتیگراد و فشار هوا 1.5 باشد. در این حالت توان خروجی برد اندازه گیری شده و به صورت توان اسمی روی برچسب و کاتالوگ محصول درج می شود.

تست های دیگری مانند NOCT وجود دارد که شدت تابش را تا 800 وات بر متر مربع کاهش می دهد و در نتیجه توان خروجی پنل را کاهش می دهد و نتایج این دو آزمایش معمولاً با نام های NOCT و STC ترکیب می شوند. کاتالوگ فنی هر پنل خورشیدی .

اما مشکل اینجاست که حداکثر توان تابشی 1000 وات بر متر مربع وجود ندارد و میزان توان تابشی در زمان ها و مکان های مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، پنل های خورشیدی در تهران ممکن است در ساعت 14 بعدازظهر قوی تر از ساعت 16 باشند. همچنین این پنل های خورشیدی نسبت به پنل های مشابه در استان یزد انرژی کمتری تولید خواهند کرد

ضریب PSH یا حداکثر ساعات آفتابی

برای حل این مسئله، با استفاده از عددی به نام ضریب PSH، حداکثر ساعاتی را که یک پنل خورشیدی می تواند در هر متر مربع زیر 1000 وات تابش تولید کند، تعیین می کند. به نمودار زیر توجه کنید.

با ضریب PSH در نیروگاه های خورشیدی آشنا شوید

نمودار تابش خورشیدی برای زمان اوج تابش خورشیدی

در این نمودار فقط مقادیر بالای 1000 وات بر متر مربع از ساعت 11 صبح تا 2:30 بعد از ظهر وجود دارد، اما با محاسبه میانگین در پایین نمودار، می‌توان منحنی را به منحنی ساده‌تر تبدیل کرد و می‌توانید از تابش چشم‌پوشی کنید. . مقدار نور خورشید بالاتر از حد متوسط ​​بود. در نتیجه ضریب PSH مطابق شکل بالا 6 است.

محاسبه انرژی تولید پنل خورشیدی با PSH

مقدار توان تولید شده در یک روز از حاصل ضرب ضریب PSH و مقدار توان سلول خورشیدی طبق آزمون STC (قدرت نامی) بدست می آید. به عنوان مثال، اگر یک موقعیت جغرافیایی دارای PSH 5 باشد و یک پنل خورشیدی 1000 وات نصب شده باشد، 5000 وات ساعت یا 5 کیلووات ساعت برق در روز تولید می کند.

همچنین می توانید مقدار روزانه را در 365 روز در سال ضرب کنید تا میزان انرژی تولید شده در سال را محاسبه کنید.

محاسبه PSH برای نقاط مختلف جغرافیایی

می توانید از نقشه یا وب سایت های مرتبط برای تعیین مقدار PSH هر نقطه جغرافیایی استفاده کنید. یکی از معتبرترین سایت های مرتبط با کار که می توانید پارامترهای خروجی نیروگاه خورشیدی را در قالب یک ماشین حساب آنلاین محاسبه کنید، وب سایت عملی گلوبال سولار اطلس است که نقشه هر کشور سازنده را آماده کرده است. نمونه نقشه ایران به شرح زیر است:

Rate this post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *