افزایش طول عمر باتری در سیستم خورشیدی

افزایش طول عمر باتری

باتری یکی از مهم ترین عضو تجهیزات یک سیستم خورشیدی است. که با مواجه شدن باتری یک سیستم خورشیدی با مشکل، کارایی آن نیز مختل خواهد شد. باتری سیستم های خورشیدی مانند تمام باتری های دیگر دارای عمر مفید محدودی است که پس از پایان آن، باتری فرسوده می شود و دیگر کارآمد نیست. این یک امر عادی است که پس از فرسودگی باتری سیستم خورشیدی باید آن را تعویض کرد، اما میتوان تعویض آن را به تعویق انداخت. همانطور که می دانید با نگه داری مناسب می توان عمر تمام اشیاء را افزایش داد، پس می توان عمر مفید باتری سیستم خورشیدی را نیز افزایش داد. در این مقاله می خواهیم نکاتی که باعث افزایش طول عمر مفید باتری سیستم های خورشیدی می شود را به شما معرفی کنیم.

نکات مهم و تاثیر گذار در طول عمر باتری

دما

باتری ها در دمای مناسب و معین کارایی بهتری از خود نشان می دهند. که دمای مناسب برای کارکرد و همینطور استفاده از باتری حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. اما در باتری های متفاوت این دما با افزایش از ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد موجب کاهش حدود ۵۰ درصدی طول عمر مفید باتری در سیستم های خورشیدی می شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که با قرار دادن تهویه مناسب در کنار باتری، جلوگیری از تابش مستقیم نور به باتری، قرار دادن باتری در مکان های بسته به متعادل ماندن دمای باتری کمک کنید. همچنین می توانید باتری را با فاصله ۱۰ سانتی متر از لوازم جانبی نصب کنید.

تعداد دفعات و عمق دشارژ باتری

با افزایش تعداد دفعات و عمق دشارژ باتری که به آن سیکل باتری می گویند، طول عمر باتری در سیستم های خورشیدی کاهش میابد. بعد از گذشت تعدادی سیکل وضعیت شیمیایی باتری به صورتی در می آید که دیگر نمی تواند روال عادی خود را طی کند، در این زمان است که باتری باید تعویض شود. که نمودار مربوط به آن نمودار DOD یا Deep of discharge است که به شما تعداد دفعات و عمق دشارژ یک باتری را نشان می دهد.

اگر بخواهیم مثال بزنیم باید باتری ای را در نظر بگیرید که پس از تخلیه و دشارژ باتری تا ۱۰۰ درصد ظرفیت و شارژ دوباره، پس از ۲۰۰ بار، باتری دیگر قابل استفاده نیست. اما در صورت تخلیه و دشارژ باتری تا ۳۰ درصد آن می توان این کار را تا ۱۲۰۰ بار تکرار کرد. که می بینید در حالت دوم طول عمر باتری در سیستم خورشیدی بیشتر است.

استفاده از باتری های سیلد لید اسید یا SLA

در این باتری ها بر خلاف باتری های دیگر ساختار فیزیکی و همینطور شیمیایی آنها به گونه ای ساخته شده است که امکان ریزش اسید و پخش شدن گاز به بیرون از باتری وجود ندارد و اسید داخل آن مهار شده است. نیاز نداشتن به تعمیر، نگه داری و استفاده در دشارژ های عمیق از مزایای این باتری ها است.

شرایط نگهداری باتری

برای انبار کردن یا نگهداری از باتری های سیستم خورشیدی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا باتری ها آسیب نبینند. اگر دمای فضای نگهداری باتری های را کاهش دهیم در همان حالت نگه داریم، باتری ها مدت زمان بیشتری سالم باقی می مانند. برای مثال اگر ظرفیت اولیه باتری ها را ۱۰۰ درصد فرض کنیم با گذشت زمان و نگداری باتری های در دمای بالا، ظرفیت باتری ها کم می شود و در نتیجه طول عمر آنها نیز کاهش میابد.

اتاقی با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد را در نظر بگیرید که باتری های سیستم خورشیدی در آن هستند اگر آنها را به مدت چهار ماه در همین اتاق نگهداری کنیم ظرفیت باتری ها به ۶۰ درصد کاهش پیدا می کند. بعد از کم شدن ظرفیت باتری دیگر نمی توان آن را به حالت اولیه برگرداند یعنی امکان دشارژ کردن ۱۰۰ درصدی باتری وجود ندارد.

تاریخ تولید باتری

باید در خرید باتری خورشیدی به این نکته توجه کرد که از تاریخ تولید آنها مدت زمان طولانی ای نگذشته باشد. چون در این صورت باتری ها از سلامت کاملی برخوردار نیستند و ظرفیت آنها کاهش یافته است. در نتیجه طول عمر آنها نیز کاهش یافته است. پس تاریخ تولید باتری یکی دیگر از نکات قابل توجه است.

طول عمر باتری متناسب با انواع باتری خورشیدی متفاوت است و به آن بستگی دارد. همینطور طول عمر باتری سیستم خورشیدی ۵ سال است که با نگهداری مناسب و توجه به نکات حاصل می شود. شما باید تمام استاندارد های زمان استفاده را نیز مورد توجه قرار دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *