اختلالات رایج در برق شهر کدامند؟

 
برق شهری به برقی گفته می شود که توسط نیروگاه های برق آبی، بادی، گاز و سیکل ترکیبی به شبکه برق عمومی فرستاده می شود. در مناطق مسکونی و تجاری، مشترکین از آن برای تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده می کنند. مشخصه اصلی این برق برای مشترکین تکفاز که مصرف کنندگان عادی هستند، موج سینوسی با ولتاژ موثر 220 ولت و فرکانس 50 هرتز می باشد. لازم به ذکر است که پایداری برق شهری در نقاط مختلف کشور متفاوت است و در برخی شهرها از پایداری بالایی برخوردار بوده و در برخی نقاط آن پایداری کم می شود. مشکلات و عوارض رایج برق شهری عبارتند از: افزایش ناگهانی و سریع ولتاژ، نویز، افت لحظه ای ولتاژ، ناپایداری سوئیچینگ و …. . در این مقاله سعی داریم اختلالات رایج در برق شهر را به شما معرفی کنیم و سپس راه حل هایی را به شما نشان خواهیم داد که بتوانید از تجهیزات، داده ها و تجهیزات خود در برابر مشکلات الکتریکی محافظت کنید.

مشخصات برق شهری چیست؟

مفهوم برق شهری، برق ارسالی از نیروگاه های برق آبی، بادی، گاز و سیکل به شبکه تامین برق عمومی است که توسط مشتریان برای تامین برق لوازم برقی مصرفی در مناطق مسکونی و تجاری استفاده می شود. دستگاه‌های الکترونیکی حساس مانند رایانه‌ها و مکان‌هایی مانند مراکز داده به حفاظت هوشمند و برق اضطراری برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی نیاز دارند. بنابراین، در اکثر سازمان ها و حوزه های تجاری که از سیستم های الکترونیکی و الکتریکی حیاتی استفاده می کنند، تجهیزاتی مانند استابلایزر ها، محافظ ها، یو پی اس و … استفاده می گردد. در ادامه قصد داریم انواع اختلالات رایج در سیستم برق شهری را ارائه دهیم.
 

 

1.افزایش سریع و ناگهانی ولتاژ (Spike)

ولتاژهای مخرب، گذراهای سریع، ناگهانی و کوتاهی هستند که می توانند به ناحیه مثبت یا منفی موج اصلی الکتریکی اضافه شوند. رعد و برق یکی از مهم ترین عواملی است که باعث این نوسانات می شود.

2.نویز (Noise)

نویز سیگنال های ناخواسته ای است که اغلب از چند میلی ولت تا چند ولت متغیر است. نویز بر روی سیگنال های ارتباطی قرار می گیرد و باعث تخریب یا تداخل در ارسال اطلاعات (قطع کامپیوتر)، عملکرد نامطلوب دستگاه های حساس، خرابی هارد دیسک و حتی صفحه نمایش و … می شود.

3.افزایش ولتاژ لحظه ای (Surge)

افزایش دامنه ولتاژ است که در خطوط انتقال برای مدت یک سیکل تا حدود یک دقیقه رخ می دهد. دلیل اصلی تولید آن به غیر از صاعقه تخلیه بارهای الکتریکی زیاد از خطوط برق مانند موتورهای برق و یا بروز نقص و خطا در تجهیزات برق منطقه ای است.

4.افت ولتاژ لحظه ای (Sag)

این مورد به معنای کاهش دامنه ولتاژ برای مدت یک سیکل تا حدود یک دقیقه بر روی خطوط انتقال است. این امر در اثر راه اندازی یک بار بزرگ و با جریان بالا، مانند کولر یا موتور الکتریکی ایجاد می شود.

5.اختلالات هارمونیکی (Harmonic distortion)

هارمونیک یک موج اضافی کوچک است که فرکانس آن مضربی از فرکانس موج اصلی است. هارمونیک ها معمولاً توسط بارهای غیرخطی ایجاد می شوند که جریان های غیرخطی با دامنه بالا را از منبع تغذیه می گیرند.

6.افت طولانی ولتاژ ( Brownouts)

همانند Sag است؛ با این تفاوت که مدت آن بیشتر است. افت ولتاژ طولانی اغلب نتیجه عدم امکان تامین توان کافی برای منبع اصلی تولید برق است.

7.ناپایداری های سوئيچينگ (Switching Transient)

این نوسانات اغلب به دلیل جریان هجومی ناشی از راه اندازی بار موتور و در دستگاه هایی مانند رایانه هایی که با استفاده از منابع تغذیه حالت سوئیچ کار می کنند، ایجاد می شود و باعث ايجاد پيشامدهای غير عادی يا نا منظم مانند افت ولتاژ لحظه ای و حتی ریست شدن مي شود.
 

 

چگونه از تجهیزات خود در برابر مشکلات برق شهری محافظت کنیم؟

ما به طور خلاصه مشکلات برق شهری و اختلالات رایج و بالقوه در منبع توان ورودی را بررسی کردیم؛ اکنون بر اساس تجربیات و تحقیقات انجام شده در این زمینه، منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای حفاظت و تامین توانی مناسب برای تغذیه تجهیزات حساس پیشنهاد می شود. سیستم قدرت بدون وقفه (UPS) یک سیستم برق الکترونیکی است که بر اساس استانداردهای ملی ایران تعریف شده است. وظیفه اصلی یو پی اس، ارائه تداوم و کیفیت مشخصی از برق برای تجهیزات مصرف کننده در صورت خرابی کامل یا جزئی منبع اصلی برق، معمولاً یک شرکت برق منطقه ای است. این عمل با تبدیل برخی از اشکال انرژی ذخیره شده به انرژی مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده در یک بازه زمانی معین و زمانی که انرژی تولید شده توسط شرکت انرژی برای مدت زمان کافی در دسترس یا قابل قبول نباشد، انجام می شود.

تجهیزات مصرفی که اغلب به عنوان یک بار حساس یا محافظت شده از آن یاد می شود، می تواند بخشی از تجهیزات یا کل محل یا ساختمان را تشکیل دهد. این ابزارها ابزارهایی هستند که کاربر تشخیص داده است که به قدرت با قوام و کیفیت بهتری نسبت به آنچه معمولاً در دسترس است نیاز دارند. یو پی اس های مختلفی برای بارهای کمتر از صد وات تا چندین مگاوات در دسترس هستند تا نیازهای کاربران را از نظر تداوم و کیفیت توان برطرف کنند. در این راستا فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر در نظر دارد با بهره گیری از کارکنان مجرب بهترین پیشنهاد را از نظر قیمت، کیفیت و عملکرد به مشتریان عزیز ارائه دهد. توجه داشته باشید که تمامی محصولات با بهترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار مشتریان عزیز قرار خواهد گرفت.

✅کلام آخر

اختلالات رایج و احتمالی از منبع توان ورودی به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس تجربیات و تحقیقات انجام شده در این زمینه، هم اکنون منبع تغذیه بدون وقفه یا یو پی اس برای محافظت از تجهیزات حساس کاربران و تامین توان کافی توصیه می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *