کابل مناسب سیستم خورشیدی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 
در حالی که کابل ها نقش مهمی در یک سیستم انرژی خورشیدی کارآمد و مناسب دارند، اغلب نادیده گرفته می شوند و مورد غفلت قرار می گیرند. برای اتصال اجزای سیستم خورشیدی به یکدیگر، به کابل اندازه مناسب نیاز دارید چون با توجه به اینکه ولتاژ سیستم های خورشیدی به طور کلی پایین است، جریان آنها زیاد است و باید مطمئن شوید که اتلاف انرژی و تولید گرما (حتی در برخی موارد آتش سوزی) به حداقل می رسد. برای کاهش ولتاژ و افت توان در نیروگاه های خورشیدی از سیم و کابل های مخصوص برای اتصال تجهیزات به یکدیگر و در نهایت برای اتصال خروجی نیروگاه به شبکه استفاده می شود.

از سویی دیگر از اینورتر متصل به شبکه از سیم های نمره 4 و سیم های نمره 6 مخصوص برای اتصال پنل ها به تابلو برق DC و اینورتر استفاده می گردد. از طرفی جهت اتصال خروجی اینورتر به تابلو برق AC و شبکه باید از یک کابل برق مخصوص استفاده کرد. با فروشگاه برق خورشیدی تک اینورتر همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد به شما بدهیم.

انتخاب کابل مناسب در سیستم خورشیدی

انتخاب کابل خورشیدی و قطعات مناسب بسیار مهم است. پس از تعیین نقشه سیم کشی سیستم برق خورشیدی خود، باید طول و قطر کابل ها را در هر قسمت تعیین کنیم. این کابل ها پنل های خورشیدی را به هم متصل کرده و مجموعه ی آن ها را به کنترل کننده متصل میکنند. برای این قسمت باید از کابل های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، رطوبت برف و باران و اثرات مخرب گرد و غبار و آلودگی های مشابه استفاده کنید.

تعیین قطر کابل

مقدار قابل توجهی از توان سیستم های ولتاژ پایین در طول کابل ها از دست می رود. دلیل آن این است که در این سیستم ها قدرت جریان در مدار بسیار زیاد است و تلفات توان متناسب با مجذور قدرت جریان است. بنابرایم مقدار زیادی خواهیم داشت. به عبارت دیگر با افزایش جریان، مقاومت کابل یا سیم نیز افزایش می یابد و برای غلبه بر این مقاومت باید از سیم های ضخیم تری استفاده کرد. هنگام استفاده از کابل های ضعیف برای انتقال ولتاژ پایین، مهم است که اطمینان حاصل شود که قطر کابل مورد استفاده برای شرایط موجود مناسب است. اگر کابل انتخاب شده خیلی ضعیف باشد، افت ولتاژ قابل توجهی رخ می دهد و برای عملکرد عادی سیستم مشکل ایجاد می کند. قطر کابل مورد نیاز را می توان از رابطه زیر بدست آورد:

انواع اتصال کابلی کدامند؟

4 گروه مختلف از کابل ها برای نصب و راه اندازی سیستم های انرژی خورشیدی وجود دارد:

  • کابل برای اتصال پنل خورشیدی
  • کابل متصل کننده شارژ کنترلرها و باتری ها
  • کابل اتصال به اینورتر
  • کابل متصل کننده باتری ها به هم

1.کابل برای اتصال پنل خورشیدی

این کابل ها پنل های خورشیدی را به هم متصل کرده و مجموعه آن ها را به شارژ کنترلر متصل می کنند. برای این قسمت حتما باید از کابلی استفاده کنید که در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، رطوبت برف و باران و اثرات مخرب گرد و غبار و آلودگی های مشابه مقاوم باشد.

2.کابل متصل کننده شارژ کنترلرها و باتری ها

پس از انتخاب سایز کابل اتصال روی پنل، می توانید اندازه کابل را برای اتصال شارژ کنترلر به باتری به روش قبلی تعیین کنید. اما می توانید از همان کابلی که برای اتصال پنل ها به شارژ کنترلر استفاده می کنید نیز بهره ببرید.

3.کابل اتصال به اینورتر

اتصال اینورتر و باتری به بزرگترین اندازه کابل در سیستم نیاز دارد. در حین کار، سیستم اینورتر باید مقدار زیادی جریان از باتری ها برای تولید برق AC بکشد. بنابراین باید توجه داشت که فقط کابل با سایز بزرگ نیاز نیست بلکه باید فاصله باتری ها تا اینورتر نیز کم باشد و حداکثر از دو متر بیشتر نباشد. این کابل ها باید به اندازه کابل های متصل به باتری خودرو باشند.

4.کابلی که باتری ها را به هم متصل می کند

همانطور که قبلا ذکر شد، برای اتصال باتری ها به یکدیگر، اندازه کابل باید بزرگ انتخاب شود. زیرا هر دو باید جریان کامل را به بار بدهند و جریان مورد نیاز برای شارژ را در هنگام شارژ دریافت کنند. بنابراین باتری ها را با کابل هایی با سایز بزرگ به هم وصل می کنیم.

نقش کابل‌های DC در سیستم‌های خورشیدی

کابل های ماژول و کابل استرینگ دو نوع کابل DC در سیستم های خورشیدی هستند. این کابل ها معمولاً به پنل خورشیدی PV متصل می شوند و به کانکتورهای انعطاف پذیر برای اتصالات داخلی مجهز هستند. بسته به توان خروجی ماژول، کابل های PV معمولاً با سطح مقطع 2.5 میلی متر، 4 میلی متر و 6 میلی متر استفاده می شود. کابل DC در مناطق باز استفاده می شود. برای اطمینان از اتصال زمین و اتصال کوتاه، کابل‌های مثبت و منفی ممکن است در یک کابل قرار نگیرند. ثابت شده است که استفاده از کابل‌های تک سیم با عایق دوبل یک راه حل عملی و با قابلیت اطمینان بالا هستند. لازم است بدانید 3 نوع طراحی برای اتصال رشته‌های PV به اینورتر قدرت خورشیدی وجود دارد:

  1. سیستم گره ای استرینگ
  2. سیستم PV با جعبه اتصال
  3. ارتباط مستقیم

الزامات کابل های مورد استفاده در سیستم های خورشیدی

هدف از مشخص کردن این استاندارد، مشخص کردن ویژگی های کابل های مورد استفاده در سیستم فتوولتائیک با حداکثر جریان 1.8 کیلو ولت DC می باشد. این نوع کابل باید برای استفاده در رده حفاظتی II و دمای 90 درجه سانتیگراد مناسب باشد. مدت زمان تخمین زده شده برای استفاده از کابل در سیستم های فتوولتائیک معادل 25 سال می باشد. موارد ذکر شده در این استاندارد مربوط به سازنده کابل و نحوه انجام تست های مختلف برای اخذ استاندارد می باشد. این استاندارد ترکیب هادی را در نظر می گیرد که شامل رشته های سیم قلع اندود شده در داخل کابل است که مطابق با یک هادی کلاس 5 در استاندارد EN 60216-1 است.

عایق اطراف هادی نیز باید از مواد مناسب بدون هالوژن ساخته شود. علامت گذاری مشخصات روی کابل ها باید خوانا، بادوام باشد. اصطلاحات کلی که باید روی کابل درج شود باید به شرح زیر باشد: علامت تجاری، کد مشخصه، قطر اسمی و ترتیب آن.

 

در طراحی الکتریکی اندازه کابل ها تحت این استاندارد می توان از جداول زیر استفاده کرد. عدم توجه به نکات طراحی یا کابل غیر استاندارد ممکن است به علت سوختن کابل، افت ولتاژ و کاهش عمر کابل منجر به آتش سوزی شود. با توجه به جدول زیر می توان قدرت جریان عبوری از کابل فتوولتائیک مقطع خاصی را در مرحله اول طراحی تعیین کرد. در مراحل بعدی لازم است حداکثر جریان عبوری از آن را با استفاده از ضریب تنظیم مناسب وضعیت کابل اصلاح کرد.

 

متن کامل این استاندارد در این فایل آمده است، برای دانلود روی این لینک کلیک کنید…

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *