عیب یابی در سیستم خورشیدی آنگرید

 

عیب یابی در سیستم خورشیدی

با وجود این که سیستم های برق خورشیدی نسبتاً قابل اعتماد هستند اما برخی از کاربران نیروی خورشیدی با مشکل کار نکردن سیستم خورشیدی خود مواجه شده اند. به گفته ی یکی از گروه های حامی حقوق مشتریان حدود 20 درصد از سیستم های خورشیدی از زمانی که نصب می شوند کار نمی کنند. در ادامه درباره ی این که مشکل از کجا نشأت می گیرد گفتگو می کنیم.

نظرسنجی که توسط این گروه صورت گرفته است نشان می دهد که 12 درصد از مصرف کنندگان نیروی خورشیدی مشکل اینورتر یا معکوس کننده دارند، 6 درصد گفته اند که به مرور زمان عملکرد سیستمشان کاهش یافته است و 2 درصد مشکل اتصال سیم داشته اند. با این وجود اکثر مصرف کنندگانی که در نظرسنجی شرکت کرده اند هیچ مشکلی با سیستم انرژی خورشیدی خود نداشته اند.

نحوه عیب یابی در سیستم های خورشیدی آنگرید

سیم کشی سست می تواند مشکلات الکتریکی غیر منتظره ای ایجاد کند. به یاد داشته باشید که سیستم پنل خورشیدی شما شامل شبکه خاصی از سیم کشی است که سلولهای PV جداگانه را به یکدیگر، باتریهای خورشیدی خانگی و اینورترها متصل می کند. به همین دلیل مکانهای زیادی وجود دارند که اتصالات ممکن است خراب شوند.

برای اصلاح خطاهای سیم کشی، باید با یک متخصص صحبت کنید. نصب کنندگان با تجربه الکتریکی برای مشخص کردن مشکلات از متر و سایر ابزارها استفاده می کنند. آنها همچنین می توانند قطعات معیوب را از هم جدا کرده و از آسیب دیدن سایر بخش های سیستم شما جلوگیری کنند. اگر از یک نصب کننده باتجربه استفاده کرده اید، آنها به احتمال زیاد نظارت را نصب کرده اند. مانیتورینگ به آنها و شما امکان می دهد عملکرد سیستم خود را در تلفن هوشمند خود، که اغلب روی صفحه به صورت پانل است، مشاهده کنید. این کار عیب یابی سیستم شما را بسیار ساده می کند.

عیب یابی سیستم چیست؟

عیب یابی یک سیستم برق خورشیدی معمول به این معنا که بار به درستی کار نمی کند و در اساس قطع است. اینورتر درست یا  کار نمی کند. آرایه ولتاژ لازم را ندارد و یا درکل ولتاژ و یا جریان ندارد. از آن جا که  صاحب خانه  در عموم  صلاحیت انجام تعمیرات را دارا نبوده، باید یک برق کار حرفه و سیستم را چک و مشکلات را بر طرف نماید.

مشکل بار سیستم خورشیدی :

اولین اقدام که هست کلید هاست. آیا خاموشند یا نه؟ اگر این طور می باشد روشنش کند.  درضمن مطمئن باشید  که برق به سیستم متصل که با یک ولت سنج از وجود ولتاژ مناسب در محل  اتصال  بار اطمینان حاصل کند. سپس فیوز را چک کند. آیا سوخته اند و یا نه اگر این گونه است محل عیب را مشخص نموده و آن ها را درست کند و یا در صورت لزوم تعویض نمایید. اگر آن ها مشکلی ندارند بار موتوری وجود دارد ممکن است مدار شکن حرارت  داخلی معیوب باشد. و یا اتصال مدار باز در موتو اتفاق افتاده باشد. در این صورت بار دیگری را به سیستم متصل نماید و عملکرد آن را ارزیابی کند.

به دنبال سیم پاره شده و هر اتصال آزاد دیگری بگردید. تمام محل های اتصال را که کثیف شده و پاکیزه نمایید و سیم خراب را تعویض کنید. در حال که برق قطع است تمام مشکلات مربوط به زمین سیستم را اصلاح کند. فیوز ها را تعویض کند و کلید ها را دوباره روشن کند. اگر باز هم فیوز ها سوختند و یا کار نکردند مشکلی کوتاه مدت وجود دارد که می بایست شناسایی و تعمیر شود. اگر بار به درست کار نکرد ولتاژ سیستم را در محل اتصال چک  کند. ولتاژ کم ممکن  که به این معنا باشد که سیم که مدار را تغذیه می کند بسیار نازک و بلند است و باید برای جلوگیری از تلفات ولتاژ اصلاح شود. هم چنین ممکن است بار بسیار بیش تر از ظرفیت سیم مدار باشد. در این صورت مقدار بار در مدار را کم کند و یا از سیم با قطر بالاتر و مناسب جریان بار بهره جوید.

 

 

عمده ترین مشکل سیستم خورشیدی:

در این بخش قصد داریم شما را با عمده ترین مشکل آشنا کنیم. اگر سیستم خورشیدی شما دارای مشکل می باشد حتما این بخش را مطالعه کنید و از دست ندهید. عمده عیب های سیستم های خورشیدی به موارد زیر تقسیم می شوند:

  • انتخاب باتری خودرو به جای باتری های خورشیدی برای سیستم
  • انتخاب سیم و کابل نامناسب و هم چنین سیم کشی اشتباه در سیستم های خورشیدی
  • محاسبات اشتباه توان سیستم خورشیدی قبل از اجرا پروژه
  • انتخاب نوع اشتباه پنل خورشیدی با شرایط آب و هوایی در منطقه

مشکل اینورتر:

کمبود توان خروجی از اینورتر ممکن که ناشی از سوختن فیوز یا مدار شکن معیوب یا سیم قطع شده، مشکل در اتصال سیم ها و یا قطع هر کدام از اتصالات داخلی اینورتر خورشیدی یا  زیادی و کمی جریان یا ولتاژ باشد. ممکن است بار متصل به اینورتر جریان بسیار زیادی را طلب نماید. بار را کم کند و یا از اینورتر دیگری با قابلیت خروجی بیش تر استفاده کند. در حال که برق را قطع کرده اید و قبل از شروع  به کار دوباره اینورتر ، مشکلات مربوط به زمین سیستم را یافته و بر طرف کند.

اینورتر  ولتاژ و فرکانس برق شهر را حس می نماید. و به طور معمول برق AC را با همان فرکانس و ولتاژ تولید نماید. جریان خروجی AC که از اینورتر خارج می شود با اندازه اشعه که روی آرایه  خورشید می تابد تعمیر می کند. کم و زیاد شدن ولتاژ برق شهری که توسط قطع کننده داخل اینورتر حس می شود موجب خاموش شدن اینورتر می شود.در این صورت با اداره برق  برای رفع مشکل تماس بگیرد. مشکلات اینورتر  همین طور ممکن که به علت خراب  قسمتی از اینورتر باشد که آرایه های خورشیدی به آن متصل است و موجب  قطعی داخلی اینورتر گردد.

مشکل شارژ کنترلر خورشیدی:

وجود ایراد در شارژ کنترلر خورشیدی ممکن است باعث شارژ اضافی یا افزایش ولتاژ در باتری شود و محافظت از باتری که از وظایف اصلی آن است، از بین رود.

  • اشتباهات در نصب پنل خورشیدی به شارژ کنترلر خورشیدی
  • یکسان نبودن باتری ها به شارژ کنترلر خورشیدی
  • تنظیمات منوها بهم خورده باشد
  • سوخته باشد

شارژ کنترلر خورشیدی به عنوان حامی باتری در سیستم خورشیدی عمل می‌کند. شارژ کنترلر خورشیدی که کار کنترل کردن جریان تولید شده توسط پنل خورشیدی را برعهده دارد. نقش شارژ کنترلر خورشیدی در سیستم‌های خورشیدی جدا از شبکه بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مشکل آرایه خورشیدی چیست؟

قبل از رفتن روی پشت بام ولتاژ ورودی اینورتر و اندازه جریان  خروجی از آرایه  خورشیدی  را چک و یادداشت نماید. اگر آرایه برق DC تولید نمی کند، تمام کلید ها، فیوز ها و مدار شکن ها  را چک کند. فیوز های سوخته را تعویض کنید و کلید ها و مدار شکن ها را به حالت اولی باز گرداند. ممکن است جریان ناگهان کاذب از مدار گذشته باشد که علت قطع شدن و یا سوختن  وسائل حفاظتی مدار شده باشد. سیم های قطع شده و اتصالات کثیف وشل را در اینورتر بررسی نماید. تمامی سیمهای معیوب را تعویض و اتصالات را تمیز و محکم نماید. و به صفحات برای یافتن عیب ظاهری ماژول و سیم ها نگاه کند. در صورت نیاز تمامی سیمهای معیوب را تعویض یا تعمیر کند.

داشتن یک جعبه  ترکیب  فیوزدار مناسب از اتلاف وقت هنگام چک کردن هر ماژول و زیر آرایه ها جلوگیری می کند. فیوز ها را جدا کنید و سپس ولتاژ مدار باز و جریان هر رشته از پنل ها را چک کند. اگر ولتاژ خروجی کم باشد ممکن است نشان دهنده که این باشد که برخی ماژول را معیوب و یا قطع شده که در این صورت بایست آن را تعویض کرد. ممکن است دیوار بلوک شده و یا دیوار بای پس شده در ماژول  احتیاج به تعویض داشته باشد. ولتاژ پایین  درضمن که به دلیل اشتباه در اتصال سیم که ماژول را به جعبه تقسیم یا جعبه فیوز و یا اینورتر متصل می کند بوده باشد. هم چنین ممکن  که سیم کشی زیاد بلند  بوده یا سایز سیم برای جریان خروج مدار کوچک باشد. سازگار کردن اندازه سیم با اندازه جریان این مشکل را برطرف سازد.

اندازه کم جریان خروجی می تواند به دلیل هوای ابری، دیوار بای پس شده ،ماژول خراب ، قطعی یا شل شدن یک یا چند اتصال موازی درون رشته باشد بوده باشد. در این صورت پنل معیوب یا دارای اشکال در اتصالات موازی داخلی را تعویض نمایید. دیود های معیوب را را تعویض کند و تمام اتصالات را تمیز و محکم نماید. ممکن که برخی صفحات زیر سایه قرار گرفته باشد و باعث پیش جریان خروجی شود. آن ها را از زیر سایه خارج کند تا حداکثر جریان را تولید کند. پنل کثیف نیز می توانند باعث کاسته شدن جریان خروجی شود، برای بازیابی حداکثر جریان خروجی آن را بشود.

 

سوالات متداول کاربران در رابطه با عیب یابی

چه عواملی باعث از بین رفتن پنل های خورشیدی می شود؟

ماژول های خورشیدی می توانند به دلیل عناصر غیرقابل اجتناب مانند دوچرخه سواری حرارتی ، گرمای مرطوب ، یخ زدگی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش شکست بخورند. دوچرخه سواری حرارتی می تواند باعث خرابی پیوند لحیم و ترک های سلول های خورشیدی شود. هم چنین پنل های خورشیدی در هنگام نصب به درستی به سقف شما صدمه نمی رسانند. برای بیشتر صاحبان خانه ، نصب پنل های خورشیدی تا زمانی که نصب خورشیدی شما دارای مجوز حرفه ای باشد و سقف شما در وضعیت خوبی باشد ، باعث آسیب دیدن سقف نمی شود.

چند بار نیاز به تعویض صفحات خورشیدی دارید؟

پنل های خورشیدی به طور معمول با حفظ 80٪ از بازده، دارای رتبه اصلی 25 سال به طول می انجامند. اکثر مارک ها 25 سال ضمانت تولید برق را ارائه می دهند. هم چنین اجماع عمومی این است که پنل های خورشیدی حداقل 25 سال عمر مفید دارند. اما شاید 40 سال یا بیشتر به تولید انرژی خود ادامه دهند. کیفیت صفحات خورشیدی شما می تواند بر طول عمر و تولید آنها تأثیر بگذارد.

بعد از 25 سال عمر مفید، برای پنل های خورشیدی چه اتفاقی می افتد؟

طبق مطالعات انجام شده ، طول عمر پنل های خورشیدی حدود 30 سال قبل از پذیرش است. طول عمر پنل های فتوولتائیک ، ممکن است کاهش 20 درصدی ظرفیت برق رخ دهد. بین 10 تا 12 سال اول ، حداکثر کاهش کارآیی 10 درصد و 20 درصد هنگام رسیدن به 25 سال است. عمر انتظار پنل خورشیدی بین 25 تا 30 سال میباشد. برای اینکه ذهن خود را در مطالعه راحت قرار دهید ، ثابت کرده است که صفحات خورشیدی می توانند در هر جایی بین 25 تا 30 سال عمر مفید داشته باشند. یا بعضی اوقات بیشتر ماندگار میشوند. با این حال ، این بدان معنا نیست که پنل های خورشیدی روی سقف شما تولید برق را پس از چند دهه متوقف کنند.

4/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *