آشنایی با پنل های خورشیدی TOPCON

آشنایی با پنل های خورشیدی TOPCON1

در حال حاضر چالش اصلی شرکت های تولید پنل های خورشیدی افزایش کارایی و کیفیت سلول های خورشیدی است. این امر با تغییر تکنولوژی و استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر است. در سال‌های اخیر فناوری‌های زیادی در تولید سلول‌های خورشیدی به کار گرفته شده است و خوشبختانه آخرین تکنیک‌ها در کشور ما نیز موجود است. در ادامه با تک اینورتر همراه باشید

فناوری TOPCON یا Tunnel Oxide Passivated Contact یکی از این فناوری های به روز است که اولین بار در سال 2013 معرفی شد و در نهایت در سال 2019 به مرحله تجاری سازی رسید. فناوری Topkan برای سلول های N-TYPE اعمال می شود. پنل های خورشیدی موجود در بازار از دو نوع سلول نوع N و نوع P ساخته می شوند که نوع P قیمت مناسب تری دارد و نوع N بازده بالاتر و تلفات برق کمتری دارد.

سلول‌های N شامل فناوری‌های Pert PERT، TOPCON، HJT و IBC heterojunction هستند که همگی در شکل سلولی و ساختار داخلی متفاوت هستند. یکی از محبوب ترین فناوری های خورشیدی، فناوری PERC است که معمولاً در نوع P پیاده سازی می شود و فناوری TOPCON فناوری PERC است که برای سلول های N توسعه یافته است، بنابراین علاوه بر تغییر نوع سلول از P به N، مقدار بسیار کمی اکسید نیز وجود دارد. همچنین به ساختار سلول اضافه شده است که کارایی را حدود 1٪ افزایش می دهد. راندمان در سلول پراک به 22.5 درصد می رسد، در سلول توپکان به 24 درصد می رسد. مجدداً از این فناوری در دو سلول خورشیدی استفاده می شود که باعث بهبود کارایی می شود.

در تصویر زیر تفاوت ساختار داخلی سلول های PERC و سلول های TOPCON را مشاهده می کنید.

آشنایی با پنل های خورشیدی TOPCON

سهم بازار پنل خورشیدی TOPCON

هر فناوری جدید پنل های خورشیدی پس از چند سال سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می دهد، همانطور که در مورد پنل های خورشیدی از جمله سلول های توپکاهان اتفاق افتاد. نمودار زیر سهم بازار پنل های خورشیدی را با سلول های PERC، HJT heterojunction و TOPCON در سال های گذشته و آینده مقایسه می کند.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، سهم بازار فناوری PERC در سال های 2022 و 2023 بیشتر از سایر فناوری ها خواهد بود و بر اساس حجم تولید و پیش بینی شرکت ها، این سهم بازار در 10 سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت. فناوری گوش برتر جایگزین فناوری PERAC می شود. البته بخش کوچکی از بازار دارای فناوری heterojunction نیز می باشد که قبلا در سایت Solarniro ارائه کرده بودیم، اما فناوری Topcon در مقایسه با سایر فناوری های موجود احتمالاً سهم بازار را به دست خواهد آورد.

در بین مخاطبان، اولین برند پنل خورشیدی با فناوری TOPCON در ایران، AE SOLAR آلمان است و سولارنرو مفتخر است در سال 2023 پنل های خورشیدی 570 واتی با فناوری دو وجهی را از برند اروپایی به شرکا و مشتریان ایرانی عرضه کند.

 

مزایا و معایب فناوری TOPCON

 

هر فناوری مزایا و معایب خاص خود را دارد که در آن فناوری توپکان مزایا بیشتری نسبت به معایب دارد که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

 

مزیت های فناوری TOPCON

 

  1. تجهیزات تولید سلول خورشیدی صنعتی توپکان با سایر فناوری های سلول های نوع P برابری می کند و نیازی به تغییرات عمده ای نیست.
  2. راندمان سلول‌های TOPCON تقریباً 24 درصد افزایش می‌یابد که باعث می‌شود اندازه پنل‌های خورشیدی کوچک‌تر شود.
  3. اتلاف انرژی خروجی سلول خورشیدی Topcon در سال اول و در طول دوره کاری نسبت به سایر فناوری ها بسیار کمتر است و باعث افزایش مدت زمان گارانتی و افزایش راندمان نیروگاه خورشیدی می شود.
  4. ضریب حرارتی سلول های خورشیدی Topcon نسبت به سایر فناوری ها افزایش می یابد، بنابراین با افزایش دمای محیط، خروجی کاهش می یابد.
  5. عملکرد سلول های خورشیدی توپکان در پنل های خورشیدی دو وجهی بهتر است و نسبت دو وجهی که همان نسبت تولید برق از پشت پنل خورشیدی به پنل خورشیدی است، بهبود یافته است.
  6. عملکرد خروجی پنل خورشیدی با سلول Topcon در شرایط کم نور مانند هوای ابری بهبود یافته و برای استان های شمالی کشور مناسب است.

 

معایب تکنولوژی TOPCON

 

میزان المان های نقره ای به کار رفته در محصولات پنل خورشیدی توپکان در مقایسه با فناوری سیلور بیشتر است و در بهترین حالت قیمت این نوع پنل خورشیدی را بالاتر می برد، اما مزایای این فناوری می تواند خریداران را متقاعد کند که تفاوت قیمت را نادیده بگیرند. و با استفاده از تکنولوژی روز

در این مقاله به طور خلاصه فناوری پنل خورشیدی TOPCON را معرفی کرده ایم و امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر می خواهید در مورد این موضوعات بیشتر بخوانید، می توانید وبلاگ تک اینورتر را بررسی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *