میزان برق دهی پنل خورشیدی

 

میزان برق تولیدی پنل خورشیدی

نوع پنل خورشیدی که شما انتخاب می‌کنید، در کارایی آن بسیار مهم است. پنل‌های خورشیدی متفاوتی در بازار موجود هستند که پنل های خورشیدی مونوکریستال و پلی کریستال در حال حاضر رایج‌ترین هستند.

۱ – سایه از هر نوع؛ از روزهای ابری گرفته تا سایه‌های شاخه های درختی، می تواند در خروجی پنل های خورشیدی تاثیر گذار باشند. از آنجا که سلول ها با هم مرتبط می شوند، سایه در یک سلول می تواند کارایی سلول‌ خورشیدی را تحت تاثیر قرار دهد.

۲ – منطقه جغرافیایی؛ تمام سامانه های خورشیدی غیر متحرک باید با بهترین موقعیت و زاویه با نور خورشید تنظیم شوند.

۳ – درجه حرارت؛ درجه حرارت بالا به طور معمول بر روی پشت بام ها می تواند بر خروجی یک پنل خورشیدی تاثیر منفی بگذارد. بهترین راه مبارزه با آن، انتخاب پنل‌های فتوولتائیک مناسب برای آب و هوای محل شما است.
میزان برق تولیدی پنل خورشیدی به 3 عامل بستگی دارد:

  • اندازه پنل خورشیدی
  • میزان نوری که بر پنل تابیده می شود

هر پنل خورشیدی چقدر برق تولید می کند؟

مهم ترین پارامتری که بر عملکرد پانل ها در شرایط جغرافیایی مختلف تأثیر می گذارد میانگین مدت تابش آفتاب روزانه در منطقه بر حسب ساعت است که در مناطق مرکزی  ایران بسیار زیاد است.  با مشاهده اطلاعات روی لیبل های پنل های خورشیدی می توانید قدرت آنها را به صورت استاندارد یا STC بیان کنید. برای به دست آوردن توان خروجی در شرایط استاندارد، آنها از سلول های خورشیدی استفاده می کنند که 1000 وات انرژی در هر 1 متر مربع ساطع می کنند. شدت آن تقریباً به اندازه شدت خورشید در ظهر است.

ابعاد پنل خورشیدی

پنل های خورشیدی در ابعاد و انداره های مختلفی و با توجه به خروجی مورد نیاز ساخته می شوند؛ اما پنل هایی که به طور معمول در ساخت نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگ استفاده می شوند، دارای 60 یا 72 سلول خورشیدی می باشند. ابعاد تقریبی پنل های دارای 60 سلول 165*99 سانتی متر و ابعاد تقریبی پنل های 72 سلول 195*99 سانتی متر می باشد. برای مشاهده سایر ابعاد پنل های خورشیدی می توانید از مشخصات درج شده در صفحه پنل های خورشیدی استفاده نمایید.

راندمان پنل های خورشیدی

راندمان پنل های خورشیدی به معنی میزان انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله انرژی خورشیدی می باشد. پنل های خورشیدی تولید شده در سال 1954 تنها 6% از انرژی خورشیدی دریافتی را به الکتریسیته تبدیل می کردند. در صورتی که سلول های خورشیدی ای با این راندمان را همانند شکل بالا در یک پنل 60 سلولی در کنار یکدیگر قرار دهیم، میزان انرژی الکتریکی تولیدی 20 وات می باشد که این میزان 3/1 انرژی مورد نیاز برای روشن سازی یک لامپ 60 وات می باشد. در حال حاضر راندمان پنل های خورشیدی با ثابت ماندن ابعاد آنها تا 20% افزایش یافته است.

نحوه محاسبه توان خروجی پنل های خورشیدی

با مشاهده اطلاعات درج شده در لیبل پنل های خورشیدی می توانید توان خروجی آنها را در شرایط استاندارد یا STC بدست آورید. برای بدست آوردن توان خروجی در شرایط استاندارد از تاباندن 1000 وات انرژی بر 1 متر مربع از سلول های خورشیدی استفاده می کنند. این میزان انرژی به طور تقریبی با انرژی دریافتی از خورشید در ظهر برابری می کند.

توان مصرفی وسایل الکتریکی

برای بدست آوردن میزان توان مصرفی دستگاه های الکتریکی خود می توانید از مشخصات درج شده بر روی لیبل دستگاه استفاده کرده و یا از فروشنده مشخصات فنی را دریافت کنید.

 

توان تولیدی پنل خورشیدی

با مشاهده اطلاعات روی برچسب پنل خورشیدی، می توانید توان تولیدی آنها را در شرایط استاندارد یا STC پیدا کنید. برای به دست آوردن توان خروجی در شرایط استاندارد، از سلول های خورشیدی برای انتشار 1000 وات انرژی در هر متر مربع استفاده می شود. این مقدار انرژی تقریباً برابر با انرژی دریافتی از خورشید در ظهر است.

هر سیستم خورشیدی متشکل از اجزای مختلفی است که مهمترین آن پنل است. پنل‌ها معمولا 50 درصد هزینه یک سیستم خورشیدی را شامل می‌شوند. پنل‌های خورشیدی مرسوم دو نوع هستند که پلی و منو کریستال هستند. پنل‌های منو کمی راندمان بالاتری دارند، ولی گرانتر هستند. در ایران اغلب از پنل‌های پلی کریستال استفاده می‌گردد. ظرفیت و ابعاد پنل‌ها متفاوت است. پنل از ۵ وات در بازار وجود دارد تا بالای 400 وات. اما پنل‌های تجاری که در نیروگاه‌های متصل به شبکه استفاده می‌شود عموما همه بالای 300 وات است گرچه تا یکسال قبل نیز از پنل‌های 250 واتی به صورت مرسوم استفاده می‌شود. برای تشخیص پنل با کیفیت حتما از یک شرکت مشاور با تجربه کمک بگیرید چراکه سودجویان با تغییر مارک و لیبل پنل‌ها یا با استفاده از سلول‌های بی کفیت اقدام به تولید پنل‌های تقلبی کرده اند و در بازار ایران به وفور یافت می شود.

میزان تولید برق خورشیدی در ایران

انرژی خورشیدی در  ایران بین 25 تا 40 درجه عرض شمالی و در منطقه ای قرار دارد که از نظر دریافت انرژی خورشیدی از بالاترین سطح جهان است. میزان تابش خورشید در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده می شود که بالاتر از میانگین جهانی است. در ایران به طور متوسط ​​بیش از 280 روز آفتابی در سال ثبت می شود که بسیار قابل توجه است.

در حال حاضر در خاورمیانه رقابت گسترده ای در تولید برق از انرژی خورشیدی وجود دارد و یک سوال مهم این است که ایران سرزمین خورشید در کجای این رقابت ایستاده است؟ منطقه خاورمیانه یکی از بهترین مناطق جهان برای تولید برق از نور خورشید است. ایران بعد از عربستان بهترین جایگاه را از نظر تشعشعات دارد. جنوب ایران می تواند شش کیلووات انرژی خورشیدی در هر متر مربع در ساعت دریافت کند در حالی که بقیه نقاط ایران پنج کیلووات انرژی دارند.

✅جمع بندی

با توجه به اینکه مقدار برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی به عوامل مختلفی مانند زاویه تابش خورشید، شدت نور، دما و کارایی پنل های خورشیدی بستگی دارد لذا برای بررسی دقیق تر وضعیت باید این عوامل را در نظر گرفت. اما با توجه به اینکه امروزه پنل های خورشیدی یکی از پایدارترین و انرژی زاترین راه حل ها محسوب می شوند، ررسی میزان برق تولیدی این پنل ها بسیار مهم است.

سوالات متداول پیرامون میزان برق تولیدی پنل خورشیدی

هر پنل خورشیدی چند کیلووات برق تولید میکند؟

نوع پنل خورشیدی که شما انتخاب می‌کنید، در میزان بازدهی آن بسیار مهم است. پنل‌های خورشیدی متفاوتی در بازار موجود هستند که پنل های خورشیدی مونوکریستال و پلی کریستال در حال حاضر رایج‌ترین هستند.

شماره تماس متخصصان خبره تک اینورتر جهت مشاوره تخصصی

0912-5009901 - 0935-4008877

توصیه های خرید و نصب نیروگاه خورشیدی

بهتر است با عقد قرارداد با شک شرکت طراح و نصب نیروگاه‌های خورشیدی اقدام به خرید تجهیزات و نصب نیروگاه کنید. اغلب افراد صرفا به قیمت و برند پنل و استراکچر و اینورتر توجه می‌کنند در حالی که حتی نوع سیم و کابل، تابلو، شرایط ارت، تجهیزات حفاظتی نظیر سرج ارستر و فیوز، نحوه نصب و ... نیز مهم هستند.

3.2/5 - (19 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *