افزایش کارایی اینورتر خورشیدی

اینورتر خورشیدی کاکو 50 کیلووات

افزایش توان خروجی اینورتر خورشیدی

اینورتر در لغت به معنای معکوس کننده می باشد. وظیفه ی اصلی اینورتر خورشیدی تبدیل جریان مستقیم به متناوب است. ممکن است خیلی از مردم در مناطقی که از برق شهری به دور هستند و دسترسی ندارند دچار مشکل شده باشند اما این موضوع هم راه حلی دارد و این راه حل استفاده از دستگاه اینورتر خورشیدی است زیرا کاربرد این دستگاه تبدیل برق باطری ماشین به برق 220 ولت شهری است البته این دستگاه در بسیاری از ابزار ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا قطعات متحرک ندارد مانند منبغ تغذیه کامپیوتر ، ابزار های بزرگ حمل و نقل و … .

البته توضیحی علمی تر هم اینورتر ها دارند که بدین گونه است اینورتر (Inverter) یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. اینورتر ها را به نوعی هم می توان جریان ساز های الکترونیکی قدرت بالا دانست. جریان های AC برای اینورتر ها برای به وجود آمدن در دستگاه های اینورتر از منابع DC تغذیه می شوند، از منابع DC می توان به پنل های خورشیدی، باتری و …. اشاره کرد.

در این مقاله با تک اینورتر همراه باشید تا شما را با نکاتی جهت افزایش کارایی اینورتر خورشیدی آشنا کنیم.

ظرفیت اینورتر های خورشیدی

اینورترهای خورشیدی در ظرفیتهای مختلف ساخته می شوند مثلا برای یک موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20HP استفاده نمود. از نظر ورودی اینورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می گردند. در واقع دستگاهی الکترونیکی است که بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد (البته خروجی همه اینورترها سه فاز است).

اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور کمتر است. برخی از اینورتر های با توان پایین دارای هشداری مبنی بر عدم استفاده از آنها برای روشن کردن لامپ های فلورسنت معمولی هستند. دلیل این هشدار این است که خازن تصحیح توان به صورت موازی با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

نکات مهم جهت افزایش کارایی اینورتر خورشیدی

  • اینورتــر بــه دور از رطوبــت، تابــش مســتقیم آفتــاب، گردوخــاک، ذرات معلق، مــوادخورنــده و به دور از تجهیــزات گرمــا زا نظیــر مقاومتهای ضــد رطوبت و… نصــب گردد.
  • فــن هــای فریــم تابلــو بــرق طــوری نصــب گردنــد کــه از یــک طــرف هــوا وارد تابلــو گــردد و از طــرف دیگــر هــوای گــرم از تابلــو خــارج گــردد.

  • ازدست زدن به ترمینالهای قدرت جهت جلوگیری ازشوک الکتریکی جدا بپرهیزید.
  • در هنگام نصب از ورود براده های فلزین اشی ازدلرکاری به داخل اینورترجدا بپرهیزید.
  • از آنجایــی کــه اینورتــر بــه علــت پالــس هــای بــا ســرعت بــالای فرکانــس کریــر دارای جریــان نشــتی بیش از 3.5mA میباشد. حتمــا از سیســتم ارت مناســب بــه شــکل صحیــح ذیــل اســتفاده نماییــد:

 

  • مقاومت سیستم ارت بایستی کمتر از 10اهم باشد.
  • جهــت کنتــرل و روشــن خامــوش کــردن موتــوربــه هیــچ عنــوان از قطــع ووصــل کــردن تغذیــه اینورتــر اســتفاده نشود.

چنانچــه چندیــن موتــور بــایــک اینورتــر کنتــرل مــیشــود بــرای هرکــدام یــه رلــه حرارتــی در خروجی اینورتــر تعبیه نمایید.
در صــورت اســتفاده از کابــل شــیلدار ، اتصــال شــیلدهای کابلهــای مختلــف بــه یکدیگــر ممنــوع مــی باشــد.

ورودی اینورتر ها نیز در دو نوع تک فاز و سه فاز دیده می شوند اما خروجی تمام آن ها سه فاز است.

می‌توان یک الکتروموتور ۳ فاز ۳۸۰ ولت را با استفاده از یک از اینورتر تک فاز به سه فاز راه‌اندازی نمود. پلاک موتور را چک کنید. اگر موتور توانایی کار با برق ۳ فاز۲۲۰ ولت را درحالت مثلث یا ستاره داشته باشد می توان استفاده کرد باید دقت کنیم که در اینورتر های با توان بالاتر از 3 اسب فقط از ورودی های 3 فاز می توان استفاده کرد

برای استفاده از اینورترهای با توان بالاتر برای راه اندازی یک موتور با توان کمتر به سادگی می‌توان درایو را به گونه‌ایی تنظیم نمود که موتوری با توان کمتر را راه‌اندازی و کنترل نماید ولی درصورت تفاوت فاحش بین توان اینورتر وموتور، ازحفاظت های موتور به دلیل رنج بالای عملکرد اینورتر کاسته می شود مثلا اینورتر ۷٫۵ کیلووات برای موتور ۵٫۵ کیلووات

اینورترها می‌توانند چند موتور را به صورت همزمان راه‌اندازی کنند اما هر یک از موتورها باید به صورت مستقل مدار حفاظت اضافه بار و اتصال کوتاه داشته باشند. اینورتر نیز باید به گونه‌ایی انتخاب شود که بتواند جریانی برابر یا بیشتر از مجموع جریان نامی موتورها را تامین نماید. حداقل سرعت یک موتور با استفاده از اینورتر خیلی آرام است اما ممکن است این کار تاثیر منفی روی طول عمر مفید موتور داشته باشد.

هر اینورتر سقف فرکانس خروجی مشخصی دارد  با استفاده از اینورتر، سرعت موتور درحالت بی باری آنقدر بالا می رود که روتور از قطب های استاتور جا می ماند اما موضوع مهم‌تر این است که با افزایش سرعت موتورهای آسنکرون به مقداری بیشتر از سرعت نامی آن‌ها، گشتاور خروجی این موتورها متناسب با افزایش سرعت افت می‌نماید.

برای انتخاب اینورتر خورشیدی، اطلاع از جریان نامی موتور بسیار مهم است. سازندگان درایو، بر اساس پیش فرض‌هایی در مورد موتورها، محصولاتشان را دسته بندی نموده و بر اساس توان موتورها اینورترها را ارائه می‌دهند. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که پیش فرض‌های سازندگان، در مورد موتور شما نیز صدق کند. بنابراین جریان نامی یک موتور عامل مهمی در انتخاب اینورتر خورشیدی خواهد بود.

دیگر کاربردها و مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  تنظیم کننده سرعت موتور (کنترل دور)
  •  تغیر دهنده جهت دور به راحتی و بدون نیاز به کنتاکتور
  •  روشن و خاموش نمودن موتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی
  •  کاهش ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی (بیشتر شدن عمر مفید قطعات مکانیکی)
  • حفاظت موتور در مقابل افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب دیدن موتور

از اینورترها در سه ناحیه استفاده می شود:

1- فعالیت های گشتاور ثابت مانند میکسرها، اکسترودرها، نوارهای نقاله و …
2-    ”     های توان ثابت مانند کشش و دستگاه های ماشینی
3-    ”     های گشتاور متغیر مانند فن و پمپ

کلام آخر

تک اینورتر مأموریت خود را، توسعه نیروگاه ها و سیستم های برق خورشیدی به منظور افزایش سهم انرژی خورشیدی از منابع تولید برق کشور، تعریف کرده است. این شرکت، با تکيه بر دانش و تجربه کادر فني خود و با بهره­ گيري از آخرین فناوری روز دنیا در تجهيزات و نرم ­افزارهای مورد نیاز و به شیوه­ های توجیه ­پذیر از نظر اقتصادی، طرح ­های انرژی­ خورشیدی و هم چنین رعایت اصول کامل استانداردها در راه اندازی اینورترها خورشیدی را در کشور اجرا می ­نماید.

چشم ­انداز متصور شرکت، تبدیل شدن به یک شرکت مهندسی مشاور، معتبر و توانمند در اجرای پروژه­ های برق خورشیدی بین المللی و قادر به ارائه خدمات به خارج از کشور است.

 

سوالات متداول پیرامون افزایش کارایی اینورتر خورشیدی

جهت افزایش کارایی اینورتر خورشیدی چه نکاتی باید رعایت شود؟

اینورتــر بــه دور از رطوبــت، تابــش مســتقیم آفتــاب، گردوخــاک، ذرات معلق، مــوادخورنــده و به دور از تجهیــزات گرمــا زا نظیــر مقاومتهای ضــد رطوبت و… نصــب گردد. برای آشنایی با نکات دیگر وارد همین صفحه از سایت تک اینورتر شوید.

مشاوره تخصصی جهت نصب و راه اندازی اینورتر خورشیدی؟

021-33918582 - 021-33915525

5/5 - (3 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *