انواع انرژی های نوین کدامند؟

یکی از چالش های بزرگ پیش روی بشر امروزی آلودگی بیش از حد محیط زیست به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی است که با معرفی منابع نوین انرژی حل خواهد شد. بنابراین امروزه برای رفع این مشکلات نیازمند استفاده از منابع تمام نشدنی، با دسترسی آسان و البته پاک و به دور از آلودگی هستیم.

انرژی نو چیست؟

انرژی های نو به اشکالی از انرژی اطلاق می شود که به منابع فسیلی وابسته نیستند و استفاده از آنها هیچ گونه گاز گلخانه ای تولید نمی کند. این قرن شاهد رشد و توسعه فوق العاده ای در دانش و کاربرد اشکال نوین انرژی بوده است، همانطور که امروزه شاهد آن هستیم. امروزه در بسیاری از نقاط جهان شاهد هستیم که کشورها و دولت ها بخش قابل توجهی از انرژی و برق مورد نیاز خود را از اشکال مختلف تجدیدپذیر یا گاهی غیر قابل تجدید (مانند انرژی هسته ای) تامین می کنند.

امروزه برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ای و … از منابعی مانند خورشید، باد، زمین و … که آلودگی ایجاد نمی کنند استفاده می شود. به همین دلیل این منابع را منابع پاک می گویند. یکی دیگر از مزایای منابع تجدیدپذیر دسترسی رایگان، سهولت استفاده از آنها و … است. از انواع انرژی‌های نوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سامانه زمین گرمایی پیشرفته
  • اتانول سلولزی
  • پمپ حرارتی کمک خورشیدی
  • فتوسنتز مصنوعی
  • بخار آب
  • سوخت های جلبک
  • پسماندهای زراعی
  • و…

1.انرژی خورشیدی

همان طور که میدانید انرژی خورشیدی یکی از پرمصرف ترین انواع انرژی نو است و در اکثر نقاط جهان به شکل محبوب تری نسبت به سایرین استفاده می شود. استفاده از انرژی دریافتی از خورشید و تبدیل این انرژی به الکتریسیته به طرق مختلف منجر به تولید محصولی به نام برق خورشیدی می شود. می توان گفت که گسترده ترین نوع برق خورشیدی، برق تولید شده توسط پنل های فتوولتائیک است. برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی برقی DC است که با کمک لوازم جانبی مانند باتری، اینورتر، کنترل کننده شارژر و غیره می تواند برای مصارف مختلف از کوچک تا بزرگ در سطوح مختلف استفاده شود.

2.انرژی بادی

انرژی باد به عنوان یکی از انواع انرژی های نو با نصب توربین های بادی در مناطق ساحلی، کوهستانی و دشت ها تولید می شود. این توربین ها با دریافت انرژی جنبشی باد و تبدیل آن به الکتریسیته، منبع تولید برق محسوب می شوند. همچنین از مزایای انرژی بادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ناچیز بودن هزینه بهره برداری
  2. عدم نیاز به آب و یا استفاده از تأسیسات جانبی
  3. امکان بهره برداری در هر میزان ظرفیت مورد نیاز
  4. عدم ایجاد آلودگی در محیط زیست

البته باید بدانید که این انرژی پتانسیل ایجاد تداخل در سیستم های مخابراتی به دلیل صدا پارازیت را دارد و همچنین باعث تلفات جانی در موجودات زنده مانند پرندگان خواهد شد.

3.انرژی زمین گرمایی

این انرژی به مقدار فراوان در اعماق زمین نهفته شده و امکان بهره برداری و استخراج آن، حتی بیش از میزان منابع انرژی شناخته شده در جهان تا به امروز وجود دارد. البته باید در نظر داشته باشید که انرژی زمین گرمایی در صورتی تجدید پذیر تلقی می شود که میزان انرژی استخراج شده از انرژی جایگزین شده با مرکز زمین بیشتر نباشد و مقدار آب مورد استفاده جهت انتقال این انرژی به سطح زمین، مجدداً به اعماق زمین بازگردد. همچنین لازم به ذکر است که فناوری استخراج و استخراج انرژی زمین گرمایی، نوع جدیدی از انرژی، مشابه فناوری مورد استفاده در صنعت نفت است.

4.انرژی آبی

برق آبی یا برق تولیدشده توسط آب و یا هیدرو الکتریسیته شکل دیگری از انرژی یا همان برق نوین است. در حال حاضر نیروگاه های برق آبی در حدود 150 کشور در حال فعالیت هستند. هزینه های ساخت و بهره برداری از نیروگاه های آبی نسبتا پایین است. همچنین این نیروگاه‌ ها برای تولید برق هیچ آبی مصرف نمی‌ کنند. نیروگاه های برق آبی مجهز به مخازن و سدها می توانند بار شبکه را با دقت بیشتری دنبال کنند و می توانند به سرعت با سطح تقاضای شبکه تنظیم شوند. نیروگاه های برق آبی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند. . البته ساخت این نیروگاه ها می تواند تاثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد و برق پاک تولید کند. هم چنین میتواند می‌تواند اکولوژی آبی منطقه و یا اکوسیستم یک رودخانه را درگیر کند.

5.زیست توده

زیست توده یا بیوماس یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. به طور کلی به تمام مواد زائد که منشأ بیولوژیکی دارند و در طی تولید مثل سلولی تولید می شوند، زیست توده می گویند. منابع بیوماسی که برای تولید انرژی مناسب هستند، طیف وسیعی از مواد را شامل می شوند که بطور عمده به شش گروه تقسیم بندی می گردند: ۱-جنگل ها و ضایعات جنگلی,۲- محصولات و ضایعات کشاورزی، باغداری و صنایع غذایی ۳- فضولات دامی ۴- فاضلابهای شهری ۵- فاضلابها، پسماندها و زائدات آلی صنعتی ۶- ضایعات جامد

6.انرژی امواج

نیروی امواج در اقیانوس باز از اثر باد بر سطح دریا تولید می شود. کل انرژی موج توزیع شده در زمین در حدود ۲٫۵×۱۰۶ مگاوات تخمین زده می‌شود که در حدود انرژی کلی توزیعی جزر و مد است. انرژی موج یک منبع تجدیدپذیر است و به طور کلی بیشتر از انرژی باد قابل تولید است. انرژی استخراج شده از امواج دوباره به سرعت توسط برهمکنش با دو سطح اقیانوس پر می‌شود.

مزایای انرژی های نوین

مزایای اصلی استفاده از انرژی های نوین شامل موارد زیر است:

  1. تجدیدپذیر بودن انرژی های نو
  2. دسترسی فراوان به این نوع منبع انرژی
  3. جایگزینی منابع مصرف شده در مدت زمان کوتاه
  4. جلوگیری از اثرات مضر بر محیط زیست و حفظ سلامت انسان و حیوانات
  5. تولید و شروع به کار این نیروها به نیروهای زیادی نیاز دارد که به معنای ایجاد شغل برای افراد زیادی در جهان است.
  6. در بلند مدت هزینه های ساخت و تولید این نوع از انرژی ها به دلیل طبیعی بودن منابع اولیه کمتر از ساخت و استفاده از انرژی های سوختی خواهد بود.
  7. امروزه میلیاردها نفر بر روی زمین به دلیل کمبود سوخت های فسیلی، برق کافی ندارند و با به کارگیری این تکنیک ها در شرایط محیطی هر منطقه، الکتریسیته به طور گسترده در دسترس قرار می گیرد.
  8. و…

جمع بندی

انرژی نو یا انرژی جایگزین به انواع انرژی اطلاق می شود که از منابع بدون کربن برای تولید خود استفاده می کنند. مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و… . این نوع انرژی های نوین مضرات سوخت های فسیلی مانند افزایش غلظت دی اکسید کربن و در نتیجه افزایش دمای زمین، تغییرات آب و هوا و آلودگی های محیطی را ندارند. علاوه بر این، منابع آنها پایان ناپذیر و نامحدود است.

4.6/5 - (13 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *