بررسی باتری های AGM

 
فناوری باتری AGM در اوایل دهه 1980 به عنوان یک باتری اسید مهر و موم شده برای هواپیماهای نظامی، وسایل نقلیه و UPS به دلیل کاهش وزن و بهبود عمر باتری رایج شد. در باتری (Matte Glass Absorbed) AGM، اسید سولفوریک توسط یک شبکه فایبر گلاس بسیار نازک پوشیده شده است که باعث می شود باتری نشت نکند. این ویژگی امکان حمل و نقل باتری های AGM را بدون خطر نشت مواد اسیدی و خطرناک فراهم می کند. در باتری AGM سلول های باتری می توانند مستطیلی یا استوانه ای یا هر شکل دیگری باشند.

منظور از باتری AGM چیست؟

باتری AGM بر اساس ساختار استاندارد باتری SLA، با یک لایه متفاوت از الیاف شیشه ای نازک است که الکترولیت را جذب کرده و از نشت جلوگیری می کند. باتری اسید سرب با دریچه تنظیم شده به عنوان باتری VRLA نیز شناخته می شود. همان طور که در مقدمه گفته شد فناوری باتری مهر و موم شده AGM به اوایل دهه 1980 برمی گردد، اما در کاربردهای اولیه هواپیماهای نظامی با تمرکز بر قدرت، قابلیت اطمینان، ایمنی و وزن بیشتر تکامل یافت. باتری ماشین AGM مزایای زیادی دارد، مانند قابلیت اطمینان الکتریکی خوب، عمر طولانی، ظرفیت ویژه بالا، عایق بودن و مقاومت در برابر لرزش.

ساختار باتری با تکنولوژی AGM

در باتری های AGM صفحات مثبت و منفی توسط یک پد شیشه ای جاذب از هم جدا می شوند که اسید باتری را جذب و به دام می اندازد و از نشت آن در داخل باتری جلوگیری می کند. صفحات به طور محکم در هر سلول فشرده شده و توسط پلاستیک فشرده در جای خود نگه داشته می شوند. فشرده سازی داخلی لایه برداری مواد پلاستیکی ناشی از چرخه های کوتاه حرکت را محدود می کند و عمر باتری را تا حد زیادی افزایش می دهد. فشرده سازی عنصر همچنین مقاومت داخلی را کاهش می دهد و قدرت پالس را به حداکثر می رساند. برای محافظت و طول عمر بیشتر باتری، باتری در یک محفظه جمع و جور نگه داشته میشود.
 

 
طراحی اصلی همچنین شامل یک دستگاه تهویه مطبوع برای کاهش فشار گازهای کوچک تولید شده در هنگام شارژ است. سوپاپ ها با فشار کم باز می شوند و به طور خودکار بسته می شوند تا از ورود هوا به باتری جلوگیری شود.

مزایای باتری AGM چیست؟

  • ضد نفوذ توسط کپسوله شدن اسید با پوشش
  • مقاومت ویژه بالا، مقاومت داخلی کم، پاسخگو به بارهای بالا
  • 5 برابر سریعتر از فناوری فلود شارژ می شود.
  • چرخه عمر بهتر از سیستم های فلود
  • احتباس آب (ترکیب اکسیژن و هیدروژن برای تولید آب)
  • مقاومت در برابر لرزش به دلیل ساختار محکم
  • در برابر دمای سرد مقاوم است.
  • اگر به طور مرتب شارژ نشود، کمتر مستعد سولفاته شدن است.
  • الکترولیت و سرب کمتری نسبت به نسخه فلود دارد

نگهداری از باتری های AGM چگونه است؟

AGM و سایر باتری های سیلد اسید گرما را دوست ندارند و اگر از جعبه باتری یو پی اس برای نگهداری آنها استفاده می کنید، مطمئن شوید که در دمای 20-25 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند. به خودروسازان توصیه می شود باتری AGM را بیرون از محفظه موتور نصب کنند تا دمای موتور روی آن تاثیری نداشته باشد. همچنین باتری های AGM به راحتی شارژ می شوند و شارژ خود را به خوبی حفظ می کنند. شارژ بیش از حد طولانی یک اشتباه رایج در شارژ باتری است که حتی اگر نو باشد، آن را کاملا خراب می کند.
 

 

کاربردهای مهم باتری AGM

مهمترین کاربردهای باتری های AGM عبارتند از:

  1. به کارگیری آن در انرژی های تجدید پذیر از جمله انرژی خورشیدی و بادی.
  2. استفاده در وسایل نقلیه به دلیل ایمنی بالا.
  3. استفاده در وسایل نقلیه ورزشی مانند جت اسکی، قایق و اتومبیل های مسابقه ای.
  4. در ماشین آلات سنگین استفاده می شود.
  5. ستفاده از آن برای برق رسانی به انواع وسایل نقلیه با ویژگی های الکترونیکی مختلف
  6. می توان از آن در ماشین های سنگین با توان و برق بالا استفاده کرد.
  7. قابل استفاده در منازل و خانه های سیار
  8. امکان استفاده در gps
  9. و…

✅سخن پایانی

باتری AGM یکی از پیشرفته ترین باتری های حال حاضر دنیاست. زیرا برای ساخت این نوع باتری از جداکننده های پشم شیشه استفاده می شود که باعث می شود اسید سولفوریک موجود در باتری توسط این جداکننده از جنس پشک شیشه جذب بشود. این نوع باتری یک باتری اسید سرب بسیار پیشرفته است. باتری های AGM همچنین می توانند برای وسایل نقلیه نظامی و هواپیما استفاده شوند. زیرا به دلیل وجود الیاف شیشه در آن مواد سمی یا خطرناک نشتی ندارد. باتری های AGM را می توان در اشکال مختلف مانند استوانه یا هر شکل دیگری ساخت.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *