پیشرفت های خورشیدی دبی

دبی توانسته است خود را به عنوان بازاری با پتانسیل های فراوان در بخش انرژی خورشیدی در منطقه و دنیا معرفی کند. با راه اندازی “دبی مجتمع انرژی ٢٠٣٠”، دبی قصد دارد استفاده از انرژی خورشیدی را افزایش دهد و این میزان را به 5 درصد از کل انرژی مصرفی در شهر برساند.

آشنایی با دبی

دبی در ضلع جنوبی با ایران و در حاشیه و اطراف خلیج فارس واقع شده است. البته شبه جزیره عربستان نیز با شهر دبی که یکی از شهرهای شیخ نشین به شمار می رود، همجوار است. این شهر دارای نام های مستعار بسیاری از جمله شهر آسمان خراش ها، شهر لوکس، شهر شگفت انگیز و غیره است. دبی یکی از مهم ترین شهرهای تجاری جهان است. دبی گران ترین شهر خاورمیانه است و در فهرست گران ترین و مجلل ترین شهرهای جهان در رتبه بیستم قرار دارد.
 

 
پس از ورود شیخ آل مکتوم، دبی شروع به توسعه کرد و و کم کم چهره ی یک شهر را به خود گرفت. به دستور شیخ مکتوم این دهکده کوچک به عنوان شهر رسمی معرفی شد. ثروت و توسعه قابل توجه دبی باعث شده است که در ذهن مردم به عنوان پایتخت امارات متحده عربی جلوه کند. این شهر دارای بسترهای مناسبی برای تجارت، مبادله کالا، خرید خانه و… است.

ساخت بزرگترین پارک خورشیدی دنیا در دبی

پروژه پارک خورشیدی دبی برای دستیابی به 5000 مگاوات برق تا سال 2030 و کاهش سالانه 6.5 میلیون تن آلودگی دی اکسید کربن برنامه ریزی شده است و آنچه این پروژه را از سایر پروژه ها متمایز می کند این است که بیشترین ظرفیت ذخیره انرژی را دارد. این پروژه دارای بزرگترین ظرفیت ذخیره سازی انرژی به شکل حرارتی در جهان به مقدار ۱۵ ساعت است که امکان تولید انرژی در هر ساعت از روز را فراهم میکند.
به گفته سازمان آب و برق دبی (DEWA) هنگامی که این تاسیسات تکمیل شود، سرمایه گذاری 50 میلیارد درهم (13.6 میلیارد دلار) می تواند برق بیش از 1.3 میلیون خانه را تامین کند و میزان کربن تولیدی را را به طور سالانه ۶٫۵ میلیون تن کاهش دهد.

ساخت بلندترین برج خورشیدی جهان در دبی

دولت دبی اعلام کرده است که این برج خورشیدی بلندترین برج خورشیدی دنیا خواهد بود. این پروژه بخشی از مجموعه بزرگ پارک خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم است که پیش بینی می شود تا سال 2020 1000 مگاوات برق و تا سال 2030 5000 مگاوات برق تولید کند. بر اساس گزارش رویترز، دولت دبی در نظر دارد با استفاده از پارک های خورشیدی و سایر منابع انرژی، سهم انرژی پاک در تولید انرژی دبی را تا سال 2020 به 7 درصد، تا سال 2030 به 25 درصد و تا سال 2050 به 75 درصد افزایش دهد.

فاز اول شهرک تولید انرژی خورشیدی شیخ نشین دبی

این شهرک تولیدی انرژی خورشیدی با حضور شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر و حاکم دبی رسما افتتاح شد. این شهر خورشیدی با هزینه 12 میلیارد درهم ساخته شده و ظرفیت تولید 1000 مگاوات انرژی را دارد. این شهرک قادر خواهد بود بیش از 5 درصد از انرژی شیخ نشین دبی را تامین کند. شهرک تولید انرژی دبی در منطقه ” سیح الدحل” در بزرگراه دبی – العین واقع شده است.
 

 

اداره برق و آب دبی اخیرا دستور ساخت فاز دوم نیروگاه خورشیدی «محمد بن راشد» را با ظرفیت 1000 مگاوات برق و هزینه یک میلیارد درهم داده است. تابه این ترتیب موقعیت دوبی به عنوان پیشرو دراین زمینه درمنطقه خاور میانه و شمال آفریقا را تقویت کند. این که چگونه این فناوری پیشرفته، جوامع تجدیدپذیر فردا را مدیریت خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما از یک چیز اطمینان وجود دارد و آن اینکه این موضوع در دست مبتکران آینده است.

فاز پنجم این پروژه با سرمایه گذاری 570 میلیون دلاری، ظرفیت تولید این پارک خورشیدی را به 2863 مگاوات افزایش می دهد. انتظار می رود این مرحله از پروژه به تنهایی برق 270000 خانه را تامین کند و انتشار دی اکسید کربن را 1.18 میلیون تن در سال کاهش دهد. این پروژه از جدیدترین پنل های خورشیدی دو طرفه استفاده می کند که نور خورشید را از دو طرف پنل دریافت می کند و از سیستم ردیابی خورشیدی پیشرفته برای افزایش راندمان تولید انرژی استفاده می کند.

پارک خورشیدی دبی از انتشار 6.5 میلیون تن کربن در سال جلوگیری می کند

در سال 2019، اداره برق و آب دبی رکورد جهانی قیمت 1.6953 دلار برای هر کیلووات برق را ثبت کرد. بزرگترین پارک خورشیدی جهان در سیح الدحل دبی ساخته شده است و هدف آن کاهش انتشار سالانه دی اکسید کربن تا سال 2030 به میزان 6.5 میلیون تن است. این نیروگاه از فناوری های فتوولتائیک (PV) و انرژی خورشیدی متمرکز (CSP) استفاده می کند.

این مرکز دارای یک مرکز نوآوری است و بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه در منطقه است. فاز اول این پارک در سال 2013 ساخته شد. مرحله دوم در آوریل 2017 تکمیل شد. سازمان DEWA یک شرکت خدمات زیربنایی عمومی است که در سال 1992 توسط شیخ مکتوم بن راشد آل مکتوم تأسیس شد. دبی می خواهد در زمینه انرژی های سبز و تجدیدپذیر پیشرو باشد.
 

 

سخن پایانی

امارات در تلاش است تا با اجرای یک استراتژی انرژی برای سال 2050 تغییری سبزتر ایجاد کند که هدف آن کاهش 70 درصدی انتشار کربن از تولید برق است. هدفی که نیازمند پیشرفت بیشتر و احتمالا سرمایه گذاری خارجی برای ارتقای بخش تجدیدپذیر است. دکتر جاناتان رامسومی، تحلیلگر مستقل انرژی و پایداری می گوید: مقررات زدایی بازار انرژی امکان مشارکت تعداد زیادی از بازیگران در سیستم تولید انرژی را فراهم می کند. اگر به بازیگران اجازه مشارکت بدهیم مشخص است که سرمایه گذاری خواهند کرد. در دبی، اداره آب و برق تقریباً 9 میلیارد یورو در شرکت های خصوصی و دولتی سرمایه گذاری کرده است.

دکتر جاناتان رامسومی، میگوید، شعار اصلی کربن زدایی، تمرکززدایی و دیجیتالی شدن است که هدف آن ترکیب داده های بزرگ، تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی و شاید بلاک چین است.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *