استاندارد های ملی و جهانی سیستم های برق خورشیدی

 
استاندارد‌های سیستم برق خورشیدی کمک می‌کند تا یک سیستم برق رسانی با کیفیت و با بازدهی ایده آل پیاده سازی شود؛ در ادامه با تک اینورتر همراه باشید تا استانداردهای ملی و بین‌المللی را که برای سیستم‌های خورشیدی توسعه یافته و قابل استفاده هستند، بررسی کنیم. استانداردهای سیستم خورشیدی به طراحی یک سیستم برق رسانی با کیفیت و بسیار کارآمد کمک می کند که علاوه بر تامین انرژی بدون وقفه، طول عمر بالایی نیز داشته باشد.

استاندار‌های سیستم‌های برق خورشیدی

برای سازماندهی، ارتقای فناوری، ساخت تجهیزات، نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی یا سیستم های خورشیدی، استانداردهایی از طریق سازندگان، نصاب ها یا سیاست گذاران انرژی تدوین شده است که برای عملکرد کارآمدتر باید  آنها را در نظر داشت.

با توجه به وجود مجموعه ای از استانداردهای تبیین شده توسط سازمان های استاندارد بین المللی، پارامترهایی مانند شرایط محیطی مانع از جامعیت این استانداردها می شود و به همین دلیل سازمان ملی استاندارد هر کشور مجموعه ای را در نظر می گیرد که بتوان آن را به عنوان مکمل استاندارد جهانی در نظر گرفت.

دانلود فایل فهرست استانداردهای ملی در حوزه انرژی های تجدید پذیر

اهمیت استاندارد ها

یکی از دستاوردهای استانداردسازی، تدوین، تنظیم و پذیرش استانداردهای ملی و بین‌المللی برای کارایی و بهبود عملیات در بخش‌های مختلف صنعت است. استانداردها قراردادهایی هستند که حاوی مشخصات فنی یا معیارهای تفصیلی هستند که به عنوان قوانین، دستورالعمل ها یا تعاریف و ویژگی ها استفاده می شوند و مواد، محصولات، فرایندها و خدمات متناسب تعریف شده با اهداف را تضمین می کنند.

در داخل کشور نیز مجموعه صنعت برق در حوزه تولید و تامین انرژی الکتریکی باید استانداردهای مربوطه را در زمینه تولید و تامین برق رعایت کند. بنابراین در سیستم های انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع تولیدی توزیع شده در شبکه برق کشور، باید استانداردهای بین المللی موجود و هم به موارد خاص و پیشبینی موارد ویژه شبکه توزیع محلی نیاز دارد. الزام به رعایت استانداردهای کیفیت توان تعیین شده برای سطوح مختلف شبکه یک ضرورت مضاعف می شود.

دانلود فایل استاندارد های لازم الاجرا در سامانه های فتوولتائیک متصل به شبکه
 

 

استانداردهای ملی تدوین شده در رابطه با پنل خورشیدی

  • استاندارد 61215 IEC، با كد ملی 11881،مدول‌های سيليكون- كريستالی زمينی فتوولتائيک – صلاحيت طراحی و تأييد نوع
  • استاندارد 61646 IEC، با كد ملي آی ای سي 61646، مدول‌های لايه نازک زمينی فتوولتایيک -‌ صلاحيت طراحی و تأييد نوع
  • استاندارد 1-61730 IEC ،با كد ملی 11274 -1، صلاحيت ايمنی مدول‌های فتوولتائيك – نيازمندی‌های ساخت
  • استاندارد 61701 IEC، با كد ملی 112774، آزمون خوردگی مدول‌های فتوولتایيک
  • استاندارد 62446 IEC، با كد ملی 16478، سامانه‌های فتوولتائيک متصل به شبكه – حداقل الزامات برای مستندسازی، آزمون‌های راه‌ اندازی و بازرسی سامانه
  • استاندارد 61727 IEC، استاندارد ملی 11859 ،الزامات سامانه‌ها فتوولتائيک متصل به شبكه

کلام آخر

مجموعه استانداردهای فوق مربوط به سازمان ملی استاندارد کشور است که باید در طراحی، ساخت و نصب پکیج های برق خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد. استانداردهای جهانی نیز وجود دارد و توسط معتبرترین سازمان های استاندارد مشخص شده اند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *