الکترو پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

الکترو پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

 

از الکتروپمپ ها برای خارج کردن آب از چاه استفاده می شود؛ الکتروپمپ پمپی است متشکل از چند پمپ که روی هم قرار گرفته اند. در واقع می توان گفت الکتروپمپ وسیله ای است که مایع را از نقطه ای به نقطه دیگر به روش مکانیکی منتقل می کند. بنابراین می توان گفت که الکتروپمپ ها نقش مهمی در انتقال مایعات در پمپ های آب دارند. لازم به ذکر است که الکتروپمپ ها به فشار و جابجایی سیال در پمپ آب کمک زیادی می کنند و در واقع باعث حرکت سیال می شوند.

الکتروپمپ چگونه کار می‌کند؟

الکتروپمپ برای کارکردن به برق نیاز دارد و ترانسفورماتور برق لازم را از طریق تابلو برق تامین می کند و انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در مورد این پمپ، کل مجموعه در سیال پمپاژ غوطه ور است. برخی از این پمپ ها می توانند به صورت شناور یا خشک نصب شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند کاملاً شناور باشند و در آب فرو روند. پمپ شناور مورد استفاده در دستگاه ESP یک پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای است که به صورت عمودی کار می کند. همانطور که شفت ESP می چرخد، پروانه نیز می چرخد ​​و سیال را مجبور به پایین آوردن لوله یا جداکننده گاز می کند. الکترو پمپ ها منابع الکتریکی را به روش های مختلف تامین می کنند؛ از جمله از طریق دریافت مستقیم نیروی الکتریکی و یا حتی منابع خورشیدی.

 

پمپ خورشیدی چیست؟

 

انواع الکتروپمپ کدامند؟

همانطور که گفته شد الکتروپمپ انواع مختلفی دارد. پمپ های الکتریکی به طور کلی به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • الکتروپمپ سطحی
  • الکتروپمپ کفکش
  • الکتروپمپ شناور
  • الکتروپمپ ضد اسید
  • الکترو پمپ روغن داغ

الکترو پمپ های شناور به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند؛ از جمله کاربرد های الکترو پمپ شناور عبارت است از:

  • قابل مصرف در مخازن آب رسانی
  • قابل استفادهدر چاه آب
  • قابل مصرف در آبیاری
  • برای بیشتر شدن فشار
  • مصرف در آتش نشانی

در مورد الکترو پمپ های کفکش باید بگوییم این نوع الکترو پمپ ها در کف قرار گرفته و از محفظه پایینی آب را مکش میکنند؛ و با پروانه موجود در محفظه پمپ، پس از افزایش فشار سطحی، مایعات با با فشار بی بیرون پمپاژ میکنند.

 

پمپ شناور خورشیدی 1500 وات 1.25 اینچ 120 متری

 

کاربرد الکتروپمپ چیست؟

در حال حاضر به دلیل کاربردهای متفاوت، پمپ ها در طرح های مختلف و متفاوت ساخته می شوند و عملکردهای متفاوتی دارند. اندازه پمپ ها از پمپ های میکروسکوپی گرفته تا پمپ های صنعتی بزرگ متغیر است. و کارکردشان هم از انتقال گاز گرفته تا مایع و از فشار و حجم کم گرفته تا فشار و حجم زیاد متغیرند. البته کاربردهای زیادی در صنایع پزشکی، خودروسازی و صنایع بزرگ وجود دارد. از کاربرد های الکتروپمپ ها میتوان به مواردی مانند مپ بنزین، پمپ آب خودرو، پمپ‌های بزرگ برای پر کردن حوضچه‌های تعمیر کشتی، پمپاژ آب از چاه‌ها، فیلتر آکواریوم، فیلتر حوضچه‌ها و هوادهی، در صنعت خودروسازی برای خنک کننده آب و تزریق سوخت، در صنعت انرژی برای پمپاژ روغن، گاز طبیعی و خنک کننده عملیاتی، در برج‌ها و سایر اجزای سیستم‌های گرمایشی و تهویه مطبوع اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *