چاه ارت برای ساختمان مسکونی

اجرای چاه ارت برای ساختمان مسکونی

در بسیاری از موارد استفاده از سیستم چاه ارت برای ساختمان مسکونی ضروری و حیاتی میباشد. در واقع اجرای چاه ارت سبب می گردد که اضافه ولتاژ تولید شده در بدنه دستگاه های الکتریکی و همچنین ولتاژ بالای ناشی از برخورد صاعقه به ساختمان مسکونی در زمین خنثی شود. این امر حفاظت از افراد و همچنین دستگاه های الکتریکی را در پی دارد.

در این مقاله از تک اینورتر قصد داریم به بررسی کامل و جامع چاه ارت برای ساختمان مسکونی بپردازیم. اگر  میخواهید اطلاعات مفیدی در این رابطه به دست آورید، تا انتها با ما همراه باشید.

هدف چاه ارت برای ساختمان مسکونی

چاه ارت برای افزایش ایمنی در اطراف ساختمان ها اجرا می شود و هرگونه جریان الکتریکی اضافی را به زمین وصل و خنثی می کند و از برق گرفتگی و خطرات ناشی از آن جلوگیری می نماید. عمق چاه ارت بسته به شرایط جغرافیایی منطقه و میزان مقاومت جنس خاک متفاوت می باشد. بسته به مقاومت زمین عمق چاه بین 4 تا 8 متر و قطر آن حدود 80 سانتی متر می باشد. زمین هایی که مقاومت مخصوص کمتری دارند، زمین های با خاک کشاورزی و رسی، عمق کمتری برای حفر چاه نیاز دارند و زمین های شنی و سنگلاخی که مقاومت مخصوص بالاتری دارند.

برای حفر چاه به عمق بیشتری نیازمندند. ناگفته نماند که برای اندازه گیری مقاومت مخصوص خاک از دستگاههایی خاص استفاده می شود. در حین حفر چاه اگر تا عمق 6 متر به رطوبت نرسیدیم، نیازی نیست حفر چاه را ادامه دهیم. به طور کلی عمق 6 متر و قطر 80 سانتی متر برای حفر چاه توصیه می شود.

چاه ارت چیست و نحوه اجرای استاندارد چاه ارت

سیستم ارتینگ ساختمان

هنگام اصابت صاعقه به یک ساختمان جریان الکتریکی افزایش پیدا می کند که موجب افزایش ولتاژ دستگاههای برقی می شود. برای خنثی کردن ولتاژ زیاد حاصل از برخورد صاعقه با ساختمان، یک میله فلزی روی پشت بام ساختمان قرار گرفته شده است که در هنگام صاعقه جریان اضافی توسط سیم ارت به زمین منتقل می شود و ایمنی وسایل الکتریکی فراهم می آید.

با وصل کردن تمام دستگاه های برقی صنعتی، مخابراتی و خانگی با سيم اتصال به چاه ارت یک سیستم ارتینگ به وجود می آید. هدف از اجرای سیستم ارتینگ جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی در مدارات الکتریکی و جلوگیری از برق گرفتگی است.

با قطع ارتباط سیم و صفحه مسی عملا چاه ارت و سیستم ارتینگ از کار می افتد و نمی تواند مانع بروز اضافه بار، نشت جریان الکتریکی، برق گرفتگی و خرابی دستگاهها شود؛ پس اتصال سیم به صفحه مسی بسیار مهم است و بایستی سیم به صفحه جوش داده شود.

مزایای چاه ارت برای ساختمان مسکونی

  • حفظ جان افراد در برابر برق گرفتگی
  • حذف ولتاژ اضافی و جلوگیری از افزایش ناگهانی ولتاژ 
  • جلوگیری از خراب شدن وسایل الکتریکی و حفاظت از آنها در برابر صاعقه، اضافه بار و نشت جریان الکتریکی
  • حذف نویز و عملکرد بهتر تجهیزات الکتریکی و منحرف کردن امواج مزاحم RF از سیستم ها و گیرنده های رادیویی و مخابراتی

 

چاه ارت

روش اجرای چاه ارت برای ساختمان

در واقع اجرای چاه ارت سبب می گردد که اضافه ولتاژ تولید شده در بدنه دستگاه های الکتریکی و همچنین ولتاژ بالای ناشی از برخورد صاعقه به ساختمان در زمین خنثی شود. این امر حفاظت از افراد و همچنین دستگاه های الکتریکی را در پی دارد. یک سیستم ارتینگ متشکل از چاه و سیم متصل به چاه می باشد. به طور کلی جریان الکتریکی تمایل دارد از مسیری عبور نماید که مقاومت کمتری دارد. بدن انسان دارای مقاومت در حدود ۲۵۰۰ الی ۵۰۰۰ اهم می باشد. اجرای چاه ارت موجب ایجاد مقاومت در حد ۲ اهم می گردد. از این رو هنگامی که کاربر با دستگاه تماس برقرار می کند جریان الکتریکی از مسیر با مقاومت کمتر یعنی سیستم ارتینگ عبور کرده و بدین صورت کاربر از خطر برق گرفتگی محافظت می گردد.
۱- روش عمقی

۲- روش سطحی

۱- روش عمقی (استاندارد)

در مناطقی که خاک شنی و یا کویری و خشک هستند عمق چاه از ۴ متر تا ۵ متر باید تعیین شود و همچنین از ۱۵ تا ۲۰ کیلو سیم مسی با روش بافت سبدی همراه با ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بنتونیت استاندارد اکتیو یا سوپر اکتیو استفاده شود.

همچنین برای روطوبت رسانی دوره ای از یک لوله ۱ اینچی آب استفاده می شود و اتصالات نقاط از جوش کلدولد استفاده می شود.

برای خوردگی کمتر سیم مسی در طول عمق چاه سیم از سبد تا تابلو چاه ارت از لوله ای دیگر هدایت می شود .

۲ – روش سطحی

در مناطقی که از خاک رس و یا رطوبت بالا برخورداند از چاه با عمق کمتر و به جای بافت سبد با سیم مسی از صفحه مسی که با جوش کلدولد به سیم متصل میشود استفاده کرد و بنتونیت کمتر اما در شرایط مناسب تر از میله مسی به صورت کوبشی هم میتوان استفاده کرد. اما این روش به عنوان چاه ارت حساب نمی شود و فقط باعث رفع ولتاژ سطحی و ایمنی سطحی میباشد.

فیلم اجرای چاه ارت ساختمان

 

نتیجه گیری

امروزه از سیستم ارتینگ در موارد زیادی در ساختمان های مسکونی و مکان های مختلف که برق دارند استفاده می شود و حتی در سیستم های مخابراتی و تلگراف نیز برای جلوگیری از نویز در شبکه بسیار استفاده می شود و همچنین در سیستم های انتقال برق که حتما و ضروری است که از سیستم ارت استفاده شود.

در زمان های قدیم سیستم ارت یا اتصال به زمین عملا استفاده ای نمی شد و بخاطر همین برق گرفتگی و صدمه های ناشی از آن بسیار زیاد و جبران ناپذیر بود. بخاطر همین علت اصلی اجرای سیستم ارتینگ برای جلوگیری از برق گرفتگی و خطرهای آن است. اولین بار نیز در کشور انگلیس از این سیستم استفاده و بسیار فراگیر شد. چاه ارت باید به صورت اصولی حفر شود و سیم ارت نیز در آن قرار گیرد تا در مواقع اتصالی خطری کسی را تهدید نکند

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *