طول عمر سیستم برق خورشیدی

 

طول عمر پنل های خورشیدی

در حالت کلی، پنل های خورشیدی بسیار با دوام هستند. اکثر تولیدکنندگان پنل های خود را مورد آزمایش قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند که این پنل ها توان مقابله با باد های شدی و تحمل وزن برف سنگین را دارا باشد و همچنین بسیاری از پنل ها به طور خاص آزمایش می شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها می توانند در مقابل تگرگ مقاومت کنند. علاوه بر این، سیستم های انرژی خورشیدی معمولا قسمت های متحرک ندارند و نگهداری آن ساده می باشد.

بهترین راه برای افزایش عمر و نگهداری پنل های خورشیدی در طولانی مدت این است که از یک شرکت معتبر و قابل اطمینان (تک اینورتر) که بتواند به خوبی به مشتریان خدمات پس از فروش ارائه دهد استفاده کنید. بسیار مهم است که پنل هایی که قصد خرید آن را دارید دارای گارانتی معتبر و خوب باشد.

با این وجود باید به این توجه داشت که صاحبان خانه برای عمر طولانی این پنل ها باید به خوبی از آن نگهداری کنند تا مورد آسیب واقع نشوند و در صورت نیاز سرویس های آن را انجام دهند تا منجر به کاهش میزان تخریب پنل های خورشیدی در هر سال شود و عملکرد بالایی داشته باشد.

افزایش طول عمر پنل های خورشیدی

سرویس های پنل های خورشیدی را به طور منظم انجام دهید و به شرکت خدمات دهنده جهت چک و سرویس آن مراجعه کنید این کار میتواند باعث شود مشکلات بالقوه ای که در سیستم ممکن است بوجود بیاید شناسایی شده و حل شود مانند: آسیب های داخلی، سیم هایی که ممکن است فاسد شده باشد و دیگر نگرانی های دیگر را نشان دهد.

این مسئله بسیار مهم است که به جای اینکه خودتان پنل را چک کنید این کار را به شرکت خدمات دهنده بسپرید تا کسی که در این زمینه دارای تجربه و آگاهی در این زمینه می باشد آنرا بررسی کنید چون ممکن است اگر خود آنرا انجام دهید باعث خرابی پنل و دیگر آسییب ها شوید که گارانتی خود را با این عمل باطل کردید.

بازرسی از پنل های خورشیدی شما ممکن است شامل بررسی دیگر تجهیزات درگیر با سیستم خورشیدی مانند اینورتر بکار رفته و یا پایه نگهدارنده پنل های روی سقف باشد. عمر یک اینورتر معمولی برای استفاده در یک سیستم خورشیدی فتوولتائیک بین ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد و در نتیجه باید قبل از اینکه عمر آن به پایان برسد تعویض شود.

پنل های خود را از تمییز نگه دارید و آن را از موادی که ممکن است به آن آسیب بزند دور نگه دارید.

هنگامی که شما ابتدا پنل خورشیدی خود را نصب می کنید، نصب کننده به شما اطمینان می دهد که درختان بزرگی وجود ندارند که بتوانند روی آن ایجاد سایه کنند و یا شیره خود را روی آن بریزند. تا زمانی که بتوانید پنل خود را از خسارت های فیزیکی دور نگه دارید، آنها می توانند برای سال های زیاد به تولید برق ادامه دهند، شاید فراتر از عمر پنل های خورشیدی معمولی یعنی بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ سال عمر کنند.

شما حتی می توانید برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی به پنل خود محصولات خاصی را خریداری کنید به عنوان مثال، گارد محاقظ پنل خورشیدی می توانند حیواناتی مانند سنجاب و پرندگان را از پنل دور نگه دارد، که این کار باعث می شود زیر پنل خورشیدی آشیانه نکنند و به پنل و سیم های آن آسیب نرسانند.

طول عمر سایر تجهیزات سیستم برق خورشیدی

طول عمر مفید این تجهیزات (تجیزات دارای استاندارد های بین المللی) با توجه به شرایط محیطی و نوع پنل تقریبا بین 20 تا 25 سال میباشد و معولا شرکت ها نیز این محصولا را برای 20 سال گارانتی میکنند. البته پنل ها یی با گارانتی های متفاوت وجود دارد که خیلی مورد توجه قرار نمیگیرند.

طول عمر اینورتر خورشیدی

اینوتر خورشیدی اساساً در سیستم های برق خورشیدی (در توان های مختلف، شکل موج های متفاوت و کیفیت های مختلف) مبدل برق متناوب (DC) به برق نا متناوب (AC) میباشد.  مبدل برقی که در سیستم خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرد اینورتر خورشیدی شناخته میشود. انواع اینورتر های خورشیدی را میتوان به اینورتر آنگرید، اینورتر آفگرید، اینورتر هایبرید و سانورتر اشاره کرد.

این محصولات در شرایط استفاده طبق استاندارد بالای 10 سال طول عمر دارند و حتی در خصوص ساخت نیروگاهی توصیه میشود، پس از اتمام این مدت زمان اقدام به تعویض اینورتر شود. هرچند بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که این دستگاه نیاز به سرویس ندارند اما نباید نکات فنی نگهداری را نادیده گرفت چرا که این نکات فنی به شدت بر کاهش طول عمر این دستگاه ها تاثیر میگذارد.

 

طول عمر باتری خورشیدی

باتری: باتری‌ انرژی اضافه تولید شده توسط سیستم PV را جمع کرده و آن را در شب یا وقتی انرژی ورودی دیگر وجود ندارد استفاده می‌کند. باتری می‌تواند سریع دشارژ شوند و جریان زیادی تولید ‌کنند که می‌تواند توسط منبع شارژ تولید شود. بنابراین پمپ‌ و موتور می‌تواند به‌طور متناوب کار کند.

طول عمر مفید این قطعه در صورت رعایت نکات شارژ و دشارژ تا 5 سال وجود دارد اما موارد مختلفی نیز هستند که طول عمر باتری را کاهش میدهند و حتما باید استاندارد های زمان استفاده را مورد توجه قرار داد.

 

 

طول عمر شارژ کنترلر خورشیدی

شارژکنترلر خورشیدی وسیله ای است که جریان و ولتاژ ورودی به باتری را کنترلر می کند. البته عمده شارژ کنترلر های موجود در بازار علاوه بر کنترل شارژ ورودی به باتری ها وظایف دیگری نیز انجام می دهند. طول عمر مفید این دستگاه نیز در شرایط استفاده طبق استاندارد بالای 10 سال براورد شده است و نیاز به سرویس ندارد اما نکات فنی در خصوص نگهداری این دستگاه وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

شارژ کنترلر EPever Triron 2210n DS2-UCS

و درنهایت استفاده از سیستم برق خورشیدی باعث ذخیره و صرفه جویی در مصرف پول می شود و همچنین باعث می شود که محیط زیستی پاک و سالم برای نسل آینده باقی بگذاریم.

 

سوالات متداول

طول عمر باتری خورشیدی به چه عواملی بستگی دارد؟

طول عمر باطری خورشیدی بر حسب میزان سطح دشارژ (DOD Depth Of Discharge 9)بستگی دارد. در سیستم های خورشیدی باتری یا همان ذخیره ساز خورشیدی در روز توسط پنل خورشیدی شارژ می گردد و در شب باتری دشارژ می شود. در نتیجه در شبانه روی یک ذخیره ساز سیستم سولار با یک چرخه شارژ و دشارژ روبرو می باشند. یک باتری خورشیدی با این ویژگی ها طولی برابر با ۴ سال دارد.

یکی از مسائلی که برای سرمایه گذاران در حوزه خورشیدی بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد را نام ببرید؟

طول عمر تجهیزات برق خورشیدی

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *