در چه مکانی میتوان از برق خورشیدی استفاده نمود؟

با افزایش جمعیت در دنیا، منابع سوخت‌های فسیلی رو‌به کاهش هستند؛ هم‌چنین قیمت آن‌ها در‌حال افزایش است که می‌تواند دسترسی برخی از مردم را به آن کاهش دهد. بنابراین بشر به‌دنبال راه‌کار‌هایی است تا انرژی‌های تجدید‌پذیر را با سوخت‌های فسیلی جایگزین نماید. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، پنل‌های خورشیدی وارد بازار شدند.

از این پنل‌ها به‌عنوان فناوری‌هایی در زمینه تولید انرژی خورشیدی در مکان‌های مختلف بهره می‌برند. استفاده از این پنل یکی از جدید‌ترین و پیشرفته‌ترین نوآوری‌ها به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی است و روشی مناسب برای نگه‌داری و استفاده پایدار از انرژی تجدید‌پذیر خورشید محسوب می‌شود. پنل‌های خورشیدی روشی بسیار منطقی برای سرمایه‌گذاری، کاهش هزینه‌های مربوط به انواع ساختمان‌ها و تاسیسات و تامین سلامت انسان‌ها است. از سوی‌دیگر این روش منجر به حفظ و نگه‌داری منابع طبیعی برای نسل‌های بعد می‌شود.

برق خورشیدی چیست؟

برق خورشیدی، برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی است که یکی از انرژی‌های رایگان و پاک محسوب می‌شود. در تولید برق خورشیدی هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شود بلکه با کمک خود محیط زیست، انرژی تولید می‌کنند. امروزه به‌دلیل وجود بحران انرژی و به‌منظور به حداقل رساندن آلودگی‌های محیط زیست از این روش استفاده می‌شود. هزینه تمام سوخت‌های تجدید‌نا‌پذیر بسیار بالا است و ساکنان ساختمان‌ها و مدیران تاسیسات مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین هستند. اما با نصب پنل‌های خورشیدی نیازی به پرداخت هزینه‌های سنگین نیست و فقط باید یک سرمایه اولیه برای نصب آن پرداخت کنید.

استفاده از برق خورشیدی در مکان‌های مختلف

میلیارد‌ها سال است که خورشید در‌حال تولید انرژی و ارسال آن به کره زمین است. این امر به این معنی است که مردم هزاران سال است که از انرژی خورشید برای پختن غذا، گرم نگه‌داشتن و خشک کردن لباس استفاده می‌کنند. امروزه نیز از آن برای انجام بیش‌تر کار‌ها بهره برده می‌شود. صفحات خورشیدی می‌توانند روی پشت بام خانه‌ها و ساختمان‌ها، روی زمین و روی میله‌ها قرار بگیرند. اگر قصد دارید تا پنل خورشیدی را بر‌روی شیروانی یا پشت بام نصب کنید؛ محل نصب باید قابل‌دسترس باشد و امکان بررسی‌های دوره‌ای وجود داشته باشد. اما اگر قصد دارید آن را روی زمین نصب کنید باید از قاب و پایه‌ای استفاده کنید تا سلول را بر‌روی آن قرار دهید.

نصب پنل بر‌روی زمین رو مزیت دارد؛ اول اینکه تمیز کردن سطح آن راحت‌تر است. دومین مزیت امکان تنظیم پنل با‌توجه به شرایط آب‌و‌هوایی در طول ماه‌های سال است. هم‌چنین از این پنل‌ها در کامیون‌های مواد‌غذایی، اتومبیل‌ها، قایق‌ها، ماهواره‌ها و وسایل دیگر بهره می‌برند. حتی پایه‌هایی برای شارژ گوشی‌ها تولید شده است که با دریافت نور خورشید، برق لازم برای شارژ تلفن‌های همراه را تولید می‌کند. چراغ‌های راهنمایی از دیگر وسایلی هستند که می‌توان از برق خورشیدی در آن‌ها استفاده کرد. زمینه استفاده از برق خورشیدی بسیار گسترده است به‌طوریکه می‌توان در بسیاری از وسایل از آن استفاده کرد.

بررسی محل استفاده از برق خورشیدی

نصب یک سیستم خورشیدی باید اصولی انجام شود تا بهترین کارایی را دریافت کنید. به‌منظور بررسی محل نصب سیستم خورشیدی، ارزیابی محل نصب از مهم‌ترین گام‌ها به‌شمار می‌رود. با انجام این کار می‌توانید از محل نصب سیستم خود مطمئن شوید؛ آیا مکان مورد‌نظر مناسب سیستم برق خورشیدی است. اگر پاسخ مثبت بود باید با بررسی بیش‌تر محلی دقیق را انتخاب کنید تا بهترین کارایی را دریافت کنید و مطمئن شوید که بودجه اختصاصی هدر نخواهد رفت. در این هنگام باید به دو سوال اساسی پاسخ داده شود.

 

 

  1. آیا در تمام سطح زمین مورد‌نظر، محلی وجود دارد تا بتوان سیستم خورشیدی را در آن قرار داد؟
  2. آیا موانعی مانند درختان و ساختمان‌ها وجود دارد که بر‌روی سیستم سایه زیادی ایجاد کند؟

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که موجب کاهش کارایی سیستم‌های خورشیدی می‌شود، سایه‌های ایجاد شده بر‌روی آن است. این سایه‌ها از مهم‌ترین عواملی است که پروژه‌های خورشیدی را با بازدهی نا‌مناسب و شکست رو‌به‌رو می‌کند. برای پاسخ‌دهی به دومین سوال باید قادر باشید تا موقعیت مکانی خورشید را در آسمان و در طول ماه‌های مختلف سال پیش‌بینی کنید. خورشید در طول ماه‌های زمستان ارتفاع کم‌تری نسبت به ماه‌های تابستانی دارد.

برداشت میدانی از مهم‌ترین اصول نصب سیستم‌های خورشیدی

هنگاهی که برای ارزیابی مکان به محل مورد‌نظر می‌روید، باید در ابتدا موقعیت قرار‌گیری خورشید را بررسی کنید. در‌واقع باید بررسی کنید که محل قرار‌گیری پنل‌های خورشیدی از نظر آفتاب‌گیر بودن مناسب است یا نه. بررسی این مورد کاری سخت و دشوار نیست و فقط با یک نگاه کلی می‌توان متوجه این موضوع شد. لازم است بدانید اگر در نیم‌کره شمالی قرار دارید، ابتدا باید بخش شرقی را مورد‌بررسی قرار دهید سپس بخش شمالی و در انتها بخش غربی را بررسی کنید. در این هنگام باید از نبود هیچ مانعی اطمینان حاصل کنید تا هیچ سایه‌ای بر‌روی سیستم نباشد.

در انتها هم باید بدانید که اگر روی خط استوا قرار دارید، خورشید از بالای سر شما عبور می‌کند و فقط باید قسمت شرقی و غربی را مورد‌بررسی قرار دهید. پس از بررسی با دقت مکان‌های مورد‌نظر باید بهترین آن‌ها را مشخص کرده یا علامت‌گذاری کنید. بعد از این مرحله برای اینکه بتوانید محل‌های مورد‌نظر را به‌خوبی بررسی کنید، می‌توانید یک نقشه معمولی از محل قرار‌گیری سیستم به‌عنوان نقشه نصب سیستم خورشیدی تهیه کنید. لازم نیست تا دقت و زمان زیادی را برای تهیه نقشه صرف کنید اما انجام این کار در ادامه روند تاثیر زیادی دارد.

 

 
نکته بسیار مهم در تهیه نقشه، در‌نظر گرفتن موانع موجود در زمین‌های اطراف علاوه بر موانع داخل زمین است. باید تمام موانع موجود را در‌نظر بگیرید زیرا تمام آن‌ها مهم هستند. برای مثال نهال‌ها و گیهان کوچک و کوتاه قد شاید الان مشکلی ایجاد نکنند اما در آینده احتمال ایجاد موانعی در مسیر تابش خورشید وجود دارد.

کلام آخر

کاربرد سیستم‌های خورشیدی امروزه بسیار رایج شده است؛ هزینه‌های کم و قابلیت‌های زیاد آن از دلایل رایج شدن این سیستم‌ها است. می‌توان از برق تولیدی آن‌ها در زمینه‌های بسیاری استفاده کرد. بسیاری از مشاغل و افراد به‌منظور کاهش هزینه‌های سوخت‌های فسیلی و برق مصرفی از پنل‌های خورشیدی بهره می‌برند. هم‌چنین در‌صورت بهره‌مندی از این سیستم کمک شایانی به محیط زیست می‌شود و موجب کاهش آلودگی‌ها می‌شود. می‌توانید برای خرید پنل خورشیدی به سایت تک اینورتر مراجعه کنید و محصولات این فروشگاه را مشاهده کنید.

سوالات متداول

در چه مکانی می‌توان از برق خورشیدی استفاده نمود؟

خانه باغ، ویلا، رستوران، محل کار، سوله های صنعتی و هر جای دیگری که دسترسی به برق نباشد یا بخواهیم برای درآمدزایی ار آن استفاده کنیم.

از برق خورشیدی چه استفاده هایی میتوانیم بکنیم؟

از انرژی خورشیدی جدا از روشنایی میتوان در پختن غذا، گرم نگه‌داشتن، خشک کردن لباس، برق مصرفی یخچال، تلویزیون و... استفاده کرد.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *