تفاوت اینورتر سینوسی و شبه سینوسی

فرق اینورتر سینوسی و شبه سینوسی

در این مقاله سعی داریم اینورتر سینوسی و اینورتر شبه سینوسی را بطور کامل بررسی کنیم. یکی از مهمترین مشخصه ها در مورد اینورتر و یا تبدیل ولتاژ 12 به 220 ولت، شکل موج خروجی آن است، که در انواع مربعی، پله ای (شبه سینوسی) و سینوسی طراحی و عرضه می گردد.

شکل موج برق شبکه که به عنوان ورودی دستگاههای الکترونیکی و الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد به شکل منحنی سینوسی می باشد و با ولتاژ RMS نامی برابر 220 ولت می باشد. برخی بارها به مقدار RMS ولتاژ شبکه حساسند مانند لامپهای روشنایی و برخی دیگر به مقدارپیك ولتاژ شبکه نیاز دارند مانند کامپیوترها و دیگر دستگاههای با تغذیه سو ئیچینگ.

انتخاب نوع شکل موج اینورتر

  • لوازم برقی حساس مخابراتی، پزشکی، IT و موتوری مثل ( پمپ آب-کولر- یخچال-و …) که نیاز به دقت بالا و قدرت لازم و هارمونی پایین دارند برای این موارد بهترین گزینه اینورتر سینوسی می باشد.
  • لوازم روشنایی  و لوازمی که حساست کمتری دارند و موارد بالا در آنها اهمیت چندانی ندارد را می توان با استفاده از اینورتر شبه سینوسی که قیمت مناسبتری نسبت به اینورتر سینوسی دارد راه اندازی نمود.

 

مناسب ترین شکل موج مورد استفاده برای تجهیزات حساس الکترونیکی، شکل موج سینوسی می باشد. چرا که شکل موج های متناوب غیرسینوسی به دلیل طبیعت خود، حاوی مولفه های فرکانسی بالاتر از 02 هرتز می باشند که در حقیقت به عنوان فرکانس های ناخواسته حکم نویز یا اختلال را داشته و در برخی از موارد موجب اختلال در عملکرد این تجهیزات می گردد.

شکل موج در ups ها

شكل موج ديگري كه در خروجي بعضي UPS ها و اینورترها مشاهده مي گردد به نام پله اي يا شبه سينوسي معروف است. در اين UPS ها بار با شكل موج پله اي با ولتاژ پيك معادل پيك شبكه و مقدار RMS برابر با RMS شبكه تغذيه مي شوند. بهترين شكل موج خروجي براي UPS ها و اینورترها،‌ شكل موج سينوسي هم دامنه و سنكرون با شبكه مي باشد. در اين UPS ها سيستم كنترل با تغيير بهره مدار رگولاسيون به روشهاي مختلف PWM خروجي را عليرغم تغييرات بار و ولتاژ باتري در مقدار ثابت نگاه مي دارد. البته تمام این ها بستگی به دستگاه ها و بارهای مصرفی دارند که مورد استفاده قرار می گیرند.
سه نوع شکل موج در خروجی دستگاههای UPS تولید می شود که عبارتند از:

1. شکل موج سینوسی (Sine Wave)

 

 

2. شکل موج شبه سینوسی (Quasi Sine Wave) یا (Modified Sin Wave)

3. شکل موج مربعی (Square Wave)

یو پی اس های آنلاین و لاین اینتراکتیو در خروجی خود شکل موج سینوسی تولید می کنند و یو پی اس های آفلاین در خروجی خود شکل موج شبه سینوسی یا در بعضی شکل موج مربعی تولید می کنند.

فرق اساسی شکل موج سینوسی و شبه سینوسی

تفاوت اساسی شکل موج سینوسی و شبه سینوسی در تغییرات فرکانس می باشد. شكل موج برق شبكه كه به عنوان ورودی دستگاههای الكترونیكی و الكتریكی مورد استفاده قرار می گیرد شكل منحنی سینوسی می باشد و با ولتاژ RMS نامی √2 برابر 220 ولت می باشد.

فواید استفاده از موج سینوسی

  • نویز الکتریکی کمتری در تجهیزات شما ایجاد می کند که نتیجه آن این است که هیچ خطی روی تصاویر تلویزیون شما و هیچ بوق ممتدی (نویز صوتی) در سیستم صوتی شما ایجاد نمی شود.
  • فرهای مایکروویو غذا را سریعتر می پزند.
  • طول عمر وسایل و تجهیزات افزایش می یابد.
  • وسایل و تجهیزات خنک تر و موثر تر  (کارآمدتر) عمل می کنند.
  • تجهیزاتی که هنگام استفاده از موج سینوسی اصلاح شده امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد همانند پرینتر های لیزری، دستگاه های تغذیه شونده از باتری های قابل شارژ و اجاق های کوچک،  زمانی که از اینورتر موج سینوسی صاف استفاده می کنند، عالی عمل می کنند.
  • تجهیزات ارتباطی (مانند تلویزیون و غیره) با نویز کمتری اجرا می شوند.
  • موتور ها با سرعتی که برایشان تعریف شده عمل می کنند و هنگام کار، کمتر گرم می شوند.
  • طول عمر تجهیزات کامپیوتری افزایش می‌یابد و رخ دادن خاموشی ها و خطاهای مبهم در آنها احتمال کمتری دارد.

کلام آخر

مناسب ترین شکل موج مورد استفاده برای تجهیزات حساس الکترونیکی، شکل موج سینوسی می باشد. یو پی اس ها با طراحی تکنولوژی های متفاوت قادر به تولید شکل موج سینوسی، شبه سینوسی و امواج مربعی می باشند. تولید شکل موج سینوسی از طریق یو پی اس سخت ترین نوع تکنولوژی می باشد. بنابراین در انتخاب یک سیستم یو پی اس بر اساس حساسیت تجهیزات متصل به یو پی اس و شکل موج تولیدی در خروجی یو پی اس دقت لازم را داشته باشید.

4.1/5 - (25 امتیاز)
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • سعید 19 اکتبر 2023 / 1:27 ب.ظ

    بسیار عالی . از شما سپاسگزاریم

    • admin 20 اکتبر 2023 / 11:23 ق.ظ

      سلام و درود بر شما.

      ممنون از لطفتون سعید عزیز??

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *