افزایش راندمان پنل خورشیدی

 

چند نکته برای استفاده موثر از پنل خورشیدی

در اینجا نکاتی درباره نحوه استفاده از این منبع ارزشمند، یعنی پنل و انرژی خورشیدی برای نیازهای خود خواهید یافت. استفاده از پنل های خورشیدی یا پنل های سولار (Solar Panel) جهت تولید انرژی الکتریکی به کمک نور خورشید، گسترده ترین و تجدید پذیر ترین انرژی جهت تولید انرژی الکتریکی می باشد.

امید است باتوجه‌ به پتانسیل انرژی خورشیدی در کشور و برنامه‌ریزی مدون وزارت نیرو، در راستای تنوع‌بخشی به سبد تولید انرژی و بسترسازی توسعه و ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر، شرکت‌های فعال در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی بتوانند با استفاده از نیروی بومی کلیه مراحل طراحی، مهندسی و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتاییک را در داخل و خارج از کشور، با کیفیت بالا انجام دهند.

 

مشاوره خرید پنل خورشیدی از تیم تک اینورتر

5525 3391 021​
09125009901

افزایش بازدهی پنل خورشیدی

برای حفظ و نگهداری بهتر از پنل های خورشیدی و دریافت بهترین راندمان و بیشترین طول عمر از آن‌ها باید چند نکته مهم زیر را در نظر داشته باشید:

۱- در موقع حمل مراقب باشید پنل خورشیدی از ارتفاع پرت نشود؛ زیرا این پنل ۲۰ کیلو وزن دارد و سطح شیشه‌ای روی آن با پرتاب شدن از ارتفاع درست مانند گلس گوشی دچار شکستگی می‌شود و باید عوض شود در غیر این صورت نمی‌تواند تولید برق با راندمان مطلوب را داشته باشید.

۲- باید جلوی ایجاد ترک روی پنل خورشیدی را بگیریم. تصور کنید که هوا سرد است و دمای سطح روی پنل های خورشیدی نیز بسیار پایین می‌باشد؛ در این حالت مثلاً با اتفاقی شبیه پریدن خال جوشکاری بر روی پنل خورشیدیِ سرد، ایجاد ترک بر روی آن باعث کاهش راندمان پنل خورشیدی می‌شود.

۳- باید پنل خورشیدی را در جایی قرار دهیم که سایه‌ای روی آن ایجاد نشود؛ چرا که با ایجاد سایه آن قسمت از پنل که تحت سایه قرار دارد off می‌شود و تبدیل به مصرف‌کننده می‌گردد و اگر دیود بای‌پس نداشته باشد، امکان وقوع پدیده هات اسپات و آسیب فیزیکی به پنل وجود خواهد داشت. حتی اگر پنل دیود بای‌پس نیز داشته باشد، بخشی که در سایه قرار دارد تولید برق نمی‌کند و راندمان پنل پایین می‌آید.

۴-نکته دیگری که باید دقت کنید این است که حین نصب نباید روی پنل های خورشیدی راه بروید. ? چراکه سلول‌های خورشیدی از درون می‌شکنند و اتفاق نامطلوب کاهش راندمان خواهد افتاد.

۵- حین تمیز کردن پنل های خورشیدی تنها کافی‌ست از آب و جارو استفاده کنید. نیازی به مواد شوینده از قبیل وایتکس، اسید و … نمی‌باشد. شما تنها باید سطح پنل را از گرد و غبار پاک کنید و نیازی به برق انداختن آن وجود ندارد. ویدئو تمیز کردن پنل خورشیدی را میتوانید در زیر مشاهده کنید:

 

 

6- در نهایت باید مصرف مناسب و معقولی از پنل خورشیدی داشته‌باشیم. اگر پنلی را که برای روشنایی یک یخچال و کولر طراحی و در نظر گرفته‌شده، مثلا برای کار پمپ نیز استفاده کنید، طول عمر باتری شما کم می‌شود و پنل نمی‌تواند باتری را به‌خوبی شارژ کند و از طول عمر خود آن نیز کاسته می‌شود.

استفاده از پکیج خورشیدی

تامین برق خونه با پکیج خورشیدی امکان پذیره اما نه با پکیج های پرتابل خورشیدی، بلکه با پکیج هایی که برای مصارف بزرگتر طراحی شدن.
شما می تونید از پکیج های پرتابل برای خونه استفاده کنید، به شرطی که مصرفتون محدود به روشنایی چندتا لامپ، شارژ گوشی و نهایتا شارژ لپ تاپ و وسایل با مصرف پایین باشه. اگر که مصارفی مثل یخچال، تلوزیون و … دارید باید از پکیج های “برق ارزان خورشیدی” یا پکیج خورشیدی بزرگتر استفاده کنید.
پکیج هایی که علاوه بر لامپ و مصارف کوچک، تلویزیون و یخچال رو هم روشن می کنن، داخل سایت موجود هستن. اما در کل بهتره برای مصارف بزرگتر با هورآیش تماس بگیرید و مصارفتون رو بگید و ما براتون سیستم خورشیدی طراحی کنیم. پکیج های خورشیدی بیشتر برای مصارف مشخص و محدود مناسبه مثل همون هایی که گفته شد.
 

پکیج برق خورشیدی خانه باغ 800 وات


 

استفاده از سیستم خورشیدی در کشاورزی

با پایان یافتن سوخت های فسیلی و همچنین افزایش آلودگی های زیست محیطی ناشی از سوخت های فسیلی، اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر روز به روز بیشتر میشود. انرژی های تجدیدپذیر به محیط زیست صدمه نمی زنند و به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت نفت، در دنیا مورد توجه زیادی قرار گرفتند. انرژی خورشیدی به دلیل دسترسی آسان به خوبی در کشاورزی میتونه استفاده بشود.
 

کشاورزی (Agrivoltaics) با برق خورشیدی


 

نمونه استفاده از انرژی خورشیدی در مزارع

به طور کلی از انرژی خورشیدی میشود برای تولید حرارت و برق استفاده کرد؛ بنابراین در هر زمینه کاری مثل کشاورزی یا غیره که به برق یاحرارت نیاز باشد، می توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد. برای مثال در کشاورزی برای گرم کردن آب مصرفی واحدهای کشاورزی و خشک کن های محصولات میشه از این سیستم گرمایشی خورشیدی کمک گرفت. مصارف روشنایی و راه اندازی لوازم برقی، آبیاری با پمپ خورشیدی و سیستم های تولید برق پرتابل برای عشایر، نمونه هایی از کاربردهای الکتریکی انرژی خورشیدی هستند.

یکی از بهترین سیستم های مناسب برای کشاورزی پمپ های خورشیدی هست. این پمپ ها به صورت روزگار و در زمان آفتاب روشن میشن و آب رو پمپاژ میکنند که این آب میتونه در استخریا مخزن برای استفاده شبانه روزی ذخیره بشوند.

مهمترین مزیت سیستمهای پمپ خورشیدی این هست که این سیستم پمپ های خورشیدی بدون باتری هستند و هزینه تعویض باتری رو به مرور زمان نخواهند داشت بنابراین کاملا توجیه پذیری اقتصادی دارند. در حال حاضر بخاطر مشکلات برق در کشور و عدم تخصیص انشعاب برق جدید به کشاورزان، این سیستمها درحال توسعه است.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *