استفاده از سیستم برق خورشیدی منفصل از شبکه

استفاده از سیستم برق خورشیدی off-grid

در  سیستم‌ های منفصل از شبکه توان تولیدی سیستم خورشیدی با استفاده از ذخیره سازهای انرژی در روز ذخیره می‌شوند تا در شب یا هنگام ابری بودن هوا از انرژی ذخیره شده استفاده شود. استفاده از این سیستم‌ها در مناطقی که دسترسی به شبکه‌ی برق سراسری دشوار است بسیار ایده آل و مورد استقبال می‌باشد. در این نوع سیستم، انرژی تولید شده توسط پنل خورشیدی ابتدا وارد شارژ کنترلز می‌شود. این انرژی وارد باتری شده و باتری را شارژ می‌کند. در ادامه برق ذخیره شده در باتری توسط اینورتر مخصوص سیستم های جدا از شبکه به برق متناوب (AC) تبدیل شده و وارد مدار برق می شود.

نکات مهم قبل از احداث نیروگاه خورشیدی منفصل از شبکه

در استفاده از برق با سیستم منفصل از شبکه باید عادت های مصرف برق را تغییر داد و از انرژی برق مطابق نوع سیستم جدا از شبکه، مصرف و استفاده نمود. در ابتدا برای مصرف نیاز به تنظیم دقیق زمان و چگونگی استفاده از برق در سیستم خورشیدی منفصل از شبکه دارید. بنابراین می توان در محدوده طراحی نیروگاه خورشیدی مصرف کرد و هزینه های سیستم خورشیدی را به صورت منطقی کاهش داد. و این لزوما به معنی مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن و منطقی مصرف کردن برق است.

برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی و نوشتن طرح توجیهی سیستم خورشیدی منفصل از شبکه، مهم است که مقدار مصرف توان روزانه مصرف کننده، به طور دقیق محاسبه و لحاظ شود. همچنین مقدار مصرف در فصل های مختلف سال نیز محاسبه شود. به طور مثال برای محاسبه توان نیروگاه خورشیدی منفصل از شبکه باید فصل زمستان و شب های سرد که مصرف انرژی در اوج خود است و همچنین قدرت تولید برق خورشیدی  نیز کاهش یافته است، محاسبه و لحاظ شود.

 

 

مهمترین کاربرد سیستم‌های برق خورشیدی جدا از شبکه عبارتند از:

  • ویلاها و باغ شهرها که به شبکه برق سراسری دسترسی ندارند
  • ایستگاه‌های مخابراتی و رادیویی
  • تابلوهای راهنمایی در جاده‌ها و مناطق دور دست
  • تأمین برق چاه های کشاورزی
  • چراغ خیابان‌ها و جاده ها
  • تأمین برق روستاهای دور افتاده
  • و…

ویژگی های سیستم خورشیدی منفصل از شبکه

انرژی خورشیدی یک منبع قدرت پاک می باشد. بنابراین استفاده از پنل خورشیدی، وابستگی به سوخت های فسیلی را به صورت عملی و موثر کاهش می دهد و به حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گاز های گلخانه ای کمک می کند. نیروگاه خورشیدی مستقل از شبکه می تواند هزینه های اتصال به شبکه را کاهش دهد و نیازی به خرید امتیاز برق یا قطعی برق اجباری نیست. بنابراین این سیستم نسبت به کاربرد خود پرطرفدار و مقرون به صرفه می باشد.

 

 

به طور کلی برای تامین برق یخچال، سیستم تهویه، دستگاه های پخت و پز و آبگرم کن های الکتریکی در سیستم جدا از شبکه، نیروگاه خورشیدی بسیار بزرگ و گران می شود. استفاده از ژئوترمال، آبگرم کن خورشیدی و البته لوازم خانگی گازی می تواند سیستم خورشیدی منفصل از شبکه را کوچکتر و ارزانتر کند.

اجزای سیستم نیروگاه خورشیدی منفصل از شبکه

اجزای سیستم خورشیدی منفصل از شبکه زمانی مشخص می شود که در ابتدا مقدار تولید برق خورشیدی، به طور دقیق و کامل اندازه گیری شده باشد و سپس اجزا و قدرت هر تجهیز انتخاب شود. در ادامه مهمترین اجزای نیروگاه برق خورشیدی مستقل از شبکه معرفی و بیان می شوند که غبارتند از :

  • پنل های خورشیدی
  • پایه و استراکچر پنل فتوولتاییک
  • ردیاب پنل خورشیدی
  • اینورتر یا مدل قدرت
  • باتری در سیستم خورشیدی
  • کنترل شارژ باتری
  • مانیتورینگ باتری خورشیدی
  • ژنراتور یا موتور برق کم صدا
  • و…

از دیگر اجزای نیروگاه خورشیدی می توان به سیم و کابل های اتصال و انتقال نیرو AC، کابل صفحه خورشیدی DC، سنسور دمای از راه دور و سایر وسایل الکتریکی کوچک مانند گجت ها و دیگر افزونه های مورد نیاز که ممکن است در سیستم بکار گرفته شود، اشاره نمود. موارد فوق به طور جامع و کلی بیان شده اند و برای طراحی نیروگاه خورشیدی هر مورد با شرایط و موقعیت موارد دیگر تفاوت می کند.

اینورتر خورشیدی منفصل از شبکه

در این نوع اینورتر، برق تولید شده در پنل ها مستقیما به اینورتر خورشیدی نمیرسد بلکه ابتدا در باطری تعبیه شده در سیستم ذخیره می گردد و سپس اینورتر، برق ۱۲ ولت مستقیم ذخیره شده در باطری را به برق ۲۲۰ ولت متناوب تبدیل می کند تا برای استفاده در وسایل برقی معمول مناسب گردد. لازم الذكر است هرچه شکل تبدیل اینورترها سینوسی تر باشد برای طول عمر و توان مفيد دستگاه ها بهتر است.

در این نوع سیستم بعضی مواقع در صورت نیاز باطری نیز استفاده می گردد، زیرا این سیستم به گونه ای طراحی شده است که با قطع شدن برق شبکه، سیستم نیز از کار می افتد. حال اگر نیاز به برق پشتیبان برای زمان کمی پیش بینی شود می توان از باطری هایی با ظرفیت کم استفاده کرد. از این دسته از اینورترها در سیستم هایی استفاده میشود که به برق شبکه متصل هستند و به طور معمول، انرژی خورشیدی برای کاهش هزینه ی استفاده از برق مصرفی از شبکه استفاده می گردد.

  • تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی مورد نیاز جهت شارژ باتری ها
  • عدم اتصال به شبکه برق و تامین برق مصرف کننده ها به صورت مستقیم
  • صرفه جویی در هزینه نهایی تولید برق در مکان های دور افتاده و بدون برق شهر

پیشنهاد ما به شما

شرکت انرژی خورشیدی تک اینورتر در راستای فروش تجهیزات و نصب و راه اندازی و تامین برق منازل، باغ ویلا، پمپ آب خورشیدی طرح‌های بی نظیری را با بکارگیری تجهیزات مدرن و نازلترین قیمت به شما عزیزان ارائه می نماید. برای استفاده از طرح های تامین برق خورشیدی منفصل از شبکه از طریق راه های زیر ارتباط برقرار نمایید.

 

مشاوره خرید پنل خورشیدی از تیم تک اینورتر

5525 3391 021​
0935-400-8877

سوالات متداول شما عزیزان

سیستم جدا از شبکه چیست؟

سیستم های برق جدا از شبکه یا همان منفصل از شبکه (Off-grid)، مجموعه روش ها و تجهیزاتی هستند که مستقل از سیستم شبکه برق سراسری به تنهایی و بطور مستقل توانایی تولید برق را دارا می باشند. عبارت جدا از شبکه به معنای متصل نبودن به شبکه برق شهری بوده و این سیستم ها میتوانند از نور خورشید، انرژی باد، جریان آب، سوخت های فسیلی و حتی زباله برای تولید برق استفاده کنند.

کاربرد سیستم برق خورشیدی جدا از شبکه؟

برق خورشیدی جدا از شبکه به دلیل راحتی اجرا و نگهداری راحت و کم هزینه ای که دارد طرفدار های زیادی دارد. این سیستم ها در هر نقطه ای که که نور خورشید وجود دارد مستقل از شبکه برق شهری الکتریسیته تولید می کنند بنابراین کاربرد های متنوعی دارند. در زیر به چند مورد از کاربردهای معروف اشاره شده است شما می توانید در موارد ذکر شده و یا با الهام از آن ها با توجه به نیاز شخصی خود از این سیستم بهره ببرید.

تجهیزات مورد نیاز برای اجرای نیروگاه برق خورشیدی؟

نیروگاه برق خورشیدی جدا از شبکه به طور مستقل برق لازم را تولید می کند برای این کار نیاز است که بر اساس مقیاس برق مورد نیاز مجموعه تجهیزات مناسب انتخاب شوند تا در کنار هم عملکرد مناسبی را به ارمغان بیاورند. کلیدی ترین تجهیزات مورد استفاده برای سیستم برق خورشیدی پنل های خورشیدی برای تولید برق، شارژ کنترلر برای شارژ اصولی و ایمن باتری ها، باتری برای ذخیره کردن انرژی تولید شده جهت استفاده در مواقع مورد نیاز، اینورتر برای تبدیل برق DC به AC می باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *